harald_ Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Må jo være bedre å kjøre en SCSI 15000rpm disk enn to S-ATA 10000rpm i RAID 0...... De 15000rpm disken er jo noe helt vanvittig raske både når det gjelder søketid og overføring.Men så koster 15k RPM SCSI disker en god del da... Pluss at du sansynlig vis trenger en scsi kontroller Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 He he...selge unna noen reinsdyr for å få råd til ny PC, ja.... RAID 0, betyr det speiling, slik at man for plassen til kun den ene, men PC`en jobber mye fortere pga lesing fra begge samtidig? RAID = Redundat Array of Independent Discs Redundat betyr at ting blir lagret flere ganger. Når man får en "0" etter det betyr det at det ikke er redundant, og dermed stripping. 1 er den første RAID-standarden og er speiling. RAID = Redundant Array of Inexpensive Disks Og for å styre klar av missforståelser og missoppfatninger kan dere jo bare lese litt her: http://www.adaptec.com/worldwide/common/ed...rodkey=linux_wp Nei, nå må du gi deg... RAID = redundant array of independent disks http://searchstorage.techtarget.com/sDefin...i214332,00.html Man kan sette de dyreste harddiskene på markedet i RAID. Inexpensive var nok tanken (og meningen bak forkortelsen) i utgangspunktet, men ble gjort om til "independent". Til og med linken du legger fram sier det. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Inexpensive var originalen, ja. Poenget med RAID i starten var vel å slippe å kjøpe store, dyre disker. (En 2GB disk kostet godt under 1/4 av en 4GB husker jeg... ) Når det skiftet vet jeg ikke, men mange sider på nettet opererer fortsatt med Inexpensive. Tror nok dette har potensiale til å bli en lignende diskusjon som mebi/mega diskusjonen. Den var jo veldig underholdende -KJ Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Må jo være bedre å kjøre en SCSI 15000rpm disk enn to S-ATA 10000rpm i RAID 0...... De 15000rpm disken er jo noe helt vanvittig raske både når det gjelder søketid og overføring. Eller 2 15.000 rpm disker i raid O. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Inexpensive var originalen, ja. Poenget med RAID i starten var vel å slippe å kjøpe store, dyre disker. Jeg er nok ikke enig i dette. Poenget med "inexpensive" har sammenheng med redundandsen man oppnår i et raid-oppsett (ikke 0 såklart). Inexpensive henspeiler på det faktum at diskene er billige i forhold til dataene som er lagret på dem. Altså at det er billigere å kjøpe flere disker og dermed øke sikkerheten enn å faktisk miste data. Lenke til kommentar
zemtex Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 OOHH.. Raptor Raid.. *sikle sikle* Lenke til kommentar
Calm Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Kjøpte WD Raptor HDD, meget fornøyd, den arbeider i et imponerende tempo Kjører den som systemdisk, gir "boost" og stabilitet til hele systemet, Løp og kjøp Har tenkt litt på å skaffe meg en Raptor ja... det eneste jeg lurer litt på er om den avgir mye støy pga den høye RPM'en - hva synes du, sammeliknet med andre disker du har? Har et Asus A7V333 HK, altså ingen onboard S-ATA kontroller - har tenkt på å kjøpe meg dette kontrollerkortet. Vil det være noe problem å boote fra en disk på et PCI-kontrollerkort? Lenke til kommentar
Ben Dover Skrevet 17. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2003 Kjøpte WD Raptor HDD, meget fornøyd, den arbeider i et imponerende tempo Kjører den som systemdisk, gir "boost" og stabilitet til hele systemet, Løp og kjøp Har tenkt litt på å skaffe meg en Raptor ja... det eneste jeg lurer litt på er om den avgir mye støy pga den høye RPM'en - hva synes du, sammeliknet med andre disker du har? Har et Asus A7V333 HK, altså ingen onboard S-ATA kontroller - har tenkt på å kjøpe meg dette kontrollerkortet. Vil det være noe problem å boote fra en disk på et PCI-kontrollerkort? Hører av og til litt knitring når HD jobber, ikke bråk, men du hører den, jeg ville heller kjøpt meg et nytt HK; her er et bra Demokort fra komplett til kun 520 kr. Nforce2... Abit NF7-S Hovedkort Socket A, S-ATA - nForce2-SPP/MCP-T,ATX,1394,SATA -Demo1 () På lager: 10 Pris: 520,- Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Har nettopp kjøpt meg en raptor disk på mpx, og en noisecontrol "no vibes" til å henge den opp i. Kommer til å bli bra det ja:) Gleder meg som en liten unge til jeg får alle delene mine:) Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 18. juli 2003 Del Skrevet 18. juli 2003 Litt undervisning: Raid 0 (stripping): minimum 2 disker. Diskene som brukes fungerer som 1. Data deles opp og skrives til annenhver harddisk. Usikkert, pga hvis ene disken ryker, mister du all data på den andre også (pga. data fordeles på begge). Men - hvis diskene er koblet til hver sin kanal vil du få en dramatisk ytelsesøkning (snart 100% i teoretiske tester). Oppsettet vil gå fortere jo flere disker som er koblet til. Raid 1 (mirroring): minimum 2 disker. Diskene vil her også fungere som 1. Men - i stedet for at f.eks. en fil på 10kb lagres som 5kb på hver harddisk, vil filen lagres (i sin helhet) på hver harddisk. Man får rett og slett en fullstendig kopi av den ene harddisken. Sikkert som bare F, og blir bare sikrere jo flere disker du kobler til (egentlig meningsløst med flere enn 2 disker). Men - dette oppsettet er dyrt, du betaler dobbelt så mye som vanlig pr. MB. Det går heller ikke fortere. Raid 0+1 er igrunn bare en kombinasjon. raskere og sikrere (og dyrere!) enn et non-raid oppsett. For maksimal hastighet tror jeg Raid 7 er best ved lesing og raid 0-baserte systemer ved skriving. Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Vil det være noe problem å boote fra en disk på et PCI-kontrollerkort? Sannsynligvis ikke, men dersom du har en S-ATA Raid-kontroller over PCI-busen får du ikke utnyttet maks overføringskapasitet på diskene. PCI-busen blir en flaskehals. Asus P4C800-E Deluxe er ett av mange hovedkort som nå kommer med ICH5R, og jeg siterer herfra: The key benefit of the board's ICH5R-based storage options is that they're all tied directly to the north/south bridge interconnect; other integrated storage devices have to share PCI bus bandwidth, which maxes out at 133MB/s. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå