Gå til innhold

Blås igjennom, eller suge igjennom luft i radiator?


Anbefalte innlegg

Spør noen meg så skal det se slik ut (bilde fra dwpg.com) :

 

2009097119.pjpeg

 

:)

 

Se det ja! Sånn skal det helst se ut!

Men om det kniper med plassen, så kan man strengt tatt utelate den vifta som trykker / blåser luft gjennom radiatoren. Jeg tror ikke effekten vil bli nevneverdig dårligere, men kun den sugende vifta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stopp én av viftene av gangen, og les av temperaturen.

 

Testet det for moro skyld når jeg monterte - synes å huske at den sugende gjorde det bittelitt bedre enn den som blåser. Men det var ikke noen stor forskjell altså, kanskje en grad eller to.

 

PS - Min løsning ser i prinsippet ut som den på bildet ovenfor (men ikke like pen da, men den er gjemt bort inne i Chieftec-toweren min også, så det gjør ikke så mye).

 

Nettopp, og det bekrefter jo for så vidt min påstand om at en sugende vifte er best, selv om temperaturforskjellen i ditt sted var marginal.

Men dette er selvsagt avhengig av flere faktorer, og vil kunne variere avhengig av kombinasjonen vifte / radiator. Har man et "worst-case" oppsett, med en "dårlig" vifte og en "trang" radiator, så kan det godt hende at temperaturforskjellen ville blitt noe større.

Men takk for opplysningen, uansett!

Lenke til kommentar

Skrue, du anbefalt en 120x120x38mm vifte, tenker du på Delta viftene da?

 

de bråker no sinsykt, og viftestyring har jeg desverre ikke (ennå?) :roll:

 

Men jeg har en omsorgsfull og forstående kjærste som vet hva data er og handler om, og som sier seg villig til og kjøpe ting på microplex til meg til bursdagen min den 07.08! :D

 

Kanskje jeg får viftestyring da, ellers er det vel mulig at jeg bare kjøper en papst vifte. Kanskje jeg har råd til 2xdelta viftene neste måned (kabinettet med tilbehør kostet flesk!), så jeg kan ha på den nye radiatoren jeg skal ha, fra netconnecion da. håper de ikke er så "tvilsomme" som jeg får inntrykk av at folk synes de er. for di er de eneste med Black Ice Extreme 2 :roll:

Trur dere foresten det er verdt og bruke 300kr ekstre på den "extreme" delen? den gamle versionen er jo så mye billigere...

 

Mvh

Kjetil Kultom Alias "det som står på venstre side av inlegget"

 

Edit: fikk forresten kabinettet i dag, det er så nydelig, skikkelig pent kabinett i forhold til det hvite "ihjelmoddede" Chieftec dragon kabinettet jeg hadde før. skal begynne og sette inn delene nå.... w00t!!

Lenke til kommentar

Nei, jeg tenker ikke spesielt på Deltaviftene. De har jeg faktisk aldri hørt eller prøvet, men du har sikkert rett i at de støyer endel? De fleste vifter gjør jo mer eller mindre det, på "fullfart".

Sjøl har jeg gjort det til en (u)vane å bruke 230v vifter, ettersom jeg allerede har en 230v pumpe i kabinettene. Gjerne av type Sunon. Disse støyer ikke all-verdens selv på full fart, og er som regel av en langt bedre kvalitet enn mange 12v vifter.

Disse viftene kjører jeg nær sagt aldri for fullt. Som regel holder det med 40-50% av maks-hastighet, og da støyer de svært lite!

Viftene er også relativt enkle å regulere vha en vanlig lampedimmer av god kvalitet.

For min del har jeg løst dette ved å fjernmontere et passende potmeter i front av kabinettet, og siden koblet potmeteret (en variabel elektrisk motstand) til lampedimmeren. En slik løsning krever nok en viss innsikt i lodding / elektronikk, men du behøver slett ikke gjøre det så vanskelig!

Lampedimmeren kan jo kobles på tilførselsledningen til vifta uten slike dikkedarer. Ulempen blir bare at du må strekke deg litt etter dimmeren om du ønsker å regulere farta på vifta, noe du strengt tatt ikke behøver så ofte. I det øyeblikk du har funnet en "passende fart" på vifta, så er det sjelden behov for mer regulering.

Denne er likefullt god å ha, spesielt om du tidvis har høy temperatur på rommet ditt. Men ved normal temp, dvs 20-25grader, er det sjelden behov for noen regulering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...