Gå til innhold

Blir dagens nye gamere bare bortskjemte?

Anbefalte innlegg

Skjønt, om 5-10 år vil vel det samme bli sagt om igjen.

jeg tillater meg å være uenig. fra introduksjonen av voodoo-kortene (eller, det var vel kanskje et annet kort rett før det, hvis jeg ikke husker helt feil), har fokuset vært på bedre grafikk, noe som i ganske mange tilfeller har gått på bekostning av gameplayet/historien (spillet "incoming" er et skrekk-eksempel.. ti milliarder lens-flares, missile-trails i alle regnbuens farger, og eksplosjoner i hytt og pine er ikke den beste oppskriften for et tidløst spill).

det er ikke mange hender jeg trenger for å ramse opp de virkelig gode spillene som har kommet ut etter 3dfx-kortene ble allemannseie..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spilte nettopp north and south, larry 1 og mange andre klassikere på en 486-maskin. Det er en opplevelse! Så artig har ikke jeg hatt det på lenge. Spillene er en virkelig atspredelse fra morrowind og unreal. Hvis jeg nå bare hadde hatt en 486 hjemme....Virker jo ikke på noe annet :(

Transport tycoon og ports of call er også artig å spille, de kan spilles på alle maskiner :D

Forresten har jeg blitt født opp på half-life ol, men spiller heller larry enn cs altså!

Lenke til kommentar
fornuftige ting

Du har et poeng, jeg er litt enig.

Men jeg er redd for hva som vil skje når vi om noen år kanskje har grafikk som er tilnærmet virkelighetsnær (altså grafikk som gjenspeiler ekte mennesker).

Hva kommer spill til å gå ut på da? Jeg kan forestille meg spill som er rene voldsorgier, en slags virtuell verden hvor man kan gjøre ting som visuelt sett vil ligge svært tett opp mot virkeligheten. Kan vel tenkes at pr0nobransjen vil gå i bresjen for en utvikling mot det "voksne"markedet også..

Poenget mitt er at sånn jeg ser det vil gameplay/historie kontra grafikk være omvendt proporsjonale. Jo bedre grafikken blir, jo mindre vil man fokusere på innholdet. Og sånn sett vil kanskje gamere om 10 år misunne oss de (få) fantastisk gode og innholdsrike spillene som kom ut rundt årtusenskiftet.

Lenke til kommentar

Men jeg er redd for hva som vil skje når vi om noen år kanskje har grafikk som er tilnærmet virkelighetsnær (altså grafikk som gjenspeiler ekte mennesker).

det er her jeg håper jaget etter bedre grafikk kommer til å opphøre, og folk etterhvert konsentrerer seg om historien. hvor mye bedre enn virkeligheten kan grafikk bli, liksom? :)

Lenke til kommentar
Hvorfor man spiller BG1 når man kan spille BG2 forstår jeg ikke :shrug:

Fordi BG1 foregår før BG2, og fordi du faktisk går glipp av mye av historien ved å hoppe bukk over BG1. Det er _mange_ timer underholdning med BG1 også, BG2 er i mine øyne en fortsettelse av BG1. Det ultimate er å runde BG1 først, for deretter å spille BG2 med samme karakter. Du har aldri tenkt over hvorfor karakteren din i BG2 ikke begynner på lvl1? Det er fordi du begynner midt i historien! ;)

jeg husker det sto i BG2 at man kunne fortsette med karakteren sin i NWN, noen som vet om det egentlig går ann? :-?

Lenke til kommentar

Fordi BG1 foregår før BG2, og fordi du faktisk går glipp av mye av historien ved å hoppe bukk over BG1. Det er _mange_ timer underholdning med BG1 også, BG2 er i mine øyne en fortsettelse av BG1. Det ultimate er å runde BG1 først, for deretter å spille BG2 med samme karakter. Du har aldri tenkt over hvorfor karakteren din i BG2 ikke begynner på lvl1? Det er fordi du begynner midt i historien! ;)

jeg husker det sto i BG2 at man kunne fortsette med karakteren sin i NWN, noen som vet om det egentlig går ann? :-?

Tviler på det, man begynner jo på level 1 igjen. Dessuten hadde man blitt sinnsykt mektig.

Spill Baldurs Gate I, det er faktisk mye bedre enn Neverwinter Nights! Frykter at selveste Bioware har blitt kommersielle... Det er noe alvorlig galt når et spillselskap går fra å produsere verdens beste rollespill til å klone Diablo. :grumpy:

Lenke til kommentar

Tviler på det, man begynner jo på level 1 igjen. Dessuten hadde man blitt sinnsykt mektig.

Spill Baldurs Gate I, det er faktisk mye bedre enn Neverwinter Nights! Frykter at selveste Bioware har blitt kommersielle... Det er noe alvorlig galt når et spillselskap går fra å produsere verdens beste rollespill til å klone Diablo. :grumpy:

mener du at det er en diablo klon siden man bare kan styre en spiller? Men nå er no egentlig NWN ment for nettet, og en god game med artige folk og en Dyktig dungeonmaster= tidenes beste spill...

Bio ware må jo få prøve noe nytt de og, men de er langt fra kommersielle, Star Wars knights of the old republic ligner Veldig på baldur's gate 2

Lenke til kommentar

jeg kunne vel egentlig vente på at den kom :) og du har så rett, skal man ha med seg hele historien så må man jo spille serien fra starten.

Men hvis jeg plutselig fikk lyst til å spille BG(gud forby at jeg gjør det nå som jeg har nwn :roll: ), da hadde jeg gått for BG2 på grunn av at det er langt mere avangsert, har mere action, flere quest/oppdrag, og imo mye bedre gameplay(og seff bedre grafikk også). Jeg har seff spillt gjennom begge to før.("runna" BG2 4 ganger, hvorav en gang med char fra BG1. BG1 kom litt tidlig i mitt "data-liv" så det har jeg ikke spillt så mye).

Og forsåvidt så skal du jobbe hard for å komme opp i lvl8 i BG1, så en blackout hvor du har fått masse xp mellom bg1 og bg2 vil uansett forekomme :p

Forstår veldig godt at nye gamere vil spille nye spill jeg...

Men der er som sagt; "ungdommen i dag..." :lol:

Lenke til kommentar

psilocybe:

Du ser ut til å vere en av disse personene som blir distrahert av 3d grafikk, noe forsåvidt som er greit nok hvis du inrømmer det. Det finnes flere som deg der uten, dog ikke noen støttegruppe enda.

Dagens gamere skiller på bra og dårlige spill, ikke bra og dårlig grafikk. Det er en grunn til at incoming aldri slo ann, men UT2003 f.eks. er et bra spill, det kan vere "ti milliarder lens-flares, missile-trails i alle regnbuens farger, og eksplosjoner i hytt og pine" der også, men noe ligger i bunn av det hele og det er det som betyr noe for dagens gamere.(akkuart som gårsdagens gamere)

At det stadig kommer flere drittspill med bra grafikk er vel mere fordi at det kommer flere spill ut i allt(spillindustrien har jo vokst enormt), og bra grafikk er ikke så tidkrevende å lage(kan bare kjøpe lisens på en motor)

jeg tillater meg og vere enig med Kowalski, om 5-10 vil dagens gamere si:

Blir dagens nye gamere bare bortskjemte? Nå skal de bare spille disse spilla på 3D-skjermer, ingen respekt for de gode gamle spilla som vi hadde på de gode 17" CRT skjermene. Hva skal vi gjøre for å få dagens unge til å like klassikerne?

Og med klassikre mener de Quake3, C&C Genrals og FlightSim2004.

Lenke til kommentar

BG1 er et genialt spill. Jeg begynnte å spille det for bare et par måneder siden. Desverre er det slik med meg at jeg ikke gidder å runde et spill på en omgang, jeg bruker gjerne måneder på å runde ett spill. Ved å la det ligge litt. Men snart tar jeg det frem igjen og fortsetter der jeg slapp. Dermed vil jeg runde BG1, fra der igjen gleder jeg meg alt til å begynne på BG2.

Hva er det jeg er på jagt etter her? Ikke grafikken hvertfall. Nei, historien.

Altså, BG serien er et godt eksempel på spill som spillere som meg kan ha glede av i LANG tid fremover. Men så har man de spillene som ingen gidder å spille om noen år. C&C Generals er et av dem. Om ti år kommer et europeisk selskap med et nytt spill, der man i steden for å knuse terrorister fra "Afghanistan," skal knuse "dennasjonalistiskenasjonensomlekerverdenspoliti." Dette vil ha bedre grafikke, bedre storry, være enda mer "politisk" aktivt og har LANGT større gamplaymuligheter, hvem gidder da og dra frem et gammelt drittspill fra milleniumsskiftet?

Lenke til kommentar

mener du at det er en diablo klon siden man bare kan styre en spiller? Men nå er no egentlig NWN ment for nettet, og en god game med artige folk og en Dyktig dungeonmaster= tidenes beste spill...

Ok, har bare spilt spillet toplayer. Det var greit nok, men spillet var altfor kort og linjært for min smak. Spiller man det slik du sier blir det selvfølgelig noe annet

Bio ware må jo få prøve noe nytt de og, men de er langt fra kommersielle, Star Wars knights of the old republic ligner Veldig på baldur's gate 2

Hmm, aldri hørt om :oops: Har BIOWARE laget et spill jeg ikke har hørt om?!

Hvis dette er dine forslag til klassikere, har du et ganske snevert spillbibliotek. Ingen av disse spillene er banebrytende på noen måte og kommer til å bli overgått til neste år.

Lenke til kommentar

Hvis dette er dine forslag til klassikere, har du et ganske snevert spillbibliotek. Ingen av disse spillene er banebrytende på noen måte og kommer til å bli overgått til neste år.

Jepp.

Lenke til kommentar

Ok, har bare spilt spillet toplayer. Det var greit nok, men spillet var altfor kort og linjært for min smak. Spiller man det slik du sier blir det selvfølgelig noe annet

Hmm, aldri hørt om :oops: Har BIOWARE laget et spill jeg ikke har hørt om?!

din n00b :p det er tusenvis av KotOR tråder på det her forumet, bare leit, det blir et genialt spill, det kan jeg satse min warcraft III cd på!

quake III grafikk motoren var nu ganske så evolusjonerende

Lenke til kommentar
Sitter og funderer litt og tenker tilbake på tida da jeg begynte å spille PC-spill... De første var vel Transport Tycoon, Red Alert, Quake og Worms (og på samme tid også de eldre Doom og Wacky Wheels)... Allerede da begynte jo grafikken å gå gjennom en enorm evolusjon... Jeg synes ikke dette var det minste skjemmende, og spiller også flere av de spilla den dag i dag...

Men de som begynner å spille PC-spill (for ikke å nevne konsoll-spill) idag har tendenser til å bli forferdelig bortskjemte - særlig når det kommer til grafikk - og vil ikke en gang vurdere å prøve noen av de ovennevnte klassikerne... Dette blir jo mer interessant enn noen gang nå i høst/vinter med slipp som Doom III og Half-Life 2...

Hva skal vi gjøre for å få dagens unge til å like klassikerne? :p

:roll: Jeg er 15... Har spillt Red Alert (MYE), Worms, Doom, Duke Nukem 3D, og seff Wacky Wheels. Jazz Jack Rabbit 1 er jo heller ikke et så veldig nytt spill... Jeg spillte de spillene mye, men så kom det jo bedre og bedre spill etterhvert da. Jeg installerte faktisk Red Alert 1 for en stund tilbake. Da syntes jeg ikke det var så gøy å spille nå lengre. Foretrekker Starcraft & Warcraft (Helst III, men II er ok det også) =/ Jaja, uansett, jeg vil ikke påstå at alle de "nyere" gamere er "bortskjemt". :roll::grumpy::yes:

Lenke til kommentar
Skjønt, om 5-10 år vil vel det samme bli sagt om igjen.

jeg tillater meg å være uenig. fra introduksjonen av voodoo-kortene (eller, det var vel kanskje et annet kort rett før det, hvis jeg ikke husker helt feil), har fokuset vært på bedre grafikk, noe som i ganske mange tilfeller har gått på bekostning av gameplayet/historien (spillet "incoming" er et skrekk-eksempel.. ti milliarder lens-flares, missile-trails i alle regnbuens farger, og eksplosjoner i hytt og pine er ikke den beste oppskriften for et tidløst spill).

det er ikke mange hender jeg trenger for å ramse opp de virkelig gode spillene som har kommet ut etter 3dfx-kortene ble allemannseie..

Ehm... =/ Om 5-10 tror jeg at det har kommet noe nytt igjen som revolusjonerer grafikken i spill. Jeg tror nok om at 5-10 år vil det samme bli sagt igjen. :roll:

Lenke til kommentar
quake III grafikk motoren var nu ganske så evolusjonerende

en god grafikk-motor er ikke nødvendigvis det samme som et bra spill. selv om du har det beste kameraet penger kan kjøpe, betyr ikke det at du er en god fotograf..

menne, id liker jo og lage et spill som kanskje ikke er så veldig bra, men som har en grafikkmotor som kommer til å støtte mange spille i år framover.

Og incoming var jo et skikkelig kult spill, husker det kom med mitt voodo kort, ah :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...