Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde brukersystemer i VKI og valget mellom programmering (Visual Basic) og systemutvikling (Access og sånt) i VKII. Strengt tatt kunne jeg valgt begge, men jeg valgte heller fordypning i engelsk og matte.

Det var for noen år siden da, men det er sikkert noe liknende nå. Jeg ser blant annet at du kan ta system-drift

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-02 20:05, LarsC skrev:

Ja, du trenger vanligvis 2FY og 3MX (muligens gamle fagkoder) for å komme inn på ing. eller siv.ing studier.

Det betyr ganske enkelt FY= Fysikk

Og MX er den letteste mattefordypningen MZ er værre

Tallene er vel timer i uka eller no. (correct me if Im wrong)

Lenke til kommentar

Altså...det som tidligere het MY heter nå MZ. Fordi det er et 2-timers fag i andre klasse, mens i 3-klasse er det et 5-timers fag.

Når det gjelder hvilket av fagene som er lettest, vil nok mange si MZ.

Forskjellen på MZ og MX er at MZ varianten er rettet mot videre økonomiske studier, mens MX er rettet mot studierer som bla. ing siv.ing osv.

Har selv både 2MX og 2FY, syns det er to ganske så spennende fag, med det kreves jo at man jobber ganske mye med det :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-03 11:38, Baltazar skrev:

Tallene er vel timer i uka eller no. (correct me if Im wrong)

Tallene gjenspeiler hvilket nivå/klasse det er.

På GK har du 1MA(som er obligatorisk). VKI har 2MX(teoretisk matte mest stor vekt på bevisførsel) og 2MZ (mer praktisk retta og derfor lettere). På VKII har du 3MX og 3MZ som krever 2MX eller 2MZ for at du kan velge det.

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-02-03 15:45 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-03 12:28, Zamoht skrev:

Man trenger ikke matte og fysikk på videregående for å studere mot ingeniør lenger..

Man tar det som forkurs hvis man trenger det...

På grunn av dette kan du ta enhver linje og fag som gir deg generell studiekompetanse..

Du kan jo ta en kikk på stryk-statistikken for Siv.ing-studenter på matte-eksamen i høst. Tror det var opptil 50-60% stryk på enkelte linjer. Og hvorfor? Jo, fordi en stor del er pga. at studentene ikke har tatt matte/fysikk på alvor på videregående.

Lenke til kommentar

Man kan jo komme rett inn på ing. studie uten at man har noe annet enn almenfag, og det er jo det de aller fleste tar på VGS.

Det beste ville sikkert være å ta noe du interreserer deg for på grunnkurs og VK1, og almenf. påbygging på VK2.

Etterpå tar du forkurs og deretter ing. studie

De sier at selv om du tar 3-årig almenfag på VGS anbefales d et forkurs, så det er kanskje lurere å ta noe du liker de to første årene (f.eks. elektro) og så tar du almenf. påbyg. VK2

Lenke til kommentar

IT fagene på videregående skole er egentlig best egnet for folk som ikke skal jobbe for mye med it senere, kontorister og sånn mener jeg.

Skal du studere it videre etter vgs, så ta matte og evt. fysikk. Nå er det mange it-studier som ikke krever mattekunnskaper utover 1Ma, men det er et viktig verktøy og matte-fag finnes på de fleste høyskoler med it-utdanning. (med unntak av de private da)

Lenke til kommentar

Grunnkunnskaper er viktigere enn spesielle kunnskaper..

Vil du langt (f.eks Cand.Scient (universitet) eller Siv.Ing(Tidligere NTH naa NTNU) eller Dr.Philos (3-5 aar etter de 2 forangaaende)) saa er Full fordypning i Matte og Fysikk sterkt aa anbefale. (drit i historie, religion og geografi (du blir nok litt hippere om du kan litt om det og))

(10-12 aar med studier etter VGS er vel ikke aa forakte :smile: )

Universitetsstudier er noe annet enn VGS, Bare kule fag, men litt vanskelig iblandt.

:smile:

Troxx

Lenke til kommentar

Slik henger det sammen:

Første halvåret på GK, har alle matte MX.

Neste halvår kan du velge om du vil fortsette med MX eller velge en annen veriant som er MY.

Så langt har det valget ingen ting å si.

VG1 = da har du velget mellom MX eller MZ.

MZ er da et 3-timers kurs. MX er 5 timers.

VG2 = Da blir MZ et 5-timers kurs.

Resten har dere lest allerede.

BTW: Mitt første inlegg: ønsk meg GL videre! =)

Lenke til kommentar

Ok, kanskje jeg får oppklare litt det jeg skrev.

Jeg har hatt 2MY, 3MY og 3MX. MY heter nå MZ og er redusert fra 5timer/uke i VKI til 3timer/uke.

Ingenørfag krever den vanskelige matten 2 og 3 MX. Jeg synes 3MX var nokså lett, mens 2MX var grusomt. MY/MZ var en goddamn vits, og det er vel ikke mange videreutdanninger som krever det, bortsett fra HAndelshøyskolen (me thinks).

Skal du gå NTNU, er det en fordel med god engelsk- og mattekunnskap. Fysikk er det egentlig ikke så farlig med, men det er ett fysikkfag i 2.klasse (som ihvertfall inneholder termodynamikk, elektromagnetisme, bølgelære).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...