Gå til innhold

Blås igjennom, eller suge igjennom luft i radiator?

Anbefalte innlegg

jeg har kjøpt meg nytt kabinett, lianli Pc70, har den orginale (litt mindre bra :roll: ) radiatoren til waterchill. og jeg jeg ser nå at hvis jeg setter radiatoren over Psu'n så blir det helt feil i forhold til luftstrømmen i kabinettet, derfor tenkte jeg at jeg skulle snu vifta, men er dette noe lurt da?

Skal invistere i en BlackIce2 eller lignende radiator neste måned, for da blir det nok GFx kjøling også. Spm var altså om det funket "like" greit med og "dytte" luft gjennom, som og suge luft... Og ville det hjlpe mye med en 120mm vifte til på baksiden av radiatoren for og suge gjennom også?

Takker for svar på forhånd.

Mvh

Kjetil Kultom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen er ikke så stor så det spiller egentlig liten rolle.

Men siden det sikkert er like enkelt/vanskelig så kan du gjerne gjøre det som er ørlite bedre: Blåse gjennom radiatoren og ikke suge.

Den lille forskjellen kommer av at sugesiden på vifta drar inn luft fra et ca 180 graders felt, mens blåsesiden blåser i en mer rettet strøm nesten rett frem. Med rett plassering vil litt mindre av lufta stikke av gjennom sideåpningen mellom radiatoren og vifta. Hvis du har tettet denne åpningen på noe vis vil det ikke være noen forskjell.

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg skal si meg heelt enig med deg nå Simen1?

Forskjellen mellom en sugende og en blåsende plassért vifte, vil i ganske stor grad være avhengig av hvor fri luftpassasjen er gjennom radiatoren.

Har man en "tett" radiator a´la f.eks. Black-Ice, så vil det absolutt være fordelaktig å montere vifta sugende.

For bladene på slike aksialvifter vi gjerne bruker, er i de aller fleste tilfelle mest effektive på sugesiden, i den forstand som at den tåler undertrykk bedre enn overtrykk / mottrykk på trykksiden. Blir mottrykket (for) stort, så vil vifta fort kunne kavitere, men reduserte luftmengder til følge.

En annen forutsetning for en best mulig effekt, er at det uansett bør være tilnærmet lufttett mellom radiator og vifte, uansett hvilken montering man måtte velge.

Samtidig er det verdt å nevne at det generelt sett bør være en avstand på minst 20mm, målt fra vifteblader til radiatoroverflate.

Da vil man i stor grad redusere blindsonen under viftesenteret, og vil samtidig oppnå en mer homogén luftstrøm gjennom radiatoren, og dermed også bedre kjøling.

Dette er særlig viktig om man bruker 230v vifter, da disse ofte har en senterdiameter på 50-60mm.

Lenke til kommentar

"Gaffatape" (teatertape"?) kan sikkert være en grei løsning? Et alternativ er et passende stykke skumgummi som klippes til som en pakning mellom vifte og radiator.

Lager man seg en spacer eller en "shroud" mellom vifte og radiator (som tidligere anbefalt), så bør man også her sørge for en tettest mulig montasje.

Lenke til kommentar

Uki, da blir det suging da, blir nok en time ekstra modding til kabinettet da, men det skal jeg klare. Håper bare jeg får det "fint" nok.... stygg radiaoren til waterchill må jo monteres i siden... btw: radiiator over PSU? er det bare meg eller høres det litt dumt ut, med tanke på at PSU'n lager varme....?

Lenke til kommentar

Du har rett skrue. Det var jo en bra utdypning, men er det egentlig så mye å hente på suging vs. blåsing? (Målt i 'C på vannet eller i MHz på CPU'en) Jeg trodde forskjellen var ganske minimal.

Dersom man har god avstand mellom radiator og vifte vil det ikke være det samme for vifta om den suger eller blåser? Den vil vel få laminær strøm og samme trykkdifferanse mellom blåse- og suge-siden i begge tilfeller?

Kavitering har vel mye mer med lufthastigheten og blad-formen å gjøre. og spiller vel egentlig langt mindre rolle i luft enn i vann der kavitering provoserer frem bobler av damp i vannet og ødelegger for mye av drivkraften til propellen. (Damp/gass er jo ekstremt mye mer kompressibel enn vann/væske og vil derfor ødelegge mye mer for den ideelle strømningen i forhold til blad-formen)

Lenke til kommentar
en annen ting, bak på Lian Li Kabinettet, voer Psu'n er det plass til 2x80mm vifter... er det mer effektiv for meg og kjøre 2X80 eller kutte i kabinettet og sette opp en 120mm vifte der...?

Jeg vil anta at du kommer bedre ut med en 120mm vifte, (helst en 120x120x32mm) ikke minst støymessig!

Men jeg forutsetter da en eller annen form for regulering av vifta, for det er sjelden behov for å kjøre disse for fullt, uansett.

Lenke til kommentar
Du har rett skrue. Det var jo en bra utdypning, men er det egentlig så mye å hente på suging vs. blåsing? (Målt i 'C på vannet eller i MHz på CPU'en) Jeg trodde forskjellen var ganske minimal.

Dersom man har god avstand mellom radiator og vifte vil det ikke være det samme for vifta om den suger eller blåser? Den vil vel få laminær strøm og samme trykkdifferanse mellom blåse- og suge-siden i begge tilfeller?

Kavitering har vel mye mer med lufthastigheten og blad-formen å gjøre. og spiller vel egentlig langt mindre rolle i luft enn i vann der kavitering provoserer frem bobler av damp i vannet og ødelegger for mye av drivkraften til propellen. (Damp/gass er jo ekstremt mye mer kompressibel enn vann/væske og vil derfor ødelegge mye mer for den ideelle strømningen i forhold til blad-formen)

Veel, ikke bann på at jeg har rett da! :D Jeg tar jo rett som det er feil, men akkurat i denne sammenheng tror jeg at jeg treffer ganske brukbart?

Og jeg tror fortsatt ikke at det blir det samme mht. montasje, selv om man har god avstand mellom radiator og vifte i et system hvor radiatoren har et tett / trangt register.

Jeg setter det helt sikkert på spissen nå, men har jo lekt meg litt med disse tingene innimellom.

Og baserer meg på slike opplevelser, samtidig som at viftebladenes fasong tilsier at de vil være mest "motstandsdyktige" på sugesiden.

Men har man et godt nok / stort nok "kammer" på trykksiden, så kan det godt hende at dette langt på vei vil avhjelpe, ved at luftputen som danner seg kanskje langt på vei eliminerer problemet? Såå langt har jeg ikke drevet mine eksperimenter....

At jeg trekker inn begrepet kavitasjon, er nok kanskje ikke helt riktig? Men som et litt ytterliggående eksempel: Om du stenger for tuten (eller utløpet) på en støvsuger, så vil du helt sikkert høre at motorturtallet øker ganske påtagelig. Hvorfor? Jo fordi vifta i støvsugeren "løper i sin egen luft" på samme måte som man opplever det når en båtpropell kaviterer / "løper i sitt eget vann". Jeg vet ikke om du har opplevd slike fenomener, men i begge tilfeller dannes det et slags vacuum.

I båtsammenheng er det som oftest snakk om ganske ekstreme racingpropeller, som krever en viss hastighet gjennom vannet for å unngå fenomenet.

Og i en gitt situasjon kan vi faktisk delvis ramle opp i slike problemer med vifter og radiatorer også, om enn i en adskillig mer beskjeden grad! :)

Håper du (og andre) skjønner hva jeg mener?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner. Takk for utdypningen.

PS. Fikk du forresten kikket på de vannkjøle-greiene jeg sendte i epost for ganske lenge siden (2 uker siden?). Jeg hørte vel ikke noe mer fra deg og lurte bare på hva du synes om kjøler-beregningene...

Lenke til kommentar
Jeg skjønner. Takk for utdypningen.

PS. Fikk du forresten kikket på de vannkjøle-greiene jeg sendte i epost for ganske lenge siden (2 uker siden?). Jeg hørte vel ikke noe mer fra deg og lurte bare på hva du synes om kjøler-beregningene...

Ehh, har jeg fått det? :oops:

Kan dessverre ikke huske å ha sett dem, men det kan jo hende jeg uforvarende har slettet den?

Får jo ofte 40-50 mail pr.dag, 95% bare skitt! Er du snill å sender greiene på nytt?

Men vi får vel passe oss litt her nå, vi er jo litt OT kanskje? Bør vel bruke PM i stedet, ellers vanker det nok en "pille" snart! :D

Lenke til kommentar

Tips: Jeg har to regulerbare Enermax-vifter på radiatoren min - en på hver side og det blir følgelig en som blåser og en som trekker.

Disse to på minimumshastighet kjøler bedre enn bare en av gangen på max og lager følgelig minimalt med støy.

PS: De er festet på hver sin side av radiatoren med strips, så de står kliss inntil.

Lenke til kommentar
Tips: Jeg har to regulerbare Enermax-vifter på radiatoren min - en på hver side og det blir følgelig en som blåser og en som trekker.

Disse to på minimumshastighet kjøler bedre enn bare en av gangen på max og lager følgelig minimalt med støy.

PS: De er festet på hver sin side av radiatoren med strips, så de står kliss inntil.

- Og dermed ligger du jo i løypa for følgende lille test: Stopp én av viftene av gangen, og les av temperaturen. Antageligvis vil du få se at den sugende ( trekkende) gjør jobben best?

Men igjen; Det kommer litt an på radiatorutførelsen...

Lenke til kommentar
Stopp én av viftene av gangen, og les av temperaturen.

Testet det for moro skyld når jeg monterte - synes å huske at den sugende gjorde det bittelitt bedre enn den som blåser. Men det var ikke noen stor forskjell altså, kanskje en grad eller to.

PS - Min løsning ser i prinsippet ut som den på bildet ovenfor (men ikke like pen da, men den er gjemt bort inne i Chieftec-toweren min også, så det gjør ikke så mye).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...