Gå til innhold

Kjøling til ny pc

Anbefalte innlegg

Hei igjen.

(ps. om dette er feil forum beklager jeg, men følte det var riktig å poste her siden jeg er nybegynner når det kommer til hw.)

Takk til alle som hjalp meg for en stund siden med mitt nye oppsett:) Har enda ikke fått det grunnet mangel på Sapphire Radeon 9700, men har byttet til 9800PRO så pc`n kommer i løpet av en uke:)

Det jeg lurte på var om det er nødvendig med ekstra kjøling. Jeg har lest flere steder at skjermkortet jeg har bestillt kan tåle "kraftig" overklokking uten ekstra kjøling. Stemmer dette? Har absolutt INGEN erfaring med ekstra kjøling, og heller ikke harware generelt så noen tips hadde vært flott å få.

Takk på forhånd for all hjelp:)

her er specs. dersom det skulle være nødvendig:

Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC800

Socket PGA478, 512kB "Northwood"

Corsair TWINX1024-3200LL DDR-DIMM 1024MB

Kit w/two matched CMX512-3200LL DIMMs

Sapphire Radeon 9800 Atlantis 128MB DDR

AGP, ATI 9800PRO, DVI-I, TV-Out, Retail

Western Digital Caviar 120GB IDE 7200RPM

Special Edition 8MB cache WD1200JB

Abit IC7-G Hovedkort for S478/800mhz

I875P,SATA,ATX,GbLAN,Dual-DDR,1394,Raid

AVANTECH Medium Tower

Skrueløst Kabinett m/300W

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg lurte på var om det er nødvendig med ekstra kjøling. Jeg har lest flere steder at skjermkortet jeg har bestillt kan tåle "kraftig" overklokking uten ekstra kjøling. Stemmer dette? Har absolutt INGEN erfaring med ekstra kjøling, og heller ikke harware generelt så noen tips hadde vært flott å få.

Takk på forhånd for all hjelp:)

Hvis det står at det kan overklokkes kraftig uten ekstra kjøling så vil jeg tro den orginale kjølingen skulle holde i lange baner selv om du overklokker kraftig... :) En annen ting er at det kortet er sykt raskt fra før, så jeg ser ikke helt poenget med å bruke ennå mer penger for å få det ennå littegrann raskere. Særlig hvis du har lite/ingen erfaring med hardware og overklokking.

"Hvis du har en motorsykkel som kan kjøre i 300 km/t, og ingen veier i området som du kan kjøre raskere enn 200km/t på, hva er da vitsen med å trimme motoren til at den skal kunne kjøre i 330 km/t ?"

Ingen årsak :)

Lenke til kommentar
Det er bra å ha 1 eller 2 kabinettvifter, en for å blåse luft ut og en for å blåse luft inn. Bra at luften sirkulerer i kabinettet og at gammel luft går ut og ny kommer inn. Sånn at de andre komponentene i pc'n blir kjølt litt.

Du har rett! Kabinettvifter er sikkert et ok tillegg selv om ikke jeg har kjøpt det.

Jeg overklokker og har bra med komponenter og får litt høye temperaturer (CPU 60'C load, system 26'C load, harddisk 45'C load) så jeg burde strengt tatt kjøpt ei kabinettvifte eller overklokket CPU litt mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...