Gå til innhold

"Overcloking faild" på ASUS P4C800 uten oc.

Vo0do0

Anbefalte innlegg

Som det står. Jeg får den meldinga i POSTen, og når Gf fx 5900 kortet kjører BIOSen sin. På den siste så er det den ekkle dame stemma som informerer om det. "System failiure, due to cpu overclocking". Om jeg får den siste meldinga så henger maskina seg. Får det når jeg kjører standard instillinger i BIOS. Får også et valg om jeg vil inn i BIOS for å fikse det, eller om jeg vil loade standard instillinger og fortsette. Maskina funker fint ellers. Er bare utrolig slitende da jeg ikke får klokket den noe i det heletatt nå.

ASUS P4C800 Deluxe kort. P4 3ghz C. Corsair XMS3700 ram

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er pga at den ikke er helt happy med RAM brikkene (Spekulerer)

Har et P4P800 Deluxe og får den samme feilmeldingen (om den i det hele tatt gir meg noen melding) og får ikke startet :(

Vær glad den går forbi ;)

Har du kontaktet Asus, evt oppdatert BIOS?

Lenke til kommentar

Har non-deluxe utgaven, og har merket meg problemet også her. Riktignok i vesentlig mindre grad. Her kan jeg få denne meldingen når jeg faktisk har klokket NED til standardhastigheter. Altså når jeg tar en "exit&save changes".

Av og til har det skjedd at jeg må skru av og så på igjen strømforskyningen for å i det hele tatt starte.

Har oppgradert til bios 1008 (1006 var levert med kortet), og har ikke opplevd problemer siden. Men så har jeg ikke tweaket noe særlig heller siden da, så jeg er ikke 100% sikker på at problemet er borte.

Du har sikkert prøvd det, men underklokk ram og sett slakke timings samtidig som du øker vdimm litt. Så kan du jo underklokke cpu og sette spenningen ørlite opp der også og se om det blir forskjell. Sjekk hw-monitor og se om ram og corespenning virkelig er den som du stiller inn på, mitt på mitt kort faller spenningen med over 0.1v når jeg belaster cpu. Prøv også med bare en rambrikke i gangen. Har du mulighet, kan du prøve et annet skjermkort.

Uansett kan det være greit å sette ting manuelt i bios i stedet for å kjøre auto, da får du verifisert at det er riktige settings.

Disable Turbo mode.

Disable PAT + HT.

Kommer ikke på mer i farta...lykke til!

Lenke til kommentar
Følger vel med prog for å flashe fra Windows. Laster ned BIOS automatisk og oppdatere?

Asus update eller.no?

Joda programmet følger med, men asus har jo vert så glupe at de har laget biosoppdateringene slik at du ikke kan bruke dette programmet, dette står også skrevet med rødt på biosen.

Dessuten har asus hatt enormt med feil på disse kortene,har selv testet to og begge var det problemer med.

Lenke til kommentar

De problemene dere har, kan ikke de komme av kombinasjonen ASUS P4C800D og skjermkortet ASUS GF4 ti4400.

Kjenner noen med samme konfigurasjon som meg, med ASUS P4P800D og Skjermkort Radon 9800 Pro. Har overhode ikke de problemene der.

Lenke til kommentar

Joda programmet følger med, men asus har jo vert så glupe at de har laget biosoppdateringene slik at du ikke kan bruke dette programmet, dette står også skrevet med rødt på biosen.

Snekker'n, dette gjelder kun Bios v 1006. Versjon 1007 og 1008 kan du bruke Bios Update

Lenke til kommentar

Har hatt samme problem selv. P4C800 sliter med kompatibilitet med diverse RAM brikker. BIOS 1008 fixet endel.

Hadde jeg visst at P4C800 var så kresen, så hadde jeg ikke kjøpt kortet! Med en 512MB Corsair XMS3500C2 brikke kjørte jeg min P4 3.0 på 3.3 Ghz og RAM'n på 220 MHz og Turbo mode. Stabilt som ett fjell!

Corsair TWINX3200LL og Geil PC3500 Golden Dragon klarer ikke Turbo Mode i det hele tatt. Uansett timeinger! Med disse modulene må jeg kjøre på relativt konservative innstillinger for at Prime95 er stabil.

Burde gått for Abit sitt i875P kort....! Eller MSI :roll:

Lenke til kommentar

Oppdatert BIOS nå til versjon 1008. Når jeg skjekker bios versjon med det programmet til Asus der en kan oppdatere bios fra windows, så får jeg opp at den er versjon 1008. Men i POST står det at det er den gamle versjonen. Får og en melding om at ingen ide komponenter er installert, og at bios ikke er installert. Tror den biosen er på syre eller noe. :(

Lenke til kommentar

Flere melder om "overclocking failed" meldingen ved bruk av Corsair XMS3700. Ta en titt i forumet til Corsair.

Et tips er å sette minneinnstillingene manuelt til 3-4-4-8, "by spd" ser ikke ut til å fungere på endel hovedkort. Et annet tips er å øke spenningen til 2.7V.

Forøvrig er 2.5-4-3-5 det beste jeg har klart @ DDR400 med disse modulene. På DDR434 3-4-3-5, og DDR466 3-4-4-8 @ 2.7V. I skrivende stund snurrer modulene avgårde @ DDR480 og 3-4-4-8 uten feil i Memtest86. DDR500 er next up... :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...