Gå til innhold

Test av Sony Cyber-shot DSC-V1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var helt greit uten karakter.

Når man leser testen danner man seg ett fint bilde hvordan du opplevde kameraet, jeg syns det var en grei test som egentlig bare bekreftet det jeg hadde lest tidligere.

Jeg hadde lyst på kameraet før jeg leste testen og har fortsatt lyst på det, så nå spørs det bare om lommeboka er like villig :)

Takk for en fin test!

Lenke til kommentar

Syntes testen var meget bra og gav meg bekreftende svar på endel saker. At du ikke ga karakter var helt greit. Var selv innom Lømork idag og kjente litt på kameraet. Syntes faktisk det var for lite for mine store hender, og blitzen kom helt klart i veien for fingrene da den spratt opp. Synd de ikke har laget kameraet litt større, med bedre batterikapasitet (raskere blitzlading) og uten det evindelige Memorystick tullet. Det blir vi nok ikke kvitt heller, Sony liker å lage sine egne løsninger (noen mer heldige enn andre). Mye bra her Sony, men akkurat litt for lite. Valget mitt heller mot G3/G5, har ikke bestemt meg for hvem enda men tror det blir G3 da jeg ikke har brukt for 5 mp.

Lenke til kommentar

Synbes testen er fin den, men likte heller som før at du gikk mer i dybden. Jeg leste i allefall testene fra start til slutt for å få med meg alle nyanser og meninger om alle aspektene. Synes grundig gjennomgang er viktig når en skal investere 6-7000.

Du konkluderer også med at :

Med RAW-funksjon, bedre batterikapasitet og raskere blitslading ville V1 lagt konkurrentene langt bak seg i støvet.

..er dette på alle punkter? Synes kanskje billedkvalitet ikke kan måle seg helt med konkurrentene, noe som er et av de viktigste punktene med et kamera og som jeg mener burde vært nevnt. En litt mer gjennomførende oppsummering og sammenligning av konkurrentene (som du nevner i starten av testen) ville vært på sin plass i konkluderingen.

V1 har MYE raskere autofokus enn det større F717. Det er overraskende, men indikerer at Sony har evne til å forbedre produktene vesentlig på kort tid.

Kan ikke dette heller ha noe med optikken som er brukt? Tyngre større optikk tar med tid å flytte..?

Uansett, spennende lesestoff!

Lenke til kommentar

Testen var fin den! Jeg er av den oppfatning at en kameratest godt kan være på flere sider, der førstesiden er en innledning/sammendrag av testen og de andre sidene går i dybden på hvert tema. Dette er imidlertid mye mer tidkrevende og hvis alternativet er få tester, vil jeg mye heller ha flere med litt kortere rapporter. Det finnes uansett mange laaaange utenlandske tester.

Er ikke sikker på om slike tester er avgjørende for valg av kamera, men for noen kan det nok bli tungen på vektskålen om de får stadfestet sine egne oppfatninger.

Lenke til kommentar
Synbes testen er fin den, men likte heller som før at du gikk mer i dybden.

Hyggelig å treffe på en av de få som tok seg bryet med å lese alt ;-) Dessverre leste 90% bare den første siden, mens en del hoppet videre til karakterene. Svært få leste sidene om I bruk, hurtighet, bildekvalitet.

Planen er at alle håndfaste testdata skal legges i en søkbar database. Dette vil være en mye mer spennende løsning enn testsidene vi har hatt om hurtighet, med unntak av at folk må tolke dataene selv - vi får ikke lagt inn kommentar.

..er dette på alle punkter? Synes kanskje billedkvalitet ikke kan måle seg helt med konkurrentene

Nei, ikke på alle punkter. Jeg synes f.eks. at Canon G3 er lettere å bruke. Med RAW-format ville man slippe eventuelle problemer med feil kontrast, fargemetning mv.

Kan ikke dette heller ha noe med optikken som er brukt? Tyngre større optikk tar med tid å flytte..?

Det kan selvsagt ha med optikken å gjøre. Men det er ikke en fast regel at tung optikk er treg. Til speilrefleks finnes det mye tung, rask optikk. Optikken til F717 er også mer lyssterk, noe som gir et bedre utgangspunkt for rask autofokus.

MLW

Lenke til kommentar

Fikk V1 i posten i dag, og har nå akkurat tatt det ut av esken. Har fått tid til å leke meg litt, og har bitt meg merke i en ting: skal linsa være litt "skranglete"??? Den er liksom ikke helt tight... Kan bevege den noen mm opp og ned når den i full zoom.

Med tanke på bildekvalitet kan jeg ikke se at v1 ligger tilbake for noen av konkurentene. Både C-5050z og G5 har like mye, eller mer, kromatisk aberrasjon som V1, mens Nikon 5400 muligens er litt bedre akkurat der. Men desverre mangler 5400 alt for mange nyttige funksjoner etter min smak. Dette med kromatisk aberrasjon er vel bare noe man må regne med på et kamera i denne klassen akkurat nå.

Lenke til kommentar
Fikk V1 i posten i dag, og har nå akkurat tatt det ut av esken. Har fått tid til å leke meg litt, og har bitt meg merke i en ting: skal linsa være litt "skranglete"??? Den er liksom ikke helt tight... Kan bevege den noen mm opp og ned når den i full zoom.

Dette er noe jeg har bitt meg merke i også. Jeg kjøpte kameraet i Singapore og ble litt engstelig for at noe var galt, da jeg ikke har norsk kjøpslov i ryggen :oops: , men bildene jeg tar er det ikke noe å utsette på, og jeg har hørt at det samme gjelder C5050z, og vet at andre objektiver på digitalkameraer har samme "problem" (husker ikke modell, men det var "løst" på samme måten.)

Med tanke på bildekvalitet kan jeg ikke se at v1 ligger tilbake for noen av konkurentene. Både C-5050z og G5 har like mye, eller mer, kromatisk aberrasjon som V1, mens Nikon 5400 muligens er litt bedre akkurat der. Men desverre mangler 5400 alt for mange nyttige funksjoner etter min smak. Dette med kromatisk aberrasjon er vel bare noe man må regne med på et kamera i denne klassen akkurat nå.

Jeg er helt enig. Selv har jeg liten erfaring med digitalkameraer (prøvd enkamerat sitt). Dette er mitt første digitalkamera og jeg kunne vanskelig vært mer fornøyd. Detaljrikdommen og bildekvaliteten er til tider bedre enn jeg hadde forestillt meg :D Men jeg visste ikke helt hva jeg skulle forvente heller :-?

Jeg vet ikke hvordan skjermene på andre kameraer er, men jeg må si at skjermen på V1 er meget god. Synes den ikke gjør seg bort i sollys, da antirefleksbelegget så langt jeg kan bedømme gjør nytten sin. Den er ganske detaljert også. Selvsagt kunne den vært større og vridbar, men da ville vi endt opp med en mursten og ikke noe nett og hendig lite kamera som V1 er. :woot:

Lenke til kommentar

Vil påpeke en feil i testen av kameraet: Det påstås at bildet ikke vises etter at bildet er tatt. Dette er ikke tilfelle. Bildet vises mens bildet lagres, og dersom man vil se det utover den tiden dette tar, behøver man bare å holde utløseren nede. I det man slipper utløseren vil man gå tilbake til opptaksmodus igjen.

Lenke til kommentar

I de nye spesifikasjonene i prisguiden er webkamera et av punktene vi krysser av på. Ofte er det imidlertid ikke så lett å finne ut av dette.

I stedet for å ramse opp alle "nyttige" funksjoner i selve testen vil man finne det meste i disse spesifikasjonene.

Takk for informasjon om dette med visning av bilder som nettopp er tatt.

MLW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...