Gå til innhold

Skal sette sammen PC for lillebror, ønsker meninger

Anbefalte innlegg

Hei gutter og jenter. Jeg har fått i oppdrag å sette sammen en PC for konfepengene til lillebror, og siden det er lenge siden jeg sist bygde PC, er jeg ikke så oppdatert på hva som duger. Etter noen timers lesing har jeg kommer frem til at følgende burde kunne tåle en støyt. Bruttern kommer til å bruke PCen mest til FPS-spilling og film-titting, hvis jeg kjenner ham rett.

AMD Athlon XP2600+ 2.083 GHz 333 MHz bus

- Socket A (Thoroughbred) prosessor

978,00

Asus A7N8X hovedkort for Socket A

- nForce2 Ultra400/MCP, ATX,USB2.0,LAN

Antatt 14.07.2003

878,00

2x Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 256MB

- Unbuffered, Non-parity, 32Megx64, CL2.5

1 108,00

EKL Blade XP Controlled Socket A

- (20704001041) opp til AMD XP3200+

182,00

Chieftec Dragon Midi Tower

- Kabinett m/300W DH-01W P4 / AMD

683,00

ADi 17" CRT MicroScan V77 TCO-99

1 047,00

Asus CD-brenner IDE 52x/24x/52x

- CRW-5224A, Intern Retail (FlextraLink)

450,00

Logitech OEM Wheel Mouse Optical Pro

177,00

Logitech OEM Classic Keyboard PS/2

109,00

CNet Nway Switch 10/100 5P

250,00

Sum: 5 922,08 (ekskl. skjermkort og harddisker)

Egne kommentarer: Skjermen skal bare erstatte 19-tommeren fra en annen PC, og denne var den billigste jeg fant. Ignorér...

CPUen så ut til å være den som gir mest for pengene. Ett hopp på 4-500 spenn til neste hakk på Athlon-stigen er ikke verdt det, tror jeg.

Hovedkortet har jeg tro på, og det har jo Ethernet og lydkort innebygget. Dessverre ikke på lager noen steder, men bruttern får tåle å vente en uke ekstra.

Jeg mener å ha oppfattet at hovedkortet yter best med to minnebrikker heller enn én (det var jo tilfellet med N-Force 1 også), derfor 2x256MB. Korrigér meg gjerne om denne antagelsen er feil!

Viften vet jeg ikke noe særlig om, annet enn at den ble nevnt som bra her en plass.

Kabinettet har jeg gode erfaringer med. Ikke av de peneste, men fint å jobbe i.

Det som står igjen er skjermkortet. Her er jeg veldig, veldig i tvil. Som sagt skal gutten sikkert spille de nyeste FPS-spillene og sånn. Noen som kan gi meg et tips om et skjermkort som balanserer mellom det heftige og det ikke-for-dyre (og som matcher resten av maskinen sånn nogenlunde)?

Jeg blir veldig takknemlig på tilbakemeldinger og meninger om alt det overstående!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du skal ha Asus A7N8X så trenger du ikke NIC (Network interface card)...er bare bortkastet å kjøe et PCI kort når mobo'et har et innebyggd.

Det er alltid en fordel å lese postene før man svarer på dem. Hvor står det at han skal ha NIC ?

Den kjøleneren du har valgt er bra med henblikk på støy, men regn med cpu-temp på over 60grader med litt spilling.

Lenke til kommentar

mulig jeg ikke fikk det med meg men har du glemt disken da? det ser fint ut det systemet der, det passer jo veldig godt til spilling egentlig, men det gjør vel de fleste systemene som blir satt opp nå fortiden. tilogmed Intel sine cpu`er, det er ikke så stor forskjell på Athlon 2500+ og 2600+ bortsett fra prisen egentlig. har hørt mye bra om AMD egentlig men har aldri hatt det selv, kjører intel forever jeg, men siden at Intel er litt dyrere så er det vel et ganske bra valg å gå for AMD. å siden at f. eks en AMD Athlon 2500+ har nesten samme ytelse som en Intel 2,5 GHZ så er det vel bedre å kjøpe AMD allikevel.

Lykke til med den nye pc`en uannsett hvilket system det blir.

Lenke til kommentar
Hvis du skal ha Asus A7N8X så trenger du ikke NIC (Network interface card)...er bare bortkastet å kjøe et PCI kort når mobo'et har et innebyggd.

Det er alltid en fordel å lese postene før man svarer på dem. Hvor står det at han skal ha NIC ?

Den kjøleneren du har valgt er bra med henblikk på støy, men regn med cpu-temp på over 60grader med litt spilling.

han kan da smøre på et lag med artic silver :shrug:

Et 2500+ ville nå jeg anbefalt.

Hvis han ikke har planer om og klokke til ****** så duger boxed vifta ganske bra.

Boxed viftene bråker ofte lite(vet ikke om det er tilfellet her, men min 2200+ bråker ingenting).

Hvis han ikke har planer om og klokke i det hele tatt har han en garanti som kan være ganske grei av og til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...