Gå til innhold

Høy CPU load - dør den snart ?

Anbefalte innlegg

posta her tidligere om cpuen min som har høy load hele tida.....

( http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=128959 )

For å finne ut noe mer installerte jeg ett nytt OS for å sjekke om cpu load var den samme........ og det var den :(

Det jeg lurer på nå er om den snart dør, vil prossesoren min dø snart eller er det hovedkortet ? Jeg har et MSI K7T TURBO2 hovedkort og en AMD T-BIRD 1,3 Ghz prossesor. Finnes det måter å sjekke dette på ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å finne ut noe mer installerte jeg ett nytt OS for å sjekke om cpu load var den samme........ og det var den :(

hva mener du med det? formaterte du eller la du et nytt ved siden av..

Skjekka for virus?? hjelper ikke å formatere vist viruset ligger på boot sectoren,da kommer det igjen

Har du innstalert SP1?? i så fall kan det være den som gjør det

Lenke til kommentar
sjekka for virus, sjekka med Ad-aware, sjekka med spybot. Installerte Win2003 Server på en annen partisjon og det samme skjer i begge OS'er.

System Idle Process tar 99 hele tida og performancen ligger over 50%

Hvordan i alle dager kan performance ligge på 50% hele tiden nå du har 99% ledig kapasitet hele tiden... Tipset mitt til deg er å skaffe deg ett norsk OS slik at du forstår hva dette betyr...

Maskinen din har ingen problemer, det er bare det at du er litt dårlig i engelsk.. :lol:

Siste sp.mål, er maskinen treg, dvs. lagger den, henger seg litt??

Lenke til kommentar

JAJA siden ingen tror meg (folk begynner å klage i den andre threaden også) så får jeg legge inn litt bevis.

btw: Hvorfor tror dere jeg tuller? Tror dere jeg har lyst til å kjøpe ny prossesor? Tror dere jeg tuller med det beste data forumet i norge sånn at jeg aldri kommer til å få hjelp her igjen når jeg trenger det ?

Se her: (tok bilde av hele desktopen siden dere sikkert tror jeg har manipulert det eller no :p)

http://home.no/andreliverod/01.jpg

http://home.no/andreliverod/02.jpg

Det defrag greiene hjelp ingenting og ja jeg kjører noen ting på dette bildene men som dere ser på 01 så skal jeg ikke ha så stor load.

Men takk for hjelpen hittil uansett, jeg setter pris på det :wink:

Lenke til kommentar
JAJA siden ingen tror meg (folk begynner å klage i den andre threaden også) så får jeg legge inn litt bevis.

btw: Hvorfor tror dere jeg tuller? Tror dere jeg har lyst til å kjøpe ny prossesor? Tror dere jeg tuller med det beste data forumet i norge sånn at jeg aldri kommer til å få hjelp her igjen når jeg trenger det ?

Se her: (tok bilde av hele desktopen siden dere sikkert tror jeg har manipulert det eller no :p)

http://home.no/andreliverod/01.jpg

http://home.no/andreliverod/02.jpg

Det defrag greiene hjelp ingenting og ja jeg kjører noen ting på dette bildene men som dere ser på 01 så skal jeg ikke ha så stor load.

Men takk for hjelpen hittil uansett, jeg setter pris på det :wink:

Fra dictionary.com:

i·dle

adj. i·dler, i·dlest

1.

1. Not employed or busy: idle carpenters. See Synonyms at inactive.

2. Avoiding work or employment; lazy: shiftless, idle youth. See Synonyms at lazy.

3. Not in use or operation: idle hands.

2. Lacking substance, value, or basis. See Synonyms at baseless. See Synonyms at vain.

Idle-prosessen angir hvor mye som er _IDLE_, med andre ord IKKE BRUKT.

Lenke til kommentar
Ikke hør på de over, ta ut prosessoren din før den brenner opp, så bestiller du deg en XP 3000+ + minne osv, dersom problemet fortsetter sender du den tilbake å venter på athlon 64!

oooh jeg likte det forslaget :)

Men det er vel så godt som 100% sikkert at det ikke er hovedkortet det er noe i veien med? Det er det som er det største problemet mitt nå..... hvis jeg bytter prossesor og det er noe galt med HK har jeg driti meg ut litt ^_^

Til mange av de over og noen av de som svarte på den andre threaden:

JAAAAAAAAA JEG HAR FÅTT MED MEG AT SYSTEM IDLE SKAL LIGGE PÅ 99 DERE TRENGER IKKE MASE SÅ JƤ%"@!

Les hele threaden før dere svarer ffs. Unnskyld meg men jeg blir litt irritert når jeg ser folk mase om det samme hver gang jeg stikker innom og sjekker.....

Lenke til kommentar
Ikke hør på de over, ta ut prosessoren din før den brenner opp, så bestiller du deg en XP 3000+ + minne osv, dersom problemet fortsetter sender du den tilbake å venter på athlon 64!

Hørt om problemløsing?

I allefall: At CPU'en jobber 100% betyr ikke i seg selv noe for levetiden. Det som reduserer levetid er følgende:

* For høy spenning over lang tid (over ca 1,9-2,0V er skadelig for T-bird som han har)

* For høy temperatur over lang tid (over ca 60'C på T-bird)

Siden FireNacho ennå ikke har sagt noe om temperaturen så er det litt for raskt på avtrekkeren å konkludere med at den "brenner opp". Så derfor spør jeg deg FireNacho: Hvilken temperatur ligger CPU'en på normalt?

PS: Et tips til før du blakker deg av unødvendig angst: Boot opp med Knoppix Linux CD'n i CD-rom'en og sjekk hva CPU-bruken ligger på der. (se gjennomsnittet over f.eks 1 minutt)

Lenke til kommentar
den ligger på 55-60 grader

Det høres ikke så aller værst ut. Den vil sansynligvis vare i mange år fremover på den tempen.

En ting til du kan prøve: Benchmark med en CPU-intensiv test og se om temperaturen holder seg stabil eller stiger. Prøv f.eks med CPU-testen i Sisoft Sandra, der kan du også sammenligne med en standard Athlon Tbird 1,3GHz og se om du mister betydelig med ytelse på problemet ditt.

Dersom den yter ca likt (+-10%) med den Athlon Tbird 1300 som er listet opp for sammenligning så tyder det på at det bare er måleren for CPU-bruk i windows som det er noe feil med.

På samme måte kan du se på temperaturen: Dersom temperaturen stiger så tyder det jo på at CPU'en jobber betydlig mer når du benchmarker enn ellers. Siden CPU'en ikke kan jobbe mer enn 100% så må det igjen tyde på at CPU-bruken er betydelig under 100% til vanlig. Altså at det er måleren for CPU-bruk i windows som det er noe feil med.

PS. Kunne bare se på bilde 1 at CPU'en brukes 3% og på bilde 2 at den brukes 52%. Tallet 97% i bilde 1 betyr 97% på tomgang (idle), men det skjønte du eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...