AMD-guru #1 Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 som tittelen min ganske klart sier er spørsmålet: hvordan skal jeg best mulig spille inn nye høytalere? Lenke til kommentar
capy Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 sett musikken på passe lavt, cd-spilleren på repeat og ta deg en langhelg på hytten. Lenke til kommentar
letmein Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Still inn radioen din mellom to kanaler slik at du bare får sus. La dette stå å surre på meget lavt volum. Er det BRA høytalere er de ikke ordentlig spilt inn før etter 2 uker 24/7. (personlig synes jeg det er hakket lenge) Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 satt en mp3 cd på i bilen, lot den gå gjennom alle sangene over natta. Spilte så forsiktig en ukes tid (paranoid?) og etter det, så spilte jeg normalt lydnivå Lenke til kommentar
AMD-guru #1 Skrevet 9. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2003 hvor mange timer (ca.) bør de spilles inn? Lenke til kommentar
capy Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 hvor mange timer (ca.) bør de spilles inn? kommer litt ann på hvem du spør og hvilket merke du har. jeg mener en uke skulle være mer enn nok. Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 omtrent 100timer på moderat volum, spill gjerne med forskjellig musikk, saken er at du må myke opp membranene slik at de ikke revner på høyt volum, høyttalerene vil også låte bedre etter noen dager/uke, dette gjelder også alt annet hifi utstyr, du kan ikke forvente optimal lydkvaliter for etter ca. 1-3 uker. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Radiosus har jeg også blitt anbefalt. For mine høyttalere ble jeg av forhandler også anbefalt å koble i motfase -- altså koble om pluss og minus under innspillingen. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 spelte med moderat lyd i 5 timer med mine, så har eg pumpa dei ganske høgt opp etterpå Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 omtrent 100timer på moderat volum, spill gjerne med forskjellig musikk, saken er at du må myke opp membranene slik at de ikke revner på høyt volum, høyttalerene vil også låte bedre etter noen dager/uke, dette gjelder også alt annet hifi utstyr, du kan ikke forvente optimal lydkvaliter for etter ca. 1-3 uker. Det å spille inn en høytaler er ikke å mykne opp membranen med å slite til spolen inne høytaleren. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Kor lang tid tar det på ein Klipsch RC-3 da? (Center høgtaler) Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Hmm. Grunnleggende skeptisk til innspilling. Kan folk vise til noen undersøkelser på dette, eller er det bare synsing? Spesielt utsagn som at "alle hifi komponenter, ikke bare høyttaler må spilles inn" og det om at det er spolen som må "slipes til"???? K Lenke til kommentar
eberland Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Jeg vil si meg enig i ca 100 timer(litt avhengig av høytaler...) Vet ikke hvor mange "vitenskaplige" undersøkelser det finnes på inspilling, men jeg hørte STOR forskjell på mine Kef Q5 etter jeg hadde koblet de opp for første gang og etter 2 uker med innspilling! Tror de fleste som lytter litt til musikk kan merke det. Lenke til kommentar
LiTe Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Hmm. Grunnleggende skeptisk til innspilling. Kan folk vise til noen undersøkelser på dette, eller er det bare synsing? Spesielt utsagn som at "alle hifi komponenter, ikke bare høyttaler må spilles inn" og det om at det er spolen som må "slipes til"???? K Skeptisk til inspilling av høytalere? morsom du! Det at alle hifi komponenter skal spilles inn er korrekt. men i motsetning til høytalere, så tar ikke andre komponenter som forsterkere og cd-spillere skade av max-load fra første stund. Dette er for at kondensatorer og andre elektriske komponenter må benyttes en liten stund for di kan yte maks. Høytalere har med oppmykning av elementet å gjøre, og det med å "slipe til spolen". Når du mottar en høytaler, er det en stor sjangs for at elementet ikke er helt balansert og dette vil da føre til ekstra slitarsje på spolen. Dette vil igjen føre til at elementet blir unødvendig slitt, og er du skikkelig uheldig kan du ødelegge elementet. Selv etter en inspillingsperriode vil ikke en høytaler yte maks. Dette tar litt tid. men det gjelder kun lydkvalitet, noe som kun et trent øre vil høre. Jeg er paranoid når det kommer til inspilling av høytalere, og derfor plasserer jeg høytalerne på jobben, og lar dem spilles inn dær. da slipper jeg syt fra gud og en hvermann. Jeg spiller di første 12-16timene på helt hviske nivå. for så å øke det i gradvise steg pr 12-24 time. hviskenivå-mellomting mellom visking og normal prating, så til normalt pratenivå. og øker dette javnt til jeg er kommet 4/7 av maks. etter det er det forsiktig spilling på høyt nivå en stund fremover. så er det tut og kjør. sure naboer og all-pakka. Lykke til. Det finnes sikker mange som vil korrigere meg. peis på! Dette lærte jeg på tidlig 90" og har praksisert lenge. og høytalerne jeg kjøpte i 95, spiller krute godt i dag. Husk bruk av riktig forsterker i forbindelse med høytalerne er også viktig. feil forsterker vil fort gjøre mye skade. i hverstefall hvis den er forliten. og til dere skeptikkere, hvis du skulle kjøpe deg NY bil. ville du da vurdert å ikke kjøre inn motoren? Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Verkeleg godt utstyr er ferdig innspelt når du kjøper det. Helst bør det følge med sertifikat som fortel at ein subjektiv lyttetest er utført og at systemet er "tuna". Lenke til kommentar
asdfteam Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Jeg var selv litt skeptisk til innspilling av høyttalere, helt til jeg svidde av diskanten på den ene høyttaleren min (B&W DM602) og måtte bytte den. (JA, for liten forsterker, og den klippet noe stygt...) Hørte god forskjell på den nye og brukte diskanten en stund, prøvde å bytte om høyttalerne for å høre om det virkelig stemte. Den nye var for skarp. Men etter en ukes tid var det bra. Jeg er fremdeles skeptisk til innspilling av høyttalerKABLER! ;-) Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Den analogien med å kjøpe ny bil og kjøre inn motoren kan jo videreføres til tastaturer, mobiltelefoner etc. Altså må absolutt alt vi kjøper "innkjøres". Eller? Jeg ser to argumenter for innspilling : at det gir "bedre lyd" eller at man unngår skade på elementene. Begge deler er veldig vanskelig å bevise. Jeg har for eks to JBL høyttalere fra 1990 som ikke er innspilt, men de fungerer helt fint og jeg synes de har bra lyd. Altså er det generelt feil å si at det å ikke innspille høyttalerene ødelegger elementene eller gir dårlig lyd. Jeg blir litt frustrert avogtil når forståsegpåere i lyd og bilde og lignende svadamagasiner setter standarden for hva som er "fysikalsk riktig" og så følger hifi flokken lydig etter. Greit nok, hører man forskjell i en kontrollert ABX test så føyer jeg meg etter det meste av mote-påfunn innen kabel-svindel, cd-drivverk til 50.000 som uansett spytter ut en binær bitstrøm etc. Fram til da forbeholder jeg meg retten til å være skeptisk :-D Knut Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Så hvis eg drar til sverige f.eks og kjøper meg heftig bilanlegg så kan eg ikke spille den på maks eller så risikerer eg at hele dritten går til helvete? Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Ang skade på høyttalerelementer så skyldes vel det stort sett overoppheting grunnet høy effekt evt en "dårlig" forsterker som klipper. Så lenge spolen er en metallisk leder med en gitt motstand og elementet har en gitt evne til å lede bort varme kan jeg ikke se at innspilling skulle påvirke når isolasjonen smelter? Hvis du spiller sånn at membranen/sentreringsringen blir fysisk skadd så jo ja kanskje hypotetisk innspilling kunne hatt noe å si. Men da hører du jo uansett at det låter for j*vlig? Ikke noen pen måte å behandle et bra anlegg på uansett... :-) Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Uff, her var det skrevet mye rart. Folk flest har helt feil bilde av innspilling. Uinnspilte høyttalere blir ikke fortere ødelagt enn innspilte, det er bare tull. De tåler like mye effekt. At spolen skal slipes til er det mest idiotiske jeg har hørt. Spolen skal jo ikke ha kontakt med noe! Da blir det for det første korstslutning og for det andre så vil den skrape når du spiller. Grunnen til at folk tror at høyttaler tar skade av å spilles høyt når de er nye er at uinspilte høyttalere har lavere følsomhet enn innspilte. Spesielt i bassområdet og diskanten. Så når folk kjøper seg en ny høyttaler og skal "dra på ", så tenker de ikke på den lavere følsomheten. Dermed er sjansen stor for at et eller flere av elementene får for mye effekt, slik at de blir sprengt. Så grunnen til at folk sprenger nye høyttalere er egentlig ikke fordi de er nye, men fordi de spiller for høyt. Det er ikke noen lydmessige kvalitetsforskjeller på de ulike måtene å spille inn en høyttaler. Den eneste forskjellen er hvor lang tid det tar. Den beste/raskeste innspillingen er å spille slik at elementene har mest mulig utslag, men selvfølgelig ikke så mye at den havner utenfor magnetgapet. Dermed er det slik at jo høyere du spiller jo raskere blir de innspilt. Jeg råder folk til å bruke nye høyttaler akkurat som noen du har hatt i flere år. Det tar uansett laang tid før høyttalerne er ordentlig innspilt. Etter mine målinger tar det 300-400 timer før matreialene har stabilisert seg. Det er hovedsakelig opphengningen og den "gule greia" som endrer seg. (Vet ikke hva den "gule greia" heter på norsk, den heter "spider" på engelsk) Tilslutt: Du hører det godt hvis du er i nærheten av å ødelegge høyttalerne. Skrur du volumet langsomt oppover, så vil det låte ganske råttent før du når en effekt som vil ødelegge høyttalerne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå