Gå til innhold

Anbefalte innlegg

sosohal, hvis du har tenkt å bli ingenør _etter_ VGS :wink:, må du minst ha matematikk (3MX) og fysikk (2FY). Disse fagene kan du ta på VGS eller du kan ta dem etterpå. Det første blir selvfølgelig det letteste. I tillegg har du et tredje alternativ, og det er å ta et forkurs ved en teknisk høyskole eller en vanlig høyskole, dog det er ikke enhver høyskole som tilbyr et slikt forkurs.

Hvis du vil ha IT på VGS, kan du velge (avhengig av skolen) mellom "brukersystemer i VKI og valget mellom programmering (Visual Basic), systemutvikling (Access og sånt) i VKII." og "system-drift".

Sånn, var det oppklarende nok? :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De de fleste her prøver å si er at dine valg for VGS er utslagsgivende på hva du kan ta av senere utdanning (ev. hvor mange ekstra år du må ta for å rette det opp).

Det er korrekt som de fleste her sier at du må ha 2 og 3MX og 2FY for å komme direkte inn på en ing. eller siv.ing-linje. Hvis du ikke har dette fra videregående kan du ta ett forkurs på en av Høyskolene, men dette tar altså 1 år, og ikke alle er interessert i å bruke lenger tid på skolebenken enn nødvendig. Da har du også noe som heter Tres. Dette finner du på HiA, avdeling for teknologi i Grimstad f.eks. Der går du 3 år som de andre, med det unntak at du studerer i sommerferien før og etter 1.ste året. 2. og 3. året er da som for alle andre, ev. 4. og 5. for de som skal gå siv.ing. (Ja, det er faktisk siv.ing andre steder enn i Trondheim.) Går selv her nede og begynner 4. året nå til høsten.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-05 19:17, MortenH skrev:

Det er korrekt som de fleste her sier at du må ha 2 og 3MX og 2FY for å komme direkte inn på en ing. eller siv.ing-linje. Hvis du ikke har dette fra videregående kan du ta ett forkurs på en av Høyskolene,

JEg har tatt forkurs, siden jeg gikk mask og mek gk og vk1, så har jeg ikke hatt så mye som de har på vanlig allmenn.. dvs jeg hadde 10t matte, 8 timer fysikk, 8 timer norsk, 4 timer engelsk, 4 historie, 4 kjemi i uka... det var litt hardt :grin:

men for de som går allmenn, TA 3mx matte og 2fy fysikk. hva er vitsen med å kaste bort ett år på forkurs?

gl i alle fall..

Lenke til kommentar

Mitt råd må være at du tar full fordypning i 3 realfag. Feks matte, fysikk og kjemi. (2mx+3mx, 2fy+3fy, 2kj+3kj)

Da vil du i så fall ikke ha noe problem ved en datautdannelse, og du slipper iaf forkurs.

Det viktigste er vel alle de gratispoengene du får ved full fordypning i 3 eller flere realfag. Du får et halvt poeng for hvert realfag pr år, og ett poeng(hvis jeg husker riktig:)) for hvert fag du tar full fordypning i. Dvs at du kan plusse på 6 poeng til snittet ditt.. Har du feks 5 i snitt, får du plutselig 5.6. najs..

Lenke til kommentar

Husk nå at ikke all IT-relatert utdanning bygger på matte, kjemi og fysikk. Litt logiske egenskaper kommer nok godt med overalt, men innen systemutvikling er det slett ikke nødvendig med de fagene. Du er da ennå ung, så ta noe som er gøy, og sørg for å karre til deg fordypningspoeng.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-06 15:44, AntifA skrev:

Mitt råd må være at du tar full fordypning i 3 realfag. Feks matte, fysikk og kjemi. (2mx+3mx, 2fy+3fy, 2kj+3kj)

Men kjemi er helt ubrukelig på scient/data ing. studier.... 3FY er også bortkastet IMO.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-06 16:31, LarsC skrev:

Quote:

On 2002-02-06 15:44, AntifA skrev:

Men kjemi er helt ubrukelig på scient/data ing. studier.... 3FY er også bortkastet IMO.

du trenger 3mx,2kj og 2fy for å komme inn på høgskole..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...