Gå til innhold

Hvordan redde innholdet fra HDD med svidd elektronikk?

Anbefalte innlegg

Nå har det seg slik at min ene harddisk fant ut at den skulle legge inn årene. Den gjorde dette ved å svi en motstand på kretskortet(kontrolleren?). Hvordan går jeg fram for å få liv i harddisken så jeg får hentet ut siste rest av data?

Skal sies at hardisken ikke har fått slag eller støt.

Endret av da90el
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som har forslag?

Det har vært folk som har hatt hell med å bytte kretskort på en defekt HDD. Men du må ha kretskortet til en identisk disk.

Dersom det ikke er noen andre komponenter som er gåen, kan det jo være verdt et forsøk å få byttet ut den motstanden som er brent.

Store forhåpninger ville jeg dog ikke hatt.

Evt. blir det Ibaas tenker jeg.

Lenke til kommentar

Heeelt identisk eller samme modell med lik tilkobling og lagringsplass?

Helt identisk vil nok være det lureste. Om du går over til en modell med mere eller mindre lagringsplass kan jo forsåvidt fungere om kortet er helt identisk. Å bytte resistorer på kontrollere til harddisker er vel bortimot fysisk umulig for et menneske på grunn av størrelsen.

Å sende disken til Ibas eller liknende er 99% sikkert å få dataene returnert i god behold, så det er lurest. Og det finnes langt billigere alternativ enn Ibas.

Lenke til kommentar

Å bytte elektronikk selv på en harddisk ville jeg vært veldig forsiktig med. Dersom man gjør den minste ting galt kan man risikere å ødelegge harddisken ytterligere og miste dataene for godt...

Et alternativ til ibas er Ahlberg data. De har samme kvaliteten på arbeidet, men utfører det til en lavere pris.

Dessuten arbeider de etter "no cure, no pay" -prinsippet. Det betyr at du er garantert et godt resultat, eller ingen betaling. :)

www.ahlbergdata.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...