IV Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Jeg har et skjermkort innebygget i hovedkortet. Det duger ikke til noen ting, så jeg har tenkt å kjøpe et Radeon 9xxx kort fra ATI, men det er jo så mange som gir ut det samme. Er det stor forskjell på Radeon kortene fra f.eks Connect3d og Sapphire? Jeg kommer til å bruke kortet mest til video, men vil jo så klart også kunne spille litt spill. Er det sånn at det er noen av Radeon 9xxx kortene som er spesiellt gode på video? Og til slutt: Hva er AIW og DVI? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Jeg har et skjermkort innebygget i hovedkortet. Det duger ikke til noen ting, så jeg har tenkt å kjøpe et Radeon 9xxx kort fra ATI, men det er jo så mange som gir ut det samme. Er det stor forskjell på Radeon kortene fra f.eks Connect3d og Sapphire? Jeg kommer til å bruke kortet mest til video, men vil jo så klart også kunne spille litt spill. Er det sånn at det er noen av Radeon 9xxx kortene som er spesiellt gode på video? Og til slutt: Hva er AIW og DVI? Det eneste som har noe å si for ytelsen er hvilken chip som sitter på kortet. Men det kan være noen andre forskjeller mellom "like" kort fra forskjellige produsenter: Medfølgende programmer og spill, tilkoblinger, forskjellig farge på kortet, forskjellig GPU-kjøler, og forskjellige minnebrikker. De to sistnevnte kan ha en del å si på overklokkingsevnen. DVI = Digital utgang i tillegg til den vanlige VGA-utgangen (for LCD-skjermer med DVI-inngang) Er du heldig følger det også med en DVI->VGA adapter slik at du kan bruke 2 normale VGA-skjermer samtidig på det ene skjermkortet. (ser ganske tøft ut med to skjermer på pulten) AIW = TV-utgang + TV-inngang (tuner) Altså slik at du kan koble antenna eller kabel-TV-kontakten til PC'n og se TV på den, og slik at du kan koble PC'n til TV'n og se skjermbildet (inkl. DivX-filmer) på TV'n. Men det kan vre like greit å kjøpe et eget TV-kort (PCI) med fjernkontroll for å se TV på PC'n. De løsningene er som regel bedre selv om de tar en kortplass ekstra. Dessuten kan man skifte skjermkort i fremtiden uten AIW og fortsatt se TV på PC'n. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 For å svare kort. NEI. Hvilket merke du kjøper Radeon-kortet i har omtrent ingenting å si. Det er akkurat den samme hardwaren. De eneste forskjellene du bør være obs på er om 2 kort fra forskjellige leverandører har de samme system-spesifikasjonene. Noen merket har laget kort med litt mer ram på kortet for eksempel. Forskjellige merker kan også har forskjellige kjølesystemer. Noen kan være mer bråkete å lavere kvalitet for eksempel. Sofware du får med er også forskjelliig (om du bryr deg om sånt). Men nei, om kortene har forskjellige merker, men ellers like spesifikasjoner, så vil forskjellen mellom dem i ytelse være mindre enn 0,1% (om det er noen forskjell i det hele tatt). -Stigma EDIT: PS: Som han andre her skriver, så sjekk også at du har TV-out TV-in osv. på kortet ^_^ Glemte den... Lenke til kommentar
B-Man Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Hei Når det gjelder merker er det ikke mye forskjell fra de forskjellige. det går litt på om de er "Built By Ati" eller "Powered By Ati". Dette er om kortet er bygd av ATI eller om et annet firma har bygd det etter spesifikansjoner gitt av ATI, da med noen egne patenter slik som kjøler og inn/ut -ganger. Hercules går vel for å være den råeste, da gjerne pga noe mer påkostede kjøleløsninger som igjen gir noe bedre overklokkings egenskaper. Dette betyr ikke at andre produsenter er dårlige, jeg vil anta at det stort sett er minnimale forskjeller. Har selv Sapphire og er fornøyd med det. Sapphire er i mine øyne kort som ligger midt på treet og er gode nok for de fleste. Det er et godt nok kort for meg, siden jeg ikke er en meget avansert bruker som stiller noe særlig andre krav en at det virker til det jeg vil bruke det til. Når det gjelder AIW står det for "All In Wonder" Jeg har et Radeon 9700PRO AIW. Jeg ville, siden du skal drive noe med video, anbefale deg å kjøpe ett AIW kort. Her har du alle innganger du trenger, du kan koble til tv-antenne, og dvd-spillere og mye annet snaks. om du går for 9700 eller en annen 9xxx er opp til deg. 9700PRO fungerer også utmerket til spill. Håper dette har hjulpet deg litt. Lenke til kommentar
AMD-guru #1 Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 KJØP HERCULES, koster litt mer men det oser nesten av kvalitet. mange små ting som gjør kvalitetsfølelsen sterkere som blått neon lys, godt kjøle system, god bundle og sinnsykt råe innpakning osv. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Hmm.. Det ser ut som folk har lite å gjøre her (eller ikke gidder å lese andres svar): 2 stykker har så godt som repetert samme svaret. Sistemann ser ut til å være moddofil. Men dem om det, IV får i hvertfall svar på spørsmålet sitt. :wink: Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Begynnte å skrive mitt innlegg før du hadde postet ditt Simen ^_^ Thats why. -Stigma Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Hmm.. Det ser ut som folk har lite å gjøre her (eller ikke gidder å lese andres svar): 2 stykker har så godt som repetert samme svaret. Sistemann ser ut til å være moddofil. Men dem om det, IV får i hvertfall svar på spørsmålet sitt. :wink: Det kan vel ikkje skade å få samme informasjon fra forskjellige personer, det forsterker bare argumentene. Eg anbefaler Sapphire eller Hercules. Sapphire er eit meget godt kort til ein rimelig penge, Hercules er dyrere og har bedre kvalitet, bundle og kanskje ytelse, men siden du ikkje er ein hardcore gamer vil eg anbefale Sapphire. Du merker nok også at de fleste webshopper har primært Sapphire kort. Lenke til kommentar
IV Skrevet 11. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2003 Takk for hjelp folkens, føler jeg har blitt LITT klokere nå Nå tror jeg det står mellom Sapphire Radeon 9000 Pro 64 MB AIW og Sapphire Radeon 9600 Pro 128MB. Begge ligger på rundt 1600-1700 NOK Jeg lurte bare på om noen hadde synspunkter på hva som bør prioriteres. AIW på 9000- kortet (som jeg regner med er en del gamlere enn 9600, har det mye å si?), eller 128 MB på 9600-kortet? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Det er stor forskjell på Radeon 9600 og på Radeon 9000. Førstnevnte støtter DX9 og dermed 3Dmark03, og en hel "generasjon" spill mer enn Radeon 9000 som bare støtter DX8. 9600 yter også veldig mye bedre enn 9000. Ytelseforskjellen mellom pro og ikke-pro utgavene er mye mye mindre enn mellom 9600 og 9000. 9600 yter meget bra, 9000 heller labert. Jeg vil anbefale å gå for Radeon 9600 OG "AIW". Nope, det vil faktisk ikke overgå budsjettet. Bare se her: * Sapphire Radeon 9600 Atlantis 128MB DDR AGP, ATI 9600, DVI-I, TV-Out, Retail 1121kr * TerraTec Tv-kort PCI, Cinergy 400 TV Stereo, Retail 574 kr. SUM: 1695 kr. Lenke til kommentar
larskrru Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Jeg gikk fra et GF4MX 440 som vel ikke har veldig forskjellig ytelse fra et 9000/9100 kort (joda det er litt i følge futuremark etc, men sånn noenlunde i samme gata) til et Radeon 9500 PRO kort. Forskjellen var ekstrem synes jeg! Kjøpte forøvrig et Terratec Cinergy 400 kort som jeg er veldig fornøyd med. En kamerat av meg kjøpte AIW kort, og han har vel kanskje fått litt mer elegant software til tuner delen og bedre opptaksmuligheter. AIW fungerer bare bedre til TV opptak synes jeg det virker som. Men.. jeg synes det er greit å ha TV kortet stående når jeg bytter Grafikkort. Har hatt AIW og Matrox sine løsninger tidligere og de var svært bra, men det var skikkelig kjipt å måtte kjøpe nytt tvkort når jeg bytta grafikkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå