Gå til innhold

Komponenter i vannkjøling

Anbefalte innlegg

Har lyst til å oppgradere til vannkjøling, og etter litt titting rundt, og masse lesing av reviews, forum osv.., har jeg satt opp en kjapp liste av ting jeg tenkte meg i systemet. Skal bygge meg et alu-tower til å ha galskapen i, men med tanke på å få plass til tinga på en vettug måte, venter jeg med det fram til komponentene jeg skal ha i er bestemt.

Selv om vannkjøling i seg selv er en relativt "eksklusiv" sak, vil jeg helst at prisen skal være halvsaklig.. :smile: Ber om forståelse for dette punktet :grin:

Her er mitt første utkast til ting jeg skal ha:

Radiator: 1:Giant Radiator (3d fx cool) 429kr

2:DangerDen Cooling Cube

Blokk til cpu: Sak jeg kjøper privat, 300kr

Vifte:Enermax, 137m³/time, 22-39 dB(A) UC12FAB - m/regulerbar motstand (microplex) 218kr/stk.

CPU-shim: CPUFX shim/spacer, anodisert, blå DTS400AN - SocketA (microplex) 88kr

Slange: PVC 10mm slange (3d fx cool) 25kr/meter

Pumpe: Eheim 1048 (3d fx cool) 510kr

Flowsjekker: Flow-o-matic (OIK as) 199kr

Vanntank: Vanntank for Eheim 1046/1048 pumper (microplex) 288kr

GPU & Chipset: ca. 300 kr/stk. på microplex

+diverse sammenkoblinger og ting

Ser dette ok ut? evt. forslag for å forbedre ytelse (uten for mye mere pris) eller senke pris (uten for mye tap av ytelse :wink: )

Hvis noen har et saklig forslag på hvordan jeg kan få kobla det her sammen, tas dette imot med takk :smile: (tenker på hvilken rekkefølge tinga skal stå i)

[ Denne Melding var redigert av: thomasr på 2002-02-02 17:47 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting til jeg kom på, er at prisen nå begynner å nærme seg prisen på et komplett Koolance system. Hvilket alternativ er det som kjøler best? (i et himspikka alu-kabinett med GOD luftgjennomstrømming). Er litt kjedelig å stresse masse hvis det ville vært bedre og ca. like dyrt med et ferdig opplegg...

Lenke til kommentar

Ikke vet jeg, men hvis den er like driftsikker som Eheim sakene, er det jo overhodet ingen grunn til å kjøpe de (bortsett fra at det kanskje blir for mye trykk (?) ). Et sted må jo grensa gå for hva systemet kan ha godt av. Noen som har erfaringer med AquaVit pumpa?

Her er specs: 2280 l/time

Støynivået er på <5dB.

Lenke til kommentar

God ide, jeg tror faktisk jeg sparte 1500 kr eller noe sånt nå, regner med å lage det jeg kan sjæl (har _mye_ verktøy, og kan låne det jeg ikke har), få hjelp av diverse folk jeg kjenner til andre ting, og kjøpe resten.. Tror plutselig dette gikk over til "hvordan-få-vannkjølinga-så-billig-som-mulig-prosjekt". :smile: Takk for tipset uansett..

Lenke til kommentar

Du kan jo også bytte ut cooling cube eller gigant radiatoren mot et varmeregisteret til en bil, den får du sikkert for en 50lapp eller noe:)

Jeg har gigant radiatoren selv, ikke koblet opp enda... Men jeg har også et varmeregister fra en golf 1. Dette varmeregisteret er dobbelt så tjukt som gigant radiatoren litt større i bredde men like langt omtrent. Ut fra dette har jeg konkludert med at denne må være en del bedre, så da går det sikkert å ann å kjøre viftene på lavere turtall/sette på peltier ol. Alt jeg måtte gjøre for å få radiatoren til å passe sammen med resten av systemet fra 3dfxcool (amd pro waterkit) var å sette fast 2 kobberrør med epoxy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...