JoeDohn Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Sitter og funderer litt og tenker tilbake på tida da jeg begynte å spille PC-spill... De første var vel Transport Tycoon, Red Alert, Quake og Worms (og på samme tid også de eldre Doom og Wacky Wheels)... Allerede da begynte jo grafikken å gå gjennom en enorm evolusjon... Jeg synes ikke dette var det minste skjemmende, og spiller også flere av de spilla den dag i dag... Men de som begynner å spille PC-spill (for ikke å nevne konsoll-spill) idag har tendenser til å bli forferdelig bortskjemte - særlig når det kommer til grafikk - og vil ikke en gang vurdere å prøve noen av de ovennevnte klassikerne... Dette blir jo mer interessant enn noen gang nå i høst/vinter med slipp som Doom III og Half-Life 2... Hva skal vi gjøre for å få dagens unge til å like klassikerne? Lenke til kommentar
NoLimit_^ Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 det som er: det behøver ikke være grafikken som hindrer de nye gamerne i å prøve de gamle spillene. Når de kom ut var de revolusjonerende, man hadde aldri spilt noe lignende, ergo så elsket man de. Men om en ny gamer hadde sottet seg ned og spilt red alert idag, hadde han ikke blitt overrasket over noe, og da, i tillegg til den dårlige grafikken, hadde ikke akkuratt spilleopplevelsen blitt topp. Lenke til kommentar
H4ck3r Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Jeg har ikkeno imot de spilla du nevnte der , jeg spiller også Quake, Quake2 og Quake3 da , men men. Lenke til kommentar
JoeDohn Skrevet 10. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2003 jeg kjenner i alle fall mange tilfeller hvor det ikke engang er aktuelt å prøve de gamle klassikerne - snakker da om "gamerspawn", si fra 11-15 år gamle, hovedsaklig gutter... tror forresten også jenter er litt mindre kresne, men det får være en annen sak - ros skal de i alle fall ha for det... i tillegg til grafikk kan også innhold fortone som et "problem"... 'åååh, det er jo ikke noe variasjon i lyden her' 'åååh, man gjør jo bare det samme hele tida' og liknende kommentarer er ting jeg har hørt mer enn en gang... Lenke til kommentar
nord Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 vil ikkje kalle dem bortskjemte men kravstore... Lenke til kommentar
JoeDohn Skrevet 10. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2003 vil ikkje kalle dem bortskjemte men kravstore... kravstorhet kommer i min tese av bortskjemthet i dette tilfellet... Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Gamle spill blir ofte litt enkle i forhold til de som kommer ut nå, det er mere enn grafikken som er oppgradert i nyere spill...jeg forstår godt tankegangen din, men kan enda ikke si meg enig... Jeg har spillt på LAN både Red Alert, Quake, Worms og Doom, men kan ikke med god samvittighet si at jeg foretrekker noen av dem over Generals, Quake3, Worms Armageddon eller UT2003. De nyere spilla jeg her nevner har mere strategi/taktikk, action og gameplay, det er ikke og komme utenom... Det eneste som jeg kan se taler for de gamle spilla er at de kan vere lettere og sette seg inn i, jeg vet at noen synes at nyere spill blir for avangserte og har da problemer med og finne det underholdene. Lenke til kommentar
NoLimit_^ Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Jeg syns verken man er bortskjemt eller kravstor, når man ser hvor mange firmaer som bare gir ******, og slipper uferdige spill for å selge så mye som mulig. Da har de ikke mye respekt for kvalitetskravene våre. Lenke til kommentar
fondus Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Selv spiller jeg disse spillene: GTA 3 og VC og kommende GTA-spill, Colinn Mc Rae 2, Elastomania og Max Payne. På Nintendo 64 spiller jeg Snowboard Kids. Ingen av disse spillene har noe særlig til grafikk, men jeg synes de er morsomme å spille (i forhold til f.eks Splinter Cell ect). Grafikken... betyr nå den så mye da? Så lenge du ser hva som skjer er grafikken hips som hops hos meg Lenke til kommentar
Shotgun Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Må si jeg er enig med NoLimit. Den gangen vi spillte de spillene, var de enormt bra. Nyvinnende, topp grafikk. Det beste som var på "den tiden". Mye har forandret seg bare på 4-5 år. Ett spill som jeg brukte mye tid på var Hidden&Dangerous. Kanskje det beste spillet jeg noensinne har spillt. Hadde utolig mye morro med det. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har rundet det. Tok å la det inn på PC`n en kveld, og tenkte jeg skulle mimre litt. Jeg ble utrolig skuffet. Synes ikke det var som jeg kunne huske... Elendig grafikk, masse bugs, i det hele tatt veldig irriterende. Fjernet det fra HD`n med glede. Jeg fortsatte å spille RTCW og MOH, som jeg pleier. Mye bedre! Nei, jeg forstår godt at folk ikke gidder å legge inn gamle spill på maskinene sine. Spillene var meget bra når de kom, men i dag er de ikke no`spesiellt, med mindre man ikke er spesiellt interessert. Det er nå min mening. Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Personlig har jeg ingen problemer med å more meg med et godt rollespill fra 1994 (men det er få av dem, for jeg har ikke en passende PC og spille dem på, for tiden). Har også en kamerat som jeg har sett holde på med slike spill i noen timer. Men har nok lagt merke til fenomenet også. Kjenner en del CS-fjortiser som ikke spiller annet, og det å spille et slik spill, ville nok etter dems mening være ganske på trynet. Alle jeg snakket om er i den alderen, og det er synd at det er slik med noen. Gamle spill har tendens til å være litt kulere. Grr, men nå må jeg få Ultima VII og Ultima VIII til å virke skikkelig. Lenke til kommentar
SimenAndre Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Jeg synes ikke grafikken betyr alt. Det spørs litt på sjanger, men spill som Pizza Tycoon (Hva heter det gamle spillet som man fikser opp en bil selv i garasjen og drar ut og står ved ett ute sted og ser biler som kjører forbi. Så velger man da en av dem som man kjører mot. Man kan også velge pink slips som er at man får bilen hvis man vinner. Verstingen er i den eneste svarte bilen i spillet med en eksosrype ved siden av seg. Spillet er gammelt) Uansett det er også veldig bra og har spilt slike spill som dem veldig mye. Zelda 3 er bare genialt. Med rpg er jeg ikke så nøye med grafikken men den må være "smooth" på en måte. Som Zelda 3. Med spill som FPS er det utrolig viktig med grafikk. Det er vel kanskje den sjangeren som jeg verdsetter grafikk høyest. Blir lei av FPS som ikke har noe god grafikk utrolig fort. Der er jeg kresen. Er det bare meg eller er det veldig mange dårlige FPS spill? Forrige gang jeg syntes ett spill var bra var Half Life. Unreal 2 hadde potensiale til å bli ett bra spill, men det ble jo helt elendig. Men spiller fortsatt mange spill som er gamle, r-type er jo veldig bra etter min mening. Noen som vet om noen bra spill som ligner på r-type eller raptor call of shadows? Synes bare de elendige spillene som jeg lager selv er enormt gøy, hehe for da lager jeg jo ting som jeg leter etter i ett spill. Bare litt kjedelig at jeg vet akkurat hva det neste er. Snart skal jeg sette om en web side med alle spillene og prøve å få tak i flere slik at vi kan prøve å lage noen skikkelige spill, som ligner kanskje på Zelda 3. Eller så har jeg enormt lyst å lage ett spill som ligner på Moonstone til Amiga hvis noen husker? Det er genialt. Hvis jeg finner en som kan tegne litt så skal jeg prøve meg på den. Programmeringsbiten klarer jeg alltid, trenger bare noen som klarer å tegne. *Hint* *hint*. Lenke til kommentar
SimenAndre Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Hehe måtte bare nevne det, men husker når jeg skulle lage ett spill som ligner litt på snake. Da var jeg ikke så god til å programmere og spillet hakket litt selv på min 750Mhz dengang. Krevde minimum 192 MB Ram. Startet ikke hvis du ikke hadde mindre enn 150 MB Ram. Og tok en 60 MB diskplass. Hadde jo ikke noe peil på hvordan jeg skulle programmere med grafikk. Er ikke så god nå heller men de fleste spillene krever under 16 MB Ram og 300Mhz ihvertfall. Og 5MB diskplass. Brukbart ihvertfall :smile: Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Programmeringsbiten klarer jeg alltid, trenger bare noen som klarer å tegne. *Hint* *hint*. Samme her. Det verste er å få tak i piksel-artister, eller modellere og animatører. Tror jeg skal prøve på noe av det selv en gang. Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 (Hva heter det gamle spillet som man fikser opp en bil selv i garasjen og drar ut og står ved ett ute sted og ser biler som kjører forbi. Så velger man da en av dem som man kjører mot. Man kan også velge pink slips som er at man får bilen hvis man vinner. Verstingen er i den eneste svarte bilen i spillet med en eksosrype ved siden av seg. Spillet er gammelt) Det heter Street Rod og er et av historiens beste bilspill! Garantert! Jeg er vel av "den eldre garde" (hey, er bare 21) som ser tilbake på "gode gamle dager" med savn. Dere som har vokst opp med Q3 og NFS5 vet ikke hva dere har gått glipp av. Gameplay var definitivt ikke dårligere for 4-5 år siden, så jeg tror ikke det er det som stopper "nykomlinger" fra å spille eldre spill. Selvsagt opplever de ikke den revolusjonen som spillene en gang utgjorde, men mange av dem burde ha god underholdningsverdi den dag i dag også. En del spill har faktisk holdt seg utrolig godt, ta f.eks. Baldur's Gate som er ca. 5 år gammelt! (Og ja, det burde være obligatorisk for alle til og med nå i 2003) Lenke til kommentar
Kowalski Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 For min del virker det som at vi som har gamet siden begynnelsen av 90-tallet er bortskjemte på genuint gode spillkonsepter og historier, mens dagens gamere er bortskjemte på grafikken. Skjønt, om 5-10 år vil vel det samme bli sagt om igjen... Savner de gamle spillene som fokuserte mer på gameplay og historie, og ikke nødvendigvis på blendende grafikk. Hmm.. tror jeg fisker frem Civilization 1, Master of Orion 1 og Street Rod igjen jeg. Evigunge spill. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Det heter Street Rod og er et av historiens beste bilspill! Garantert! Jeg er vel av "den eldre garde" (hey, er bare 21) som ser tilbake på "gode gamle dager" med savn. Dere som har vokst opp med Q3 og NFS5 vet ikke hva dere har gått glipp av. Gameplay var definitivt ikke dårligere for 4-5 år siden, så jeg tror ikke det er det som stopper "nykomlinger" fra å spille eldre spill. Selvsagt opplever de ikke den revolusjonen som spillene en gang utgjorde, men mange av dem burde ha god underholdningsverdi den dag i dag også. En del spill har faktisk holdt seg utrolig godt, ta f.eks. Baldur's Gate som er ca. 5 år gammelt! (Og ja, det burde være obligatorisk for alle til og med nå i 2003) hehe...får meg til å tenke på noe som en greker sa for lenge lenge siden..."alt var bedre i gamle dager, ungdommen idag...". :wink: vi kan vel vere enige om at du er av den eldre garde, om ikke annet...(selv om du bare er 2 år eldre en meg, så er jeg tydligvis av den yngre garde ) Street Rod er faktisk et av de spilla det kan hende at jeg tar fram fra tid til annen, men det er på grunn av at det ikke har kommet noe bedre spill av den typen(noe som kansje NFS: Underground kansje kan endre på). Hvorfor man spiller BG1 når man kan spille BG2 forstår jeg ikke Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Hvorfor man spiller BG1 når man kan spille BG2 forstår jeg ikke Fordi BG1 foregår før BG2, og fordi du faktisk går glipp av mye av historien ved å hoppe bukk over BG1. Det er _mange_ timer underholdning med BG1 også, BG2 er i mine øyne en fortsettelse av BG1. Det ultimate er å runde BG1 først, for deretter å spille BG2 med samme karakter. Du har aldri tenkt over hvorfor karakteren din i BG2 ikke begynner på lvl1? Det er fordi du begynner midt i historien! Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 [...]mange firmaer som bare gir kjøss, og slipper uferdige spill for å selge så mye som mulig. Da har de ikke mye respekt for kvalitetskravene våre. Kunne ikke være mer enig. Jeg mener, produsentene setter alt for mye arbeid på en ting, som grafikk. Deretter vises skjermbilder eller deler av spillet til utgiveren som setter kroken på døra for alt som ikke har rukket å komme inn når grafikken er i orden. I dag flommer det jo av spill med bra grafikk, men det er bare et fåtall som også har innhold! Det jeg liker spesielt godt i spill er frihet, frihet til å gjøre hva jeg vil omtrent når jeg vil det. (som Fallout serien) Eller i allefall mulighet til å gå fram på mange måter for å nå det endelige målet. (som f. eks. Thief serien eller kanskje Jagged Alliance). Jeg synes at vi burde kreve flere frie spill med god spillbarhet, selv om dette måtte gå på bekostning av grafikken er det et godt bytte. Vi trenger flere gamle klassikere i ny drakt. Lenke til kommentar
nord Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 noen som vet hvor jeg kan finne Street Rod???? Dos virker ikke helt faller ut til windows etter 1min...noen som kan hjelpe meg?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå