colombo230 Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Tenkte jeg skulle kjøpe denne harddisken: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=9&GrpID=1&s=pl Passer denne sammen med mitt hovedkort som er dette, kjøpt i desember 2000: http://english.aopen.com.tw/products/mb/AK33.htm Det står på den linken at max disk er 137 GB, men kan jeg få gjort om det på noen måte, slik at jeg kan bruke 160 GB disken fra Maxtor sammen med min nåværende 30 GB disk? Lenke til kommentar
LoS Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 HK ditt støtter opptil ata66. Med mindre du får med eller kjøper en ata 133 kontroller til maskin din så vil mest sannsynlig den harddisken ikke fungere. Og 137gb per harddisk vil nok gjøre at den ikke får mer enn 137 gb på den harddisken, enten det eller så vil den ikke fungere. Lenke til kommentar
colombo230 Skrevet 9. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2003 Jeg kan vel kjøre harddisken på ata66 vel? En her på forumet sa at jeg ihvertfall kunne kjøre ata100 på en ata133 disk. Hvorfor skulle ikke ata66 gå da? Men når det gjelder lagringskapasiteten...Er det ikke mulig med noen form for BIOS oppdatering heller? Lenke til kommentar
LoS Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Jeg kan vel kjøre harddisken på ata66 vel? En her på forumet sa at jeg ihvertfall kunne kjøre ata100 på en ata133 disk. Hvorfor skulle ikke ata66 gå da? Men når det gjelder lagringskapasiteten...Er det ikke mulig med noen form for BIOS oppdatering heller? Jeg skrev tross alt mest sannsynlig :wink: Men jeg har vært borti no slikt som det, da vil i så fall harddisken kjøre på ata66 for alt jeg vet, det vil mest sannsynlig bli en flaskehals der.. Så på de nye bios oppdateringene, og der sto det ingenting om at de hadde fiksa på størrelsen på diskene. Mer kan ikke jeg si om denne saken Lenke til kommentar
colombo230 Skrevet 9. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2003 Noen andre som vet om jeg kan kjøre 190 GB samlet harddiskplass med hovedkortet mitt? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Om du får brukt hele disken din er jeg ikke sikker på, men en ATA133 disk virker fint på en ATA66- kontroller. Det er bakoverkompatibelt. Mange harddiskleverandører har også ekstraprogrammer som overstyrer BIOS, slik at man kan bruke større disk enn det BIOS klarer. Husker et i farten, E-Z drive fra WD. Er en stund siden jeg brukte det.. Lenke til kommentar
colombo230 Skrevet 9. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2003 OK, er dette E-Z drive noe som følge med harddisken i såfall da eller? Følger det vanligvis med noe slikt software når man kjøper harddisk? Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Følger skjelden med, men er tilgjengelig på produsentens hjemmeside Lenke til kommentar
tokki Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 En ata133 er bakoverkompatibel og kjører fint på ata66. Om hovedkortet ditt ikke støtter så store disker så kan man som sagt over bruke et program som overstyrer bios. Dette følger ikke med harddisken, men kan lastes ned hos din HD produsent. Har gjort dette selv og det funker utmerket ! Lenke til kommentar
colombo230 Skrevet 9. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2003 OK, Tokki, det var gode nyheter! Men vil det fungere også på den 137 GB begrensningen som mitt hovedkort har? Lenke til kommentar
colombo230 Skrevet 9. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2003 Tror dette er løsningen for meg da: http://www.maxtor.com/en/support/downloads...s/maxblast3.htm Det skulle dermed ikke være noe problem for meg å få full utnyttelse av kapasiteten til en 160 GB disk samtidig som jeg kan ha 30 GB min i tillegg... Vet noen hvordan det fungerer med to disker samtidig (det tror jeg nok mange vet her ja! Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 En liten ting til- du taper litt i ytelse når du bruker E-Z drive, maxblast eller noen av de andre slike programmene, men i ditt tilfelle tror jeg ikke det spiller noen rolle. Du får ikke utnyttet hastigheten til disken uansett, siden du skal koble den på en ATA66. Du må også fjerne alle partisjoner (fdisk) for å bli kvitt et slikt program hvis du vil ha med deg disken til en annen PC siden, du kan altså ikke bruke den som datadisk og flytte den.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå