Gå til innhold

Fornøyd med Raptor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hallo Folkens!

Har nettopp handlet S-ATA Raptor 36 GB :D og en vanlig IDE disk. Tenkte aa bruke Raptor til system disk. Naar jeg naa skal bygge maskina og installere windows XP, burde jeg da koble til kun S-ATA disken saa installere XP og deretter koble til IDE disken? Eller kan jeg sette i begge diskene samtidig?

Lenke til kommentar
Kjøpte WD Raptor HDD, meget fornøyd, den arbeider i et imponerende tempo :D Kjører den som systemdisk, gir "boost" og stabilitet til hele systemet, Løp og kjøp :yes:

Jiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiha...!

Har 2stk Raptor,ny HK ASUS A7N8X DELUXE.Gleder meg som en unge til å koble dette sammen i kveld.

Jeg gjentar: 2stk Raptor i RAID 0.......hopla!

Lenke til kommentar
He he...selge unna noen reinsdyr for å få råd til ny PC, ja.... :lol:

RAID 0, betyr det speiling, slik at man for plassen til kun den ene, men PC`en jobber mye fortere pga lesing fra begge samtidig?

RAID = Redundat Array of Independent Discs

Redundat betyr at ting blir lagret flere ganger. Når man får en "0" etter det betyr det at det ikke er redundant, og dermed stripping. 1 er den første RAID-standarden og er speiling.

Lenke til kommentar
Raid 0 er striping. Det betyr bedre ytelse. Men ryker den ene, ryker begge.
Begge diskene ryker ikke, men det blir ikke mulig å hente ut lesbar data fra den disken som er like hel

riktig :yes: det gikk litt fort. men det var det jeg mente. takk for at du rettet det.

Lenke til kommentar
Men RAID 0 er raskest?
Nja, 0+1 er jo dobbelt så raskt. Men da trenger du 4 like disker....

EHHH w00t!

Raid-0: du får ikke 2x ytelse bare fordi det er 2 disker, normalt mellom 10 - 30%, alt etter vordan raid'n er konfiguret (cluster size, for eks)og hva du bruker den til(små eller store filer)

Raid 0+1 er samme som raid-0, bare at du må ha 4 disker istede for 2, slik at man får både hastighet og sikkerhet...

Lenke til kommentar

Så RAID 0 er for hastighet, og RAID 1 er for sikkerhet, mens RAID 0+1 er begge deler.... Greit å vite....

Må jo være bedre å kjøre en SCSI 15000rpm disk enn to S-ATA 10000rpm i RAID 0...... De 15000rpm disken er jo noe helt vanvittig raske både når det gjelder søketid og overføring.

Lenke til kommentar
He he...selge unna noen reinsdyr for å få råd til ny PC, ja.... :lol:

RAID 0, betyr det speiling, slik at man for plassen til kun den ene, men PC`en jobber mye fortere pga lesing fra begge samtidig?

RAID = Redundat Array of Independent Discs

Redundat betyr at ting blir lagret flere ganger. Når man får en "0" etter det betyr det at det ikke er redundant, og dermed stripping. 1 er den første RAID-standarden og er speiling.

RAID = Redundant Array of Inexpensive Disks

Og for å styre klar av missforståelser og missoppfatninger kan dere jo bare lese litt her: http://www.adaptec.com/worldwide/common/ed...rodkey=linux_wp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...