FenrisC0de Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Dette kan bare være meg, men jeg har en AMD Xp 2100+ som blir kjølt ned av en Thermaltake Cool mod vifte, men for det første selv på full styrke 4800RPM tror meg, så ligger fortsatt Cpuen på rundt 60c.. og jeg sjekket inni pcen og det virker ikke som Viften blåser ut noe luft.. ?? Merkelig.. Lenke til kommentar
milamber Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Er ikke sikker på hva som kan være feil, men jeg kan ihvertfall komme med noen tips. - Siden du får et så varmt system, så kan det være at du har klart å ødelegge kjernen på CPUen. Man kan bruke CPUen, men den blir varm. - En lite trolig ting er at produsenten har klart å skru vifta feil vei, slik at den ikke blåser luft vekk. Kan virke trolig - Også lite trolig at kjøleren er defekt, men det er en mulighet. - Har du tatt på kjølepasta? Dersom du ikke har gjort det, så kan det hjelpe med å få ned gradene noen hakk. Det er det jeg tenker på, men det kan være noe annet også. Du får se om du klarer å få ned temperaturen Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 9. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2003 Er ikke sikker på hva som kan være feil, men jeg kan ihvertfall komme med noen tips. - Siden du får et så varmt system, så kan det være at du har klart å ødelegge kjernen på CPUen. Man kan bruke CPUen, men den blir varm. - En lite trolig ting er at produsenten har klart å skru vifta feil vei, slik at den ikke blåser luft vekk. Kan virke trolig - Også lite trolig at kjøleren er defekt, men det er en mulighet. - Har du tatt på kjølepasta? Dersom du ikke har gjort det, så kan det hjelpe med å få ned gradene noen hakk. Det er det jeg tenker på, men det kan være noe annet også. Du får se om du klarer å få ned temperaturen Jeg tviler på at Kjernen i Cpu`en er ødelagt siden den har alltid ligget på samme temp. det at viften er skrudd feil vei kan være en mulighet, også dette med defect vifte. jeg har tatt på et mikrotynt lag med Artic Silver 3 kjølepasta.. Lenke til kommentar
milamber Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Selv om den har ligget på samme temp, så kan det være kjernen. Den går når man setter på viften feil og da vil man ha samme temp fra børjan av. Kom også på en annen ting. Hvordan er gjennomkjølingen i maskinen din? Mye kabler, tett, ingen andre vifte? Kan kanskje hjelpe litt der også. En annen ting er jo at temp måleren i BIOS kan være noe feil. Det har også skjedd fra tid til annen. Dersom CPUen går til 60 grader så vil den være veldig varm og ta på. Sjekk det også. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 9. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2003 det er bra med plass i kabinettet.. jeg opererer med runde IDE kabler. det som bekymrer meg litt er at jeg kjøpte den kjølepastaen og jeg snakket med en fyr i butikken som sa at grunnen til at cpuen er så varm er kanskje fordi at viften er satt feil vei.. så når jeg kom tilbake testet jeg og vende litt på viften.. (sidelengs ikke opp-ned ). når jeg da skrudde på pcen skrudde den seg bare av igjen før jeg fikk opp noe som helst. så snudde jeg viften tilbake igjen og da funket alt helt fint.. det kan ha noe med HK C.O.P (Cpu overheating protection). Så er det trolig at kjernen er ødelagt? Lenke til kommentar
milamber Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Det er en mulighet som ikke må forkastes. En annen ting som også må nevnes er at AMD CPUen kan og vil tåle mere varme enn Intel sine CPUer. Det er ikke sikkert at det er noe galt med CPUen selv om den kjører på 60 grader, men man skal alltid være litt mistenksom. Er litt kjedelig å brenne en CPU. (Snakker av erfaring ) Det du også kan gjøre er å ta en prat med de du kjøpte PCen hos og rett og slett høre hva de mener. De burde nok kunne dette litt mere enn du og meg.........som regel . Kan hende de har noen tips om akkurat det. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 9. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2003 jeg bygget pcen selv.. jeg kjøpte delene hos Komplett.. men Hovedkortet mitt har C.O.P så pcen skrur seg av når CPU når en viss temp.. men hvis kjernen på CPU`en har blitt ødelagt så er det bare 2 muligheter.. enten så var den defekt når jeg fikk den.. ellers så ble den ødelagt når jeg fiklet med den forrige gang.. og det var for litt over 1 uke siden.. det er jo merkelig isåfall at jeg ikke legger merke til noe forksjell i temperatur.. eller ytelse.. for problemet før var at jeg hadde tatt på alt for mye kjølepasta.. derfor var den varm.. så vi tok det av og satt på et nytt lag med pasta.. og temperaturen er jo litt kjøligere nå.. og Aopen kabinnettet mitt er ganske lite ( i tilleg til at jeg har sprayet det sort.. sort tiltrekker varme ). men jeg har en kabinett vifte kjørende.. men problemet er at den sitter foran, helt i bunnen av kabinetet og cpuen sitter nesten helt bakerst oppi toppen av kabinnetet.. så HK Ligger på mellom 30-35c hele tiden. er dette varmt eller kaldt i forhold til cpu temperaturen? nå har pcen stått på en stund så akkurat nå er CPUen på 57 og HK på 38.. det som jeg også har lagt merke til er at når jeg tar av en dør på kabinettet og slipper ut litt varm luft og litt frisk luft slippes inn da går temperaturen litt ned.. kan dette ha noe å si.. betyr dette at det er mindre troverdig at CPU kjernen er ødelagt? Lenke til kommentar
mr x Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 jeg bygget pcen selv.. jeg kjøpte delene hos Komplett.. men Hovedkortet mitt har C.O.P så pcen skrur seg av når CPU når en viss temp.. men hvis kjernen på CPU`en har blitt ødelagt så er det bare 2 muligheter.. enten så var den defekt når jeg fikk den.. ellers så ble den ødelagt når jeg fiklet med den forrige gang.. og det var for litt over 1 uke siden.. det er jo merkelig isåfall at jeg ikke legger merke til noe forksjell i temperatur.. eller ytelse.. for problemet før var at jeg hadde tatt på alt for mye kjølepasta.. derfor var den varm.. så vi tok det av og satt på et nytt lag med pasta.. og temperaturen er jo litt kjøligere nå.. og Aopen kabinnettet mitt er ganske lite ( i tilleg til at jeg har sprayet det sort.. sort tiltrekker varme ). men jeg har en kabinett vifte kjørende.. men problemet er at den sitter foran, helt i bunnen av kabinetet og cpuen sitter nesten helt bakerst oppi toppen av kabinnetet.. så HK Ligger på mellom 30-35c hele tiden. er dette varmt eller kaldt i forhold til cpu temperaturen? nå har pcen stått på en stund så akkurat nå er CPUen på 57 og HK på 38.. det som jeg også har lagt merke til er at når jeg tar av en dør på kabinettet og slipper ut litt varm luft og litt frisk luft slippes inn da går temperaturen litt ned.. kan dette ha noe å si.. betyr dette at det er mindre troverdig at CPU kjernen er ødelagt? hvis det blir stor forskjell på tempen når du opner døra til kabinetet,så har du dårlig kjøling i kabinetet. hvis du har bare en kabinet-vifte bør du sette den bak i kabinetet,slik at varm luft dras ut. 30-35 grader på hk er vel ganske normal temp,mitt ligger på ca 30grader. etter som jeg vet skal cpu"vifta blåse luft inn på kjøleren(mot cpu"en) er den bra vifta til cpu"en..? flytter den mye luft ? kan jo være at du må ha en bedre kjøler/vifte. vet jo ikke om din cpu er skadet,man hvis alt funger bra skulle man ikke tro det. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 9. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2003 det er en Thermaltake Coolmod.. skal støtte opp til XP2800+.. og da er det jo rart at den ikke klarer å kjøle ned min xp2100+ selv om det er en av de varmeste cpuene som finnes.. det er ikke stor forskjell når jeg åpner døra men jeg kan klare å få temperaturen ned til 48c.. det er også veldig varmt på rommet her.. pcen slipper ut masse varme så selv om vinduet er åpent er det fortsatt konstant hete bølge her.. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 9. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2003 jeg tokk av den ene kabinett døren og etter 4minutter så har temperaturen sunket.. LUKKET KABINNET: HK = 39 CPU = 59 EN DØR OPEN: HK = 32 CPU = 49 kan dette utelukke at kjernen i CPUen er ødelagt? og at jeg bare trenger nytt og stort kabinett og kanskje ny CPU vifte? Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 9. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2003 nå er CPU`en nede i 46c.. skal bli moro og se hvor langt ned den kan gå Lenke til kommentar
mr x Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 jeg hadde også a-open kabinet(midi-tower)før,med bytta når jeg kjøpte xp 2500. kjøpte meg også Chieftec Dragon Midi Tower(360w) tempen gikk ned med ca 6-8 grader bare på og bytte kabinett. kjøpt også thermaltake volcano 7+,og nå ligger tempen på ca 38-40. nå er jo xp 2500 ikke kjent for og utvikle så mye varme akkurat,men tempen gikk ned hele 15 grader på større kabinet og kjøler til cpu"en vet ikke hvor mye dette hjelper deg,men ville ha godt får bedre kjøling. du fikk jo stor forskjell da du opna døra til kabinetet ditt. synes det sier den meste... Lenke til kommentar
milamber Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 jeg tokk av den ene kabinett døren og etter 4minutter så har temperaturen sunket.. LUKKET KABINNET: HK = 39 CPU = 59 EN DØR OPEN: HK = 32 CPU = 49 kan dette utelukke at kjernen i CPUen er ødelagt? og at jeg bare trenger nytt og stort kabinett og kanskje ny CPU vifte? Tror nok du kan utelokke at kjernen er gåen. Da ville nok temperaturen holdt seg jevnere og høyere. Det virker som om du har for dårlig luftgjennomstrømning i kabinettet. To kabinett vifter hadde nok hjulpet. En i front og en bak. En som blåser inn og en som blåser ut. Er ikke sikkert du trenger å bytte kabinett. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Hva me kontakten mellom ribba å prosessoren? Er den helt inntil? Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 9. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2003 men problemet er at det ikke er noe feste for en kabinett vifte bak i kabinettet Lenke til kommentar
Darth Godo Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Det kan også ha noe med hovedkortet å gjøre i enkelte tilfeller... Jeg hadde et epox 8rda+, solgte det og hadde et abit nf-7 midlertidig til jeg fikk mitt 8rda3+. På 8rda+ var cpu load temp 50, og idle 45, på nf-7 var cpu load 60 og idle 55, og nå på det geniale epox 8rda3+ er cpu load temp 45 og idle 38. Sykt, men fakta! kabinett temp har ligget gjennomsnittlig på 28'C hele tiden... Lenke til kommentar
the_lynx Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Det kan også ha noe med hovedkortet å gjøre i enkelte tilfeller... Jeg hadde et epox 8rda+, solgte det og hadde et abit nf-7 midlertidig til jeg fikk mitt 8rda3+. På 8rda+ var cpu load temp 50, og idle 45, på nf-7 var cpu load 60 og idle 55, og nå på det geniale epox 8rda3+ er cpu load temp 45 og idle 38. Sykt, men fakta! kabinett temp har ligget gjennomsnittlig på 28'C hele tiden... Nf7-s hk'et viser feil temp. Det er ikke den som gjør cpu'en varmere hvis du skjønner hva jeg mener. En bios upgrade fikser det. Lenke til kommentar
Darth Godo Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Kanskje, kanskje ikke... Jeg har i allefall senket temp'en samme om det var feilmåling eller ikke... :wink: Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 noen forslag? Varme stiger, du burde for all del få deg en 120mm vifte på toppen av kabinettet som suger det varme Strek opp med en passer og kutt hullet med en stikksag eller aller helst en nibbler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå