Neural Robotics Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Skal sette opp en server med Red Hat, men litt usikker på hvor jeg skal begynne (men jeg skal begynne etter ferien). Krav til applikasjoner: -CVS Server -SapDB/MySQL -Apache (PHP) -Java (Tomcat/JBoss) -Firewall -Filserver (Samba? Tilgang både for Windows og Linux klienter) -Muligheter for å kunne gjøre Backup -UPS kan være interessant å bruke. I dag kjøres det meste på Windows, men skal ha opp dette på nytt på en ny maskin og ønsker derfor også å bytte til Linux. Blir parallell kjøring en vis tid. Ønsker å bruke vanlige Linux distribusjons CD'er (ikke dyre Enterprise osv), så valget blir vel RH8 eller RH9 Personal (kan vel brukes, må vel bare konfigureres om)? Skulle gjerne fått litt veiledning i hvor jeg bør starte, gjerne henvisninger til bøker. Selv har jeg tenkt at "RH Official" bøkene er aktuelle, men? Det er viktig å kunne på kort tid få patchet systemet og tatt "lockdown" på alle tjenestene slik at jeg har et system klart for å installere tjenester på. Jeg burde kanskje ha spurt noen andre spørsmål? Lenke til kommentar
hda Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Det er viktig å kunne på kort tid få patchet systemet og tatt "lockdown" på alle tjenestene slik at jeg har et system klart for å installere tjenester på. OpenBSD Alt er enten allerede i base eller tilgjengelig i ports. (!=Sap-DB) Hvordan begynne: http://www.openbsd.org/faq/faq4.html Når det er sagt, du vil vel egentlig ikke kjøre så mange tjenester på en server, spesielt ikke dersom det er en produksjons server. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Av personlig erfaring skal det gå greit å kjøre -MySQL -Apache (PHP) -Java / Tomcat -Firewall -Samba Filserver Dette er tilgjengelig både på RH8 og RH 9, men redhat 9 er en bedre distribusjon, og jeg vil anbefale deg å bruke denne... (disse verktøyene følger nok med andre distroer også). Om du med CVS mener versjonssystemet så er dette tilgjengelig også. Alt kommer på install cd-ene, men jeg er ikke sikker på om Tomcat er med, men den kan du laste ned fra apache sine sider... Om det er aktuelt, så skal det også gå greit å koble sammen tomcat/apache, selv om det var litt tungvint med tomcat og Apache 1.3. Om du kan bruke apache 2+ så er der lettere måter å gjøre det på, visstnok. Linux har en kraftig brannmur innebygd, men for å sette denne opp skikkelig bør du forberede deg på litt lesing. Avhengig av hvor paranoid du er kan du kanskje bruke redhat sin default-oppsett av brannmur. Backup og UPS er det nok muligheter for også (en jeg kjenner bruker det) , men jeg har ikke vært borti dette selv, så jeg kan ikke uttale meg om det. Når det gjelder lesestoff, så finnes det nok mange gode bøker om redhat, men jeg eier ingen selv så jeg kan nok ikke gi deg en anbefaling. Om du godtar PDF-filer, så har redhat en del dokumentasjon her. Oppdatering kan du gjøre enkelt med redhats up2date, som er gratis for _en_ maskin. Om du har flere maskiner, kan du installere et verktøy som heter "apt-get". Dette verktøyet kan ta seg av automatisk oppdatering for deg, helt gratis. Lenke til kommentar
Neural Robotics Skrevet 9. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2003 Det er viktig å kunne på kort tid få patchet systemet og tatt "lockdown" på alle tjenestene slik at jeg har et system klart for å installere tjenester på. OpenBSD Alt er enten allerede i base eller tilgjengelig i ports. (!=Sap-DB) Hvordan begynne: http://www.openbsd.org/faq/faq4.html Når det er sagt, du vil vel egentlig ikke kjøre så mange tjenester på en server, spesielt ikke dersom det er en produksjons server. Det er ikke så mye last som blir på systemet, internt system. Vi er fire stykker som skal jobbe mot systemet foreløpig. Ikke krav til 99% oppetid. Kommer til å dokumentere hele innstallasjonsforløpet, samt ta backup, sånn at det senere kan gjennopprettes. Vil muligens gjenta innstallasjonen på VMWare (PC emulator), og ta å utføre en recovery test (hvis tid). Men et spørsmål om OpenBSD, hvor god er støtten for Java? Ønsker ikke å kjøre beta/ustabil versjon av Java. Det er ikke noen officiel versjon for BSD hos SUN. Med god Java støtte så ser jeg store fordeler med å bruke OpenBSD som front end i et produksjonssystem, sikkerhetsmessig. Men det får bli litt lenger frem i tid. Lenke til kommentar
hda Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Men et spørsmål om OpenBSD, hvor god er støtten for Java? Ønsker ikke å kjøre beta/ustabil versjon av Java. Det er ikke noen officiel versjon for BSD hos SUN. Tukler ikke allverden (les: aldri) med Java, men JDK 1.2.2 er ported til OpenBSD, nyere versjoner kjøres i linux emulering: 1.3.1 skal visstnok være stabil, 1.4.1 er det ikke. Sikkert noen som kjører Java på en BSD plattform som vet mer om dette enn meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå