Gå til innhold

100mbs eller 1gbs? Hva har jeg?


Phyx

Anbefalte innlegg

Jeg har et modem/router med 100mbs utgang koblet til en 1gb switch som resten av alle pc'er er koblet til. Har jeg da 1 gbs fart internt eller blir det 100mbs siden det er 100mbs i routern?

 

Som følger:

Internet -> Modem/router (100mbs) -> Switch (1 gbs) -> 4 stk pc'er

 

Når jeg kopierer materiale fra en pc til en annen tilkoblet switchen, har jeg da 1 gbs fart? Eller blir det strupet om alt må gå gjennom routern?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker. Var nesten helt sikker på att jeg har 1 Gb/s. Ble bare litt usikker på om traffiken måtte gjennom routern også men siden alle enheter er koblet opp mot min 1 Gb/s switch så er det gjennom den som all trafikken mellom Pc'er går.

 

Og det står også 1 Gb/s i "tilkoblet" på listen som du sier.

Lenke til kommentar

Vil vanlige cat-5 kabler støtte gigabitslinje? Jeg var av den oppfatning at dette ikke stemte med spesifikasjonen? Når jeg tenker over saken så har jeg også hatt gigabit stående i pc-en, uten at jeg har hatt cat-6 kabel.

Cat5e støtter i hvert fall gigabit så lenge man ikke har veldig lange kabler.

Lenke til kommentar

Om kabelen ikkje er veldig lang og ikkje er knekt og bøygd vil den nok sannsynlegvis klare gigabit. Det er berre å prøve, f.eks ved å overføre store mengder data mellom to pc'ar.

 

Det er sjølsagt ein betingelse at både router/switch og pc støttar gigabit-nettverk.

Lenke til kommentar

Vanelig hastighet vad Cat5e kabel er ~750mbit/s, dette går innfor 1gbit/s. Da det rundes simpelthen av.

Ved lengre avstander kan det være greit med en skjermet kabel, det er mindre tap der...

Cat5-kabel topper like over 100mbit.

 

Legg også merke til at 1Gbps på switchen fordeles mellom alle datamaskiner som er oppkoblet (altså ikke 1gbps pr. port).

Lenke til kommentar

Ved lengre avstander kan det være greit med en skjermet kabel, det er mindre tap der...

Er vel like mye tap i en uskjermet som en skjermet kabel. Men det er fort mindre støy som kommer inn i en skjermet.

Legg også merke til at 1Gbps på switchen fordeles mellom alle datamaskiner som er oppkoblet (altså ikke 1gbps pr. port).

Dette er vel ikke helt rett. En switch har en begrensning, men denne er ikke pr. port, men heller i backbone/backplane i switchen. Si en switch har kapasistet på 10Gb i ryggraden. Da takler den det maksimalt dette. Mao. 20 maskiner med 1Gb kommunikasjon kan kjøre full pupp samtidigt mot værandre. Vet ikke om det er stor forskjell på denne kapasiteten på switcher, men vil tro at dyrere switcher i bedriftsegmentet er bedre en små hjemmeswitcher.

 

Tror du tenker på en hub. Disse klarer kommunikkasjon fra kun en maskin samtidig, ellers får du en kollisjon. Dette gjør at en 100Mb hub maksimalt kun klarer 100Mb. I praksis klarer den mindre, da du får større andel kolisjoner jo mere man belaster nettverket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...