Gå til innhold

hund og genetikk?


Anbefalte innlegg

Hei..

Noen som har en mening om hvordan en blanding av drever/beagle og border collie blir?

Drever og beagler er jo drivende jakthund mens enn collie er jo mer en hund som følger sin eier, vil litt av det drivende jaget forsvinne?

Beagler har jo ett enormt jaktinnstinkt og stikker av bare di kjenner en ukjent lukt, tror dere att dette vil forsvinne med en slik blanding?

Hvordan tror dere att gemyttet vil bli?

Passer en slik hund som familie hund? Og vil den fremdeles ha litt jaktinnstinkt slik att den eventuelt vil kunne brukes til slikt??

Her er det bare å komme med masse tanker og tilbakemeldinger....

 

På forhånd takk..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fasitsvaret er at det er umulig å vite, det er risikosport å velge blanding. Både i forhold til egenskaper og ikke minst i forhold til helse.

 

Hvorfor skal noen ville ha en blanding av så forskjellige raser? Fordi den er fin å se på? Du aner ikke hva du får, den som påstår noe annet snakker bare tull.

 

Hva mener du med familiehund? En hund av bruksraser må brukes, men du aner ikke hva den er egnet til. Du burde valgt jakthunden hvis du skal jakte, og BC hvis du skal ha gjeterhund eller hund til lydighet/agility.

Endret av Lekr
Lenke til kommentar

Om noen absolutt vil ha en slik blanding vet eg ikke, men sånne blandinger forekommer, noen mister hunden sin og den får seg en liten hyrdestund med noe ukjent. Så blir det jo til att disse valpene blir solgt då, og derfor lurer eg på ka andre har som tanker om en sånn blanding.

Med familie hund mener eg en hund som kan omgås barn å vere rolig samtidig som den kan vere leken ute når den får lov.

Beagler er jo veldig barnevennlige, det er jo forsåvidt en BC og, drever kjenner eg ikke så mye til, men kan det oppstå "hissige" hunder av sånne kryssninger? Hunder som kan få rare adferdsproblem? Masse spøsmål som kan stille seg ved dette emne, og ett emne som er verdt diskusjonen da det fins tusenvis av blandinger på markedet!!

Lenke til kommentar

Ikke kjøp deg noen blanding i hvert fall, ta heller en blanding som omplasseres og som det ikke er noen nevneverdig profitt på. Det er altfor mange som avler fram blandinger og tjener penger på det. Veldig mange blandinger omplasseres helt gratis. Men sett deg inn i hvordan hunden er først, og prøv å få ha den på prøve i 2-3 uker. Mange av de hundene kan ha en del bagasje, andre har det ikke.

 

Som sagt så er det umulig å vite noe om hvordan en slik blanding kan bli. Rasene som er involvert er alfor forskjellige. Husk også på at sjansen for å få en syk hund øker når du ikke kan søke opp helsetester på foreldredyr og slekt forøvrig. Det her er som du kanskje skjønner ren bingo.

 

Hissige hunder finner du både blant renraset og blandinger, er ikke noen større sjanse for at en slik hund skal være noe hissigere enn andre. Men seriøse oppdrettere på renraset er gjerne mer opptatt av gemyttet, før de velger å bevisst avle fram en kombinasjon de har tro på. Ikke undervurder det.

 

Til ditt bruk ville jeg anbefalt en selskapshund, ikke en bruksrase eller en blanding av brukshundraser.

Endret av Lekr
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

En blanding som høres forferdelig ut, for å sette det på spissen. Beagelen som er en jakthund, og border collien som er en gjeterhund. Mye fysisk og psykisk trening må vel til her, og dette tror jeg under ingen omstendigheter passer til barnefamilier, som vil ha en rolig familiehund som ikke krever så mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...