Gå til innhold

Dell Inspiron 8500

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg en ny bærbar, og jeg tror valget har falt på en Dell Inspiron 8500. På basis-pc'en tenker jeg å legge til en litt raskere prosessor (Mobile Intel® Pentium® 4 processor - M 2.4 GHz), mer RAM (512MB DDR RAM/266MHz (1x512MB)), bedre skjerm (VT - 15,4'' TFT WSXGA+ (1680*1050)), 60GB Ultra DMA/ATA 100 harddisk, 64MB DDR nVidia GeForce4 4200 GO AGP 4X grafikkort og en DVD combo.

Prisen på herligheten er 17839,-

Noen som har noen tanker om dette oppsettet?

Eventuelt forslag til andre bærbare med tilsvarende specs?

På forhånd takk..

-Magnus-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
|FSK| Posted: 10 Jul 2003 08:59 Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Uten at jeg har særlig peiling syns jeg det hørtes litt rart ut med så treigt minne...

Bærbar pc det er snakk om, har faktisk omtrent akkurat samma oppsett som du har tenkt å kjøpe, bare at jeg bare har en 2 ghz cpu.. Er selv strålende fornøyd, maskina er bare sinnsyk rask i alle applikasjoner.. Eneste innspill jeg kan komme med er at du bør kjøpe minne p åkomplett i steden for hos dell, da får du dobbel så mye minne for samme prisen.. MINST

Lenke til kommentar

Er det noen som har prøvet den dyreste skjermen for denne laptopen?

15,4'' TFT WUXGA+ (1920*1200)

Jeg vurderer å kjøpe en slik selv, men med så høy oppløsning på en 15.4" skjerm kan man jo risikere at allt blir for smått.

En annen ting. Dell har for vane å levere med både trackpoint og touchpad. Er det noen som har funnet ut om man kan sette opp trackpointen til å fungere som scroll"hjul"?

pg

Lenke til kommentar
petterg Posted: 10 Jul 2003 10:28 Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Er det noen som har prøvet den dyreste skjermen for denne laptopen?

15,4'' TFT WUXGA+ (1920*1200)

Jeg vurderer å kjøpe en slik selv, men med så høy oppløsning på en 15.4" skjerm kan man jo risikere at allt blir for smått.

En annen ting. Dell har for vane å levere med både trackpoint og touchpad. Er det noen som har funnet ut om man kan sette opp trackpointen til å fungere som scroll"hjul"?

pg

Tror ikke jeg hadde turt å kjøpe wuxga. skjermen, det er allerede på grensa på å bli for smått på WSXGA+ skjermen min.. tror dessverre ikke man kan sette opp touchpadden til å funke som scrollehjul, har også savnet dette og søkt litt rundt om dette..

Lenke til kommentar

Komplett.no har jo et veldig bra tilbud på Fujitsu Siemens Amilo D8820... Er det verdt å betale 17 lapper når man kan få D8820 til 12 ? Er klar over at specs og sånn ikke er fullt på høyde med 8500, men det jo penger å spare...

Lenke til kommentar

Jeg har en 8500 maskin og er strålende fornøyd. Spec'ene ser du i signaturen. Jeg ville definitivt gått med WUXGA+ skjerm. Klarheten og leseligheten er helt på topp i mine øyne, men så har jeg rimelig godt syn også. Skjermen er bedre enn 1600x1200 UXGA skjermen som var på 8200'en synes jeg.

Forresten betalte jeg litt under 18K for min maskin, så synes det var litt merkelig med den prisen.. kanskje vente til noen bedre tilbud kommer? Jeg fikk dog litt rabatt pga noe feil fra Dell sin side, men tror ikke det var snakk om mer enn en tusenlapp.

Edit: Dette var bare med 1 års garanti, btw.

Lenke til kommentar
heisann. er dell sine hardisker 5400 eller 4200`rpm?

trodde de var 4200.  

du har jo dell pc  :shrug:  

Inspiron 8500: 2.5GHz, 1GB DDR, Ti4200Go, 15.4" WUXGA (1920x1200), 40GB 5400rpm, 802.11b/g, bluetooth

Dell har begge. Hvis det ikke står ettertrykkelig spesifisert, så er det bare 4200rpm. 5400rpm er en skikkelig BRA ting på bærbare ... og ingen god reklamemann vil la en slik egenskap gå fra seg uten å kommentere den. Du kan få 5400rpm på alle Dell'ene bare du sier ifra (... og betaler litt?)

Lenke til kommentar

Vær klar over at tastauret ikke er i samme klasse som resten av maskinen :(

tastaturet sitter veldig løst ->På min venstre side har jeg 2mm svikt

tastene lager klikke lyder

tastene er for tynne -> fingrene kommer innunder tastene.

Mange andre har rapportert om de samme problemene, og support har ofte ikke peiling.

http://forums.us.dell.com/supportforums/bo...d.id=insp_input

Norske tastaturer lages i Tjekkia, mens de amerikanse lages i Kina

så det spørs vel om det også kommer nye revisjoner for de norske tastaturene...

Lenke til kommentar

Synes tastaturet er helt greit på min (mottok den for 2 dager siden).

Dog er jeg ikke fornøyd med det øverste settet med musknapper (jeg bruker Trackstick). Det nederste settet, beregnet for touchpad'en er mye bedre.

Skjermen er knallgod (1900x1200) og default-instillingene til DELL er at font-størrelsen skal være litt større en vanlig. Dette er deilig å se på men skaper litt problemer i websider/windows update/office update etc der de har tilpasset størrelsene på pop-up vinduer for normal skriftstørrelse. Skjermen virker litt kald i fargene i forhold til min Hitachi 19" CM769ET - får se om jeg kan justere på det senere.

Lydkortet har ingen merkbar bakgrunnsstøy fra disk-access etc.

Harddisken på 60GB er 5400rpm.

Maskinen har variabel viftehastighet og når den blir for varm så støyer den endel - ellers er det greit støynivå (men garantert ikke så stille som centrino-pc'er vanligvis er).

Lenke til kommentar

spesifikasjonene på dem forskjellige skjermene er like, med tanke på innsynsvinkler og lysstyrke og sånt. Så da blir det vel egentlig bare spm om hvor lite du vil ha ting. Jeg har en 1920x1200. Utrolig fornøyd. Alt er krystallklart, og i naturlig størrelse. Lenge leve lcd. Jeg trenger lesebriller normalt, og bruker det med denne maskinen og. Min forrige maskin var en I2500 med 1024x768, og jeg ble mer sliten av å bruke den skjermen. Denne ypperlig, og dæven for en stor desktop du får :D

Lenke til kommentar
Harddisken på 60GB er 5400rpm.

Er du helt sikker på dette? Jeg trodde Dell bare leverte 40GB 5400rpm disker. Ifølge dell.no nå er står det heller ikke 5400rpm spesifisert på 60GB'en (hvis det ikke står spesifisert, betyr det som oftest 4200rpm)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...