medlem-124997 Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 (endret) Bilen min var på Eu-kontroll igår og jeg har fått beskjed om at frontruta må skiftes pga en "sprekk". Det er ingen sprekk i ruta. Jeg fikk en steinsprut på meg tidligere i vinter (strøsand) og en liten stein traff ruta så det smalt litt. Det ble ingen sprekk i ruta etter det, kun en liten grop på kanskje en millimeter i diameter. Den eneste grunnen til at jeg ser den er forde jeg vet hvor den er. Må jeg virkelig bytte ut frontruta pga dette lille krateret? Jeg hadde i forkant av kontrollen en gjeng til å se over bilen først. De bytta bensintank til meg fordi det var rustet hull i den gamle og gikk over bilen i samme slengen. I tillegg til bensintanken bytta de bremseklossene bak og var så og si sikre på at den skulle gå igjennom. De mener også at for at bilen ikke skal bli godkjent pga sprekk i ruta så må denne sprekken være minst 1 cm, eller i det minste "igjennomhullet" ruta. Jeg hører jo om folk som får fiksa slike små merker av steinsprut hele tida så skjønner ikke at dette lille merket skal være en så stor svakhet i ruta? Kan de virkelig nekte bilen å gå igjennom pga et så lite merke i frontruta eller tror dere det er "flisespikkeri" fordi de ikke har funnet noe annet galt på bilen? Som kvinnfolk er jeg redd for at gjengen på dette verkstedet prøver å utnytte det faktum at jeg ikke kan all verden om bil, slik som bilselgere jo ofte gjør... Nå har jeg jo akkurat kjøpt ny bensintank på faenskapet (Astra - 1995) å så må jeg begynne å skaffe frontrute også? Jeg har jo ikke noe forskiring på bilen. Har en grense for hvor mye jeg vil koste på den og jeg bryr meg ikke om å forsikre en 15 år gammel bil som ikke har mange årene igjen på veiene uansett. Hadde en 20 år gammel Accord tidligere som hadde vært ute mang ei vinternatt og som hadde frontrute langt verre enn Astraen. Fikk ikke noe pålegg om å bytte ut den... (Samme verksted) Endret 24. februar 2011 av medlem-124997 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Er det sprekk igjennom ruta eller er det bare ei lite stjerne? Greia er at dersom det ikke faktisk er sprekk igjennom ruta kan dette fikses billig (under 500kr), og da trenger ikke ruta å byttes. Sprekker ruta igjennom må den byttes uansett. Hvorvidt det kan fikses, og hvor alvorlig det er kommer helt an på hvor det faktisk er. Dersom det ligger midt i synsfelt er det veldig strenge regler om hvorvidt det er lov å fikse det. Lenke til kommentar
medlem-124997 Skrevet 25. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2011 Den er til venstre, men noe høyt oppe. Ikke midt i synsfeltet. Ei heller så stort at man merker det uansett vær... Det går heller ikke igjennom. Det er bare et vanlig bittelite hakk i ruta som alle biler får etter en tid. Syntes det var rart at de vil hindre den i å gå igjennom uten at hele ruta skiftes... Flisespikkeri i mine øyne.. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Er det et hull som i at det mangler glass eller er det ei stjerne (altså sprekker ut fra et punkt som ikke går igjennom ruta)? Lenke til kommentar
medlem-124997 Skrevet 25. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2011 Det er ingen sprekker. Det er bare en bitteliten grop eller et hakk i ruta. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 (endret) Hvis det bare er ei lita grop på størrelse med et par millimeter i diameter skal det vel ikke være noe problem. Har selv kjørt igjennom en bil som var full av slike hakk over hele ruta. Vil tro jeg finner et par slike også om jeg ser over ruta på min bil som er litt over et år gammel. Men disse kan ikke fikses, så skal de vekk må ruta byttes. Prøv å godkjenne bilen et annet sted. Endret 25. februar 2011 av gxi Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Det er bare å ta med seg bilen og ta kontroll et annet sted. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Jeg har jo ikke noe forskiring på bilen. Har en grense for hvor mye jeg vil koste på den og jeg bryr meg ikke om å forsikre en 15 år gammel bil som ikke har mange årene igjen på veiene uansett. Du har vel minst ansvarsforsikring? Dersom du har delkasko, som ikke koster så mye ekstra, får du dette fikset gratis hos Riis Bilglass, Hurtigruta carglass og andre som tilbyr dette. Vet ikke hva det koster dersom du har bare ansvar, men gjetter på max 500. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Du kan regne det å tegne forsikring i etterkant av en skade for så å kreve erstatning som forsikringssvindel. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Du kan regne det å tegne forsikring i etterkant av en skade for så å kreve erstatning som forsikringssvindel. Mitt innlegg var ingen oppfordring til forsikringssvindel. Mange er ikke klar over at steinsprutskade fikses gratis selv med delkasko (forutsatt at den er mulig å reparere uten å bytte ruten). Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Jeg skjønner det, men når vedkommende skriver at hun ikke har forsikring på bilen (da går jeg utifra at hun kun har ansvar) så er det liten trøst at delkasko ville dekket reparasjon. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Ta i betraktning at denne gratis-fiksingen er begrenset til beløp, ikke til hvordan det faktisk utføres. Det er begrenset til maks 500kr, så det er ikke verdt å tegne delkasko bare for denne delen, siden det vil koste mer årlig enn å fikse en slik skade uansett. Det som derimot er verdt det er dersom ruta må skiftes, fordi da er det snakk om 5000kr+ spart med egenandelen på 2000kr. Lenke til kommentar
medlem-124997 Skrevet 25. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2011 Lurer på å sette bilen et annet sted, eller høre om gutta får "reparert" skaden uten å skifte ruta. Dette er virkelig ikke et stort hakk og virker som flisespikking i mine øyne.. Lenke til kommentar
medlem-124997 Skrevet 25. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2011 Ansvarsforsikring er jo noe alle må ha. Så selvfølgelig har jeg det. Hadde bilen vært nyere og dyrere, eller "tullekjørt" med regelmessig så hadde jeg vurdert kasko. Men siden bilen er 15 slitne år, kostet 19 høvdinger og jeg hater råning/rånerkids dreit jeg i det. Virker som om det å skifte rute blir dyrt (etter min skala) enten man har forsikring eller ei.. Men takk for hjelpen. Skal som sagt sjekke det opp. Tenkte som så at det kunne vært akkurat han som så over bilen som var kritisk også. Lenke til kommentar
Mysterious Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Har du virkelig ikke sett reklamene til hurtigruta bilglass??? de lover jo gull og grønne skoger, gratis skal det være også Lenke til kommentar
PerB Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 ...Dette er virkelig ikke et stort hakk og virker som flisespikking i mine øyne.. Ikke flespikeri men korrekt i henhold til reglene. Et hakk (stjern e.l.) er nok til at bilen ikke går gjennom godkjenning hvis skaden er i synsfeltet (normalt definert som det området vindusvikerne dekker). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Har du virkelig ikke sett reklamene til hurtigruta bilglass??? de lover jo gull og grønne skoger, gratis skal det være også Kanskje du må følge litt bedre med på reklamen selv? De sier tydelig at man må ha delkasko eller kasko for å få dette "gratis". Lenke til kommentar
The_Saint Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Hei. Ville tatt med bilen til nermeste NAF stasjon jeg. Og hørt med en der om de mener at du bør bytte ruta. Eller hør med en av teknikkerene hos Statensvegvesen. De har mulighet til å overprøve verkstedets avgjørelse. Har mange ganger opplevd at verksteder skriver "feil" som ikke har vert feil. Rett og slett fordi de gjerne vil ha jobben. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå