Gå til innhold

Spillstørrelser


Anbefalte innlegg

Hva er det som skjer med spillstørrelsene? Oppdaget plutselig at C-drevet mitt begynnte å få litt lite plass. Begynte å lure litt så jeg så på hva som tok plass og fant at det halt klart var spillene mine. Det MINSTE spillet tok 600mb, og derfra gikk det opp til over 3 GB! Hva er det som skjer? Har spillprodusentene ingått avtale med hardiskprodusentene? Hva er det med de nye spillene som tar så uendelig mere plass enn før? Eller er det bare ren latskap fra produsentene. At de ikke gidder å prøve å samle dataen på litt mindre plass?

 

Det samme gjelder jo minnebruken. Det virker som om spill-programererne har blitt mere og mere sløve med programeringen sin. Og at kode-kvaliteten dermed blir mye dårligere.

 

Skremmende trend om du spør meg. At maskinkravene blir større og større kan ikke bare tilegnes bedre grafikk. Jeg vil si at bare 10-50% av de ekstra maskinkravene faktisk er nødvendig, og at resten er resultat av dårlig kvalitet på koden som spill-produsentene gir fra seg....

 

Mvh.

S.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor tror du at gadd å betale tusen kroner for en 500 MB haddisk for ikke mange år siden? Man får jo mange, mange ganger større harddisk i dag for akkurat samme prisen, liksom. Skjer det samme hele tida. Tallene i dataverdenen bare vokser, og de andre tallene må bare holde følge. Tror ikke det er noe spesielt som skjer akkurat nå.

Lenke til kommentar

Enter the Matrix krever vel 4,3 GB harddiskplass tror jeg. Tror nok det er en kombinasjon av at f.eks. mer realistisk grafikk krever større plass, og det faktumet at folk flest har mer plass tilgjengelig nå enn før, slik at det kanskje ikke er like nøye med effektiv programmering/komprimering nå som tidligere.

Lenke til kommentar

Det er da ikke så fordømt rart at spillene tar mer plass...

 

Spillene blir mer og mer avanserte og grymme... En ting som tar veldig mye plass er teksturer, og disse har økt både in antall, kvalitet (oppløsning) og variasjon i nyere spill... Brettene i spillene har blitt større, geometrien mer kompleks, og effektene mer avanserte. I de fleste spill med 3D- grafikk har f.eks dei fleste objekter flere tekstur-"maps" over hverandre (Bumbmaps, cubemaps, lightmaps, detailmaps, reflectionmaps osv...) Spilla inneholder flere FMV- sekvenser, og disse tar også massevis av plass, spesielt hvis kvaliteten skal være brukbar...

Også har vi Surround lyd, mer komplekse animasjoner, antall forskjellige objekter, væreffekter osv.. osv..

Når det gjelder minnebruken... Minnet lagrer bl.a all info om omgivelsene rundt dig i et spill, og når brettene/"verdnen" er større og langt mer detaljerte, betyr det at det må kunne ta imot mye mer informasjon av gangen... Det er da logisk nok?

 

Jeg sier ikke at det ikke er shoddy programmering ute og går, men du kan ikke legge altfor mye skyld på dette... Skulle de optimalisert til det ytterste når det gjelder alle aspekter bare for å spare deg for 10mb, hadde det tatt tiår å få ut spill...

Lenke til kommentar
Enter the Matrix krever vel 4,3 GB harddiskplass tror jeg. Tror nok det er en kombinasjon av at f.eks. mer realistisk grafikk krever større plass, og det faktumet at folk flest har mer plass tilgjengelig nå enn før, slik at det kanskje ikke er like nøye med effektiv programmering/komprimering nå som tidligere.

 

I enter the matrix er det vel alle de filmene som tar mest plass?

Lenke til kommentar

jeg brukte 4 timer å funnne ETM første gang, siste gang brukte jeg 2,

 

og det spillet tok over 4 gig, tenk på HL2 der du minimum skal bruke 36timer på å runne det, og det er uten alle de gangene du sikkert kommer til å dø, tenk så stort HL2 kan bli med mindre du har et par genier som koder og komprimerer...

Lenke til kommentar
Enter the Matrix krever vel 4,3 GB harddiskplass tror jeg. Tror nok det er en kombinasjon av at f.eks. mer realistisk grafikk krever større plass, og det faktumet at folk flest har mer plass tilgjengelig nå enn før, slik at det kanskje ikke er like nøye med effektiv programmering/komprimering nå som tidligere.

 

I enter the matrix er det vel alle de filmene som tar mest plass?

 

Stemmer nok det, ja. Var kun et eksempel på et spill med store krav. :)

Lenke til kommentar
jeg brukte 4 timer å funnne ETM første gang, siste gang brukte jeg 2,

 

og det spillet tok over 4 gig, tenk på HL2 der du minimum skal bruke 36timer på å runne det, og det er uten alle de gangene du sikkert kommer til å dø, tenk så stort HL2 kan bli med mindre du har et par genier som koder og komprimerer...

 

men nå skal vel half life 2 kunne spilles på eldre maskiner, så de må vel tenke på at eldre maskiner har mindre harddisker også?

Lenke til kommentar
Hva er det som skjer med spillstørrelsene?

 

...

 

Skremmende trend om du spør meg. At maskinkravene blir større og større kan ikke bare tilegnes bedre grafikk. Jeg vil si at bare 10-50% av de ekstra maskinkravene faktisk er nødvendig, og at resten er resultat av dårlig kvalitet på koden som spill-produsentene gir fra seg....

 

 

Dette er jo ikke akkurat noen ny skummel trend da.... "Ohhh, Strike Commander trenger 20 mb harddisk! Herregud!" (Ti år siden)

 

Når det gjelder øvrige maskinkrav: Rent bortsett fra tyngre grafikk, så foretas spill-utviklingen i mer høynivå programmeringsspråk enn før, med fler og fler lagAPI'er mellom spillet og hardware. (Før brukte man asm for å plotte pixler- nå kaller man en directX-funksjon.) Ergo høyere cpuminne-krav. Det er for mye forlangt at de fremdeles skal kode og optimalisere alt i assembler. :-)

Lenke til kommentar
det er jo filmer de enda ikke har lært seg å komprimere ordentlig, ja... Blizzard er litt flinke til det, da...:)

Blizzard har lisensiert DivX for Warcraft 3-filmene, et utmerket valg. Mafia (og sikkert mange andre) bruker Indeo 5 (eller Cinepak eller hva den heter), de filmene tar over dobbelt så mye plass som DivX med tilsvarende kvalitet. Før bruktes fx Bink og Smacker (og vanlig MPEG), som kunne dras rundt av datidens CPUer, men enten tok større plass, eller ofret kvalitet og/eller fargedybde.

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at selve 3D modellene, altså brettene og alt annet i den duren som definerer hva teksturene kan klines opp på, ikke tar så mye plass. Det er nok heller at spillprodusentene venter med optimalisering av koden til slutten av programmeringsperioden, og noen ganger blir det derfor forskøvet helt ut av programmet. En ser jo tydelig at noe er 'galt' når demoscene folk kan lage kule animasjoner og filmer, for ikke å nevne utrolige effekter på bare 64KB til sammen! (dette er riktignok med matematiske formler og lignende, men det gir jo en pekepinn på hva som kan gå ann.)

 

Det som derimot er litt fint, er at når spillprodusentene lager spill til konsoll må de ofte optimalisere koden for tregere prosessorer som vi så ofte finner i konsoller, når de så gjør dette og samtidig holder seg innenfor plassen konsollets media kan lagre (CD, DVD eller lignende) så får vi da ganske gode PC spill ut av det også. F. eks. Hitman som måtte kodes om og om igjen for å gå bra nok på konsoll. Dette beviser da at bare du legger arbeid i det og har penger nok i ryggen, så får du alle nye kule funksjoner ned på kun 1-2CDr.

Lenke til kommentar
jeg brukte 4 timer å funnne ETM første gang, siste gang brukte jeg 2,

 

Det er fire timer hvis du ikke dør i det hele tatt. Du dør noen ganger i det spillet, så det tar vel sånn 15-20 timer? Det gjorde det for meg, og jeg brukte aldri noe tid på å finne veien eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...