Gå til innhold

Problem ved OC av Barton

robinei

Anbefalte innlegg

Har en barton 2500+, NF7-S 2.0 nyeste BIOS og 2 x 256 MB TwinMos 3200 m/WinBond.

Har et merkelig problem når det gjelder overklokking av prosessoren. Når jeg kjører med 400 MHz FSB så går den glatt opp til 2,3 GHz, men hvis jeg klokker FSB opp til 444 som ser ut til å være max for minnet(med 2-2-2-5 timings) så går prosessoren bare opp til rundt 2 GHz. Over det så nekter Windows 2000 å starte.

Hva kan dette ha med å gjøre? Er det ikke akkurat det samme for prosessoren hva FSB er på, bare man stiller multiplier deretter?

PS: Når det gjelder spenning på prosessoren, hvor langt kan man gå på denne prosessoren uten å risikere å ødelegge den? Temperaturen når jeg har klokket til nå har aldri gått noe særlig over 40 grader, så den skulle ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du må sette opp volt på både ram og cpu og chipset litt ja,

Volt er ikke fullt farlig, bortsett fra at det kan senke levetiden noe..

skru opp 0,1-0,15 volt på cpu og kanskj 0,1 volt på chipset og kanskje 0,1-0,2 volt på ram og se hva du får til :wink:

Edit: skriveleif på rammen 8)

Lenke til kommentar

Hvordan sjekket du at den var stabil på 2,3Ghz? Og selv om maskinen booter på 222fsb så betyr heller ikke det at den er stabil. Kjør Prime95 i noen timer og se om den er 100% stabil, det er den beste torturtesten jeg har prøvd. Klarer ikke maskinen å kjøre Prime95 over tid så er den heller ikke for 100% stabil å regne.

Maskinen min kan fint boote Windows og brukes til det meste på langt høyere innstillinger enn det jeg kjører nå, men Prime95 feiler fort da. Så jeg klokket ned til Prime95 kan kjøres i timevis og nå har jeg blitt kvitt alle småproblemene jeg hadde (som f.eks blåskjermer en gang i blant ved spilling).

Jeg tipper at i ditt tilfelle så er ikke minnet ditt stabilt med de aggressive innstillingene du prøver å kjøre selv om maskinen starter og virker normal. Du beskriver ihvertfall de samme symptomene som jeg får når jeg kjører for aggressive innstillinger på minnet mitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...