slash Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Hva er det som skjer med spillstørrelsene? Oppdaget plutselig at C-drevet mitt begynnte å få litt lite plass. Begynte å lure litt så jeg så på hva som tok plass og fant at det halt klart var spillene mine. Det MINSTE spillet tok 600mb, og derfra gikk det opp til over 3 GB! Hva er det som skjer? Har spillprodusentene ingått avtale med hardiskprodusentene? Hva er det med de nye spillene som tar så uendelig mere plass enn før? Eller er det bare ren latskap fra produsentene. At de ikke gidder å prøve å samle dataen på litt mindre plass? Det samme gjelder jo minnebruken. Det virker som om spill-programererne har blitt mere og mere sløve med programeringen sin. Og at kode-kvaliteten dermed blir mye dårligere. Skremmende trend om du spør meg. At maskinkravene blir større og større kan ikke bare tilegnes bedre grafikk. Jeg vil si at bare 10-50% av de ekstra maskinkravene faktisk er nødvendig, og at resten er resultat av dårlig kvalitet på koden som spill-produsentene gir fra seg.... Mvh. S. si at du tuller! værsåsnill! hvis du tuller: haha! den var god. hvis du er seriøs: hvor mye grunnlag har du egentlig for å komme med et slikt utsagn? Anno 1996 var standarden på en modelltextur i en fps shooter 128x128 pixels. Anno 2003 er standarden 1024x1024 til kroppen og 512x512 til hodet. etter min hoderegning er 1024x1024 pixels ÅTTE ganger så stort som 128x128 (og da ser vi vekk i fra hodetexturen.) Dvs at i realiteten tar bare texturene åtte ganger mer plass enn hva de gjorde for syv år siden. (kjapp hoderegning: spill som tok 100 megs i 1996 vil ta 800 megs i dag) men nok om texturer.. du sier at 90-50% av koden nåtildags er uoptimisert? så spill som trenger 2000 mhz egentlig bare skulle trenge 200-1000? prøv å si det til en som koder spill og HÅP at han ikke har noe skarpt i nærheten. en stor del av jobben til en spillprogrammerer er optimalisering. når man skal lage en ny spillmotor, tar man utgangspunkt i nådagens BESTE hardware, og setter det til minstekravet for det ferdige produktet. dermed tenker de altså litt på de som er litt tilbakestående på hardwarefronten. spill nåtildags er mye større fordi: De har større texturer, høyere polycount på modellene, mer avansert ai, masse bedre lyd, mer avanserte animasjoner og bedre fysikk enn sine forgjengere. skal man ha bedre bedre spill så må man for pokker ha bedre pcer også!!! //jeg er rolig nå. *puster sakte* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå