toaadlan Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Jeg har en litt spesiell situasjon jeg trenger hjelp til: Jeg er student, gift og venter mitt første barn i juni. Jeg er ferdig å studere i juni, og satser på å begynne i jobb i august. Min ektefelle har et enkeltpersonsforetak. Som student har jeg ikke hatt skattbar inntekt i seks av de ti siste månedene, noe som er kravet for å få betalt pappaperm. Min ektefelle ønsker å begynne å jobbe igjen i oktober, altså før jeg rekker å ha opparbeidet meg disse rettighetene. For å få inntekt har vi nå lyst til å ansette meg i enkeltpersonsforetaket, der jeg kan gjøre litt vedlikehold, kontorarbeid, sjåførarbeid etc. Som gifte er dette noe jeg kan gjøre skattefritt har jeg forstått, men jeg ønsker å betale skatt, slik at jeg kan begynne å tjene meg opp til rettigheter når jeg skal ha permisjon fra oktober. Hvordan går vi frem for å ordne dette? Hvilke skjema må sendes inn, og hvor skal dette registreres? Noen som kan hjelpe oss med svar på dette. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Dette skjemaet sendes inn en gang. Dette skjemaet sendes deretter inn annenhver måned. KID-nummer og kontonummer for innbetaling av forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift framkommer på kvitteringen for levert skjema; dessuten får foretaket ferdigtrykte giro-blanketter (som er helt unødvendige om man bruker nettbank og AltInn...) i posten som bare må fylles ut med rett beløp. Dette skjemaet sendes inn en gang i året (januar, for hele foregående år). Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Jeg ville også snakket litt med NAV ang. din situasjon. NAV vurderer hvert enkelt tilfelle, og du skal ikke se bort ifra at dette kan løse seg enklere en hva du tror. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå