Mechanic Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Hei. Jeg har for øyeblikket fagbrev som bilmekaniker, og har tenkt meg på allmennfaglig påbygning til høsten. Jeg blir 22 år i sommer. Spørsmålet mitt er som følger; Når jeg er inne på samordna opptak for å sjekke poenggrensene, ser jeg at det står 42,2 poeng. Det går jeg utifra er den laveste poengsummen som innfrir inntak ved skolen. Men, hvordan blir disse poengene regnet ut? Jeg har prøvd å søke, men finner ikke noe som angår meg i min situasjon. Skal jeg regne ut mitt fremtidige karaktersnitt fra allmenn påbygg, eller vil jeg få noen ekstra poeng i noen form? Om noen har svar og kanskje tilogmed har erfaringer fra den linjen på enten HiNT, eller HiAK, hadde jeg satt meget pris på det. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Siden du er såpass gammel, no offence, så søker du bare i den ordinære kvoten. Ta utgangspunkt i gjennomsnittskarakteren din, altså etter påbygg (men inkludert en god del fag fra yrkesfag), og gang denne med 10. Så legger du til 8 alderspoeng, og eventuelt 2 poeng for fullført førstegangstjeneste. I tillegg kommer eventuelle realfagspoeng, og jeg har hørt rykter om at også språk kan gi tilleggspoeng fra og med i år. Lenke til kommentar
Mechanic Skrevet 25. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2011 Tusen takk for et fyldig svar. Hvilke fag er det jeg kan ta med videre fra yrkesfagene? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Du får med deg programfagene og andre fag med avsluttende karakter, og det er ikke valgfritt. Nøyaktig hvilke fag man får med seg har blitt diskutert tidligere. Se f.eks. denne tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå