Gå til innhold

HK, CPU, RAM og billig GPU - 5000,-

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har ca 5000 til rådighet for å bygge PC. Det jeg har som kan brukes er kabinett, Dell U2410 skjerm, 74GB Raptor, lagringsdisker og en eldre Mist 550W PSU.

Planen er å bruke så lite som mulig på GPU (kan også kjøpe et eldre skjermkort brukt), men heller satse på god ytelse i 2D-applikasjoner som PS og Lightroom.

Mitt foreløbige oppsett lyder slik:

i7 2600K - https://prisguiden.no/produkt/143387 (klarer ikke helt å bestemme meg for denne eller 2500k)

Corsair Vengeance DDR3-1600 8 GB (2x4GB) CL8 - https://prisguiden.no/produkt/143307 (verdt å betale for CL8?)

Asus P8P67 PRO - https://prisguiden.no/produkt/143408

Skjermkort er jeg usikker på.

Skal klokke på sikt, men ikke før jeg kjøper ny luftkjøler eller vannblokk + pumpe. Har en svært god PA120-3 radiator liggende.

Kom gjerne med forslag til forandringer eller innspill :).

Takk!

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare et par røffe kommenterer/forslag:

forskjellen mellom 2500k og 2600k foruten en liten hastighetsforskjell (betyr neppe noe etter overklokking) er at 2600k har hyperthreading mens 2500k ikke har det. Normalt ville jeg si at hyperthreading ikke er spesiellt viktig for vanlig bruk når du allerede har 4 kjerner, men for PS og lightroom og slike proffe apps som er laget for multithreaded optimiserte oppgaver så er det nok faktisk litt ytelse å hente der. 2500k er nok fremdeles definitivt mest for pengene, spesiellt med overklokking, men for det bruksområdet du har så er det kanskje noe merå ente for deg i 2600k enn for de fleste andre. Appropo overklokking så kommer du faktiks veldig langt på luft på disse CPUene. Vann er flott selvfølgleig, men i mine øyne er det mest for støyreduksjon du bør gå for det ved mindre du virkelig skal blodklokke og presse de siste 100Mhz'ene ut av CPUen.

betale betydeig mer for CL8 RAM? nei, ikke verdt det IMO. Det vil ikke gi merkbart utslag i nesten alle bruksområder. Du vil kunne se det i rene minne benchmarks, men i praksis? neppe. Ved mindre det bare er en hundrings eller så i prisforskjell er det ikke noe du bør strebe etter å ha IMO.

GPU - hvorfor skal du ha skjermkort i det hele tatt? Sandy bridge har en ypperlig IGP innebygget for hardware decoding og til og med 3D ytelse tilsvarende et low-end diskret skjermkort. Hvorfor kjøpe noe du allerede har betalt for fra før, og få mer strømbruk og støy og varme i tillegg? bare kjøp den hovedkortversjonen som har skjermutgang og bruk IGPen. Så lenge du ikke skal spille så er det ingen grunn for å ikke gjøre dette IMO. Hovedkortene som har skjermutgang er vel markert med "H" i stedet for "P" om jeg husker riktig (og om det er likt med hvordan de markerte hovedkortene for forrige generasjon).

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar.

Jeg var av den oppfatning at hovedkortene med video-ut, ikke støtter overklokking. Er det riktig?

Francis

Det har jeg ihvertfall aldri hørt noe om - om det skulle ikke være noen teknisk grunn for at dette skulle være tilfellet. Det vurde jo dog være enkelt nok å sjekke i spesifikasjoner eller reviews av relevante kort.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...