^fmj Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Noen spørsmål På komplett.no står det at maks bus hastighet på disse to er 333. Kan man øke den til 400 hvis man flasher biosen? Ser at på Abit kortet så står det V2.0, vil det da si at det hovedkortet støtter 400 bus hastighet? Begge kortene støtter jo 400Mhz ram, så jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor maks bus hastighet er satt til 333. For man for jo klart mest ut av et system hvis ram og cpu kjører synkront. A7N8x, mener også at jeg har lest inne på forumet at man kan sette fsb til 200 i biosen og det blir jo da 400 i praksis. Er det noe spesielt jeg må gjøre med kortet for å at dette skal gå an? Hva er den beste instillingen på fsb og multiplier når man skal overklokke med et A7N8X og en barton 2500? Må man øke spenningen på CPUen når man overklokker? Et siste off topic Min ram står på 3-2-2-6.5, er det bra? Hva er de beste innstillingene når det kommer til ram? Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 10. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2003 En ting til Har det seg sånn at når jeg skrur opp fsb så skrur jeg også opp mhzen på ramen? Hvis dette er tilfelle så blir ramen klokket når jeg skrur på fsb? Når man skal klokke ram er det da fsb og disse 2-2-2-5 tallene man skal stille på? Er det noen spenning man kan stille på slik som med CPUen eller blir denne automatisk regulert? Lenke til kommentar
frans Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 A7N8X som selges nå er som regel 2.0 revisjonen. Det innebærer offisiell støtte for 200 mhz FSB. Altså at begge hovedkort har ofisiell støtte for dette. Hastigheten til system- og minnebussen innstilles i bios. Som regel må det ikke gjøres noe på selve hovedkortet. Støtter ikke prosessoren 200 mhz offisielt, må innstillingen i bios stå på "user defined". Slå opp i manualen. Har minnebrikkene offisiell støtte for 200 minnebuss, trenger du som regel ikke foreta seg noe når innstillingen står på "auto" i bios. Skal du klokke må innstillingen stå på "user defined" eller lignende. Synkron FSB og minnnebuss innebærer at innstillingen står på 100% eller 1/1 eller tilsvarende i bios. Med slike innstillinger overklokkes minnebussen synkront med FSBen. Ofte lurt å "låse" minnebussen på en bestemt hastighet når FSBen skal overklokkes. CPU spenningen må ofte økes for å oppnå stabilitet ved overklokking. Kjøres kun enkle programmer som office, internett ol. belastes ikke prosessoren så mye. Men ved enkoding/dekoding, spill ol. belastes prosessoren mere og spenningen må ofte økes for å oppnå stabilitet. Cas bør stå på 2, men du kan oppleve ustabiliteter hvis rammen klokkes for høyt i forhold til spesifisert hastighet. 2-2-2-5 er raske innstillinger for RAM. Ikke alle rambrikker takler dette selv på spesifisert hastighet og ved overklokking av minnebussen (i forhold til minnebrikkenes spesifiserte hastighet) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå