Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elektriker fagprøve 2011

Anbefalte innlegg

Sitter med hodet langt oppi rumpa og ønsker denne oppgaven alt vondt i verden. Jeg har ikke fått den værste oppgaven, men det er så sykt mange forskjellige ting å sjekke opp, regne ut, kontrollere etc.

Jeg skal blandt annet ha en egen kurs til boblebad, 10A. Jeg ble plutselig litt usikker til hvilken karakteristikk jeg bør bruke. Jeg vil tippe B eller C. Noen som har peiling?

Dette har jeg løst. Nye problemer lenger ned :p

Endret av Mumsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var vel ikke helt det jeg tenkte på ;) Har i grunn tatt utgangspunkt i at alt legges som åpent anlegg påvegg, forlegningsmåte C. Men det skal da ikke ha noe å si på hvilken karakteristikk jeg skal ha på automatsikringen.

Sånn kortfattet skal hovedveggen min inneholde:

-Boblebad med egen kurs som ender i koblingsboks på veggen. Boblebadet er uten dusjhode.

-Varmekabel/matte på et bad på 3m2. Men det skal også være vaskemaskin her, og minus det og badekar så har vi et gulvareal på 1,5 eller mindre. og varmematte vil være kranglete å legge her, så jeg går for varmekabel. Styres med termostat og gulvføler.

-Baderomsarmatur over speil på 15W. Med bryter som monteres å dobbel påveggskappe sammen med termostat til v.k.

-Stikk til barbermaskin/føner

-Stikk til vaskemaskin/tørketrommel.

Stikk til motor-/kupévarmer som styres av tidsur plassert i sikringskap. Og en bryter som skal kunne slå på stikket utenom de innstilte tidene.

Utelys som styres av fotocelle.

Høyrevegg: No spredenettgreier og tv-uttak.

Venstrevegg: Porttelefon.

Lenke til kommentar

Må bumpe denne med et lite spørsmål til.

Fordelingssystemet er 400V TN-C-S, men alle de 7 kursene mine er tofaset. Jeg skal beregne OV nå, men ble litt usikker på noe. OV skal være trefaset uansett, eller?

Og formelen: (Ptot x S)/Un (eventuelt (roten av 3 x Un)

Vil Un være 230V eller 400V?

Dette er også løst, fortsatt flere problemer lenger ned :p

Endret av Mumsen
Lenke til kommentar

Karakteristikk velges ut frå utstyret på kursen. I eit hus vil det normalt være B-automater, eventuelt ein C på utestikk der det kan bli brukt tyngre maskiner.

Det er nødvendigvis motorer i eit boblebad, men at det trekker noko meir startstraum enn ei vaskemaskin har eg vanskeleg for å tru. Du kan jo for så vidt spørre ein boblekarleverandør kva dei anbefaler. Eventuelt sjå i dokumentasjon til eit boblebad.

Lenke til kommentar

Genial link! Har kommet gjennom det nå. Men jeg fant plutselig ut at alt jeg kunne om fler- og enlinjeskjemaer er helt borte. Du har vel ikke noen eksempler på det? Trenger enlinjeskjema til fordelingskapet, og flerlinjeskjema til tekniske anlegg (hva enn det betyr i denne sammenhengen).

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det vel ikke noe regel som sier at du bruke enn type karrakteristikk, du må velge den som passer anlegget best etter dine vurderinger. Hvis pumpen til boblebadet og/eller styringen krever C-karr., så velger du det.

Viktigste er at du kan forklare/dokumentere dine valg;-)

Lenke til kommentar

Takker for svar, men den delen av oppgaven har jeg klart å komme meg forbi :)

Nå skal jeg som beskrevet i siste innlegget mitt lage en- og flerlinjeskjema.

Og vurdere jordingssystemet, og beregne berøringsspenning O.o Noe jeg har vært utrolig lite borti på jobb, så det sitter veldig løst hos meg. Hvor finner jeg formel til å beregne berøringsspenning?

Og noen enlinje og flerlinjeskjemaer som en guideline?

Lenke til kommentar

Og vurdere jordingssystemet, og beregne berøringsspenning O.o Noe jeg har vært utrolig lite borti på jobb, så det sitter veldig løst hos meg. Hvor finner jeg formel til å beregne berøringsspenning?

Her er det viktig å vite funksjonalitet og filosofi. I bolighus i dag skal det installeres jordfeilvern med maks utløysestraum på 30mA, difor vil ein neppe kome borti ein situasjon der berøringsspenningen er avgjerande.

Formlar kan du finne her: http://www.trainor.no/servlet/nettsted.forum?function=showmessage&start=0&forid=25519

Hugs at diskusjonar og svar frå før 2010 kan være med utgangspunkt i NEK:400 2006, endringar kan ha kome i 2010. Utrekning av berøringsspenning er lik, men det er kome strengare krav til bruk av jordfeilvern.

Kan anbefale å bruke forumet til Trainor, står mykje nyttig der.

Lenke til kommentar

Fullt klar over det, hehe ;) Men kan ikke si jeg har lest noe om det på baderomssidene. Bare at koblingsboksen må være IPx7 om den skal være montert bak boblebadet i sone 0.

Men nå sleit jeg litt. Har helt glemt å skrive ned koblingsskjemaene for TV-kontakter og data (RJ45 kontakter) og patchepanelet.... Begynner å jobbe om 7 timer!

Lenke til kommentar

Takker for den! Er faktisk ferdig med det nå ;) Var det første jeg gjorde på morningen i går, ville bare bli ferdig med det. Hehe.

Det som gjenstår på prøven nå er å banke opp en 6 meter kabel, og så bygge opp og koble i skapet i morgen. Og sluttkontroll, da. Så får jeg dommen på torsdag...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...