marsy Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Leter nå etter et godt allroundobjektiv til mitt Canon 500d kamera. Har per i dag kun kit objektivet, men synes det fort gir mye støy. Jeg tar absolutt mest øyeblikksbilder (ser at jeg burde investere i eget makro objektiv på sikt, da jeg liker å ta en del bilder av detaljer osv), men reiser også mye og tar da mye bilder av landskap/byliv/arkitektur. Helst et objektiv som tåler litt dunkle lysforhold. Hva ville dere anbefale? Tenker max kr 2000 (ser blant annet et 50mm objektiv til kun 795 på fotovideo?) Skal også til London om et par uker. Er prisene lavere der? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Skal du ha objektiver som bråker lite, må du nok over på USM/HSM-objektivene. De fokuserer lydløst, og ikke så altfor mye saktere enn øyet. Fine objektiver. Da jeg begynte å lese denne tråden, tenkte jeg med en gang på Canons 15-85mm IS USM. Den fokuserer superraskt, lydløst og har intern stabilisator. Kjekt å ha. Den har et ganske kjekt spenn fra 15mm vidvinkel til 85mm, så man kommer meget langt med det objektivet, og funker i de fleste situasjoner. Ikke fullt så lysfølsomt med f/3,5, men det duger. Men det var selvfølgelig før du nevnte 2000kr. Dette koster omtrent 5000. Etter hva jeg har fått med meg er det ikke spesielt mye å hente i England. Eksempel. Sigma 8-16mm objektiv koster £727 på Amazon.co.uk, mens det koster $699 på Amazon.com. Så England: Nei. USA: JA Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 For 2k får du ikke oppgradert kitobjektivet nevneverdig. Du kan vurdere: EF 50/1.8, som du har sett på - ca. 800. Du får eksakt samme utsnitt som når du vrir kitobjektivet til 50mm - se om det blir for "trangt" eller ikke. EF-S 55-250 IS - ca. 2k. Gir ikke mer lysstyrke, men er et teleobjektiv, så du kan zoome mer inn enn de 55mm kitobjektivet går til. ..Og tar du mest bilder innendørs, og ønsker bedre bilder? Helt klart en skikkelig ekstern blits - 430 EXII (II'eren er bedre enn første versjon). Denne gjør at innebilder blir noe helt annet når du bouncer lyset i tak eller vegger og lyser opp hele rommet. Koster ca. 2k. Lenke til kommentar
marsy Skrevet 24. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2011 Takk for svar! ang støy, mente jeg bildestøy ikke støy fra lukkeren. Beklager dårlig formulering fra meg der Lenke til kommentar
Fotto Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 (endret) Du har mange "krav," og som du ser fra svarene over lar de seg desverre ikke løses samlet om du ikke vil bruke mer enn et par tusen. Hva som kan fungere for deg lar seg lettere besvare om du kan fortelle om hvilke brennvidder du skyter mest på? 50mm 1.8 er et godt og lyssterkt objektiv, men kan fort bli for "trangt", spesielt ved landskapsfotografering. det passer godt til gatefotografering der du vil ta bilder av interessante detaljer og isolere de. Ellers er sigma/tamron 18-200mm gode alternativ til all-round objektiver, dog disse er ikke så lyssterke ang støy, i hvilke situasjoner har du støy? bruker du høy iso? Endret 24. februar 2011 av Fotto Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Har du vurdert Sigmas 30mm f/1.4? Ikke grusomt skarp vid åpen, men større utsnitt enn Canons 50mm 1.8 http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Objektiver/Sigma/Normal/Sigma-30mm-F14-EX-DC-HSM-Norsk-utgave-Se-lysstyrken-Digital-utg-121920.aspx Lenke til kommentar
marsy Skrevet 24. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2011 (endret) Jeg bruker mest ca 18mm og ca 50mm i brennvidde - avhengig av situasjon. Ser vel at jeg heller kanskje bør investere i to ulike objektiv enn å satse på ett til alle situasjoner. Kan godt gå opp i pris. Har kun hatt speilrefleksen i et halvt år, så er ikke god nok på manuelle instillinger. men når jeg prøver å ta bilder uten blitz i alt annet enn klart dagslys får jeg støy (må bruke høy iso). Er veldig klar over at feilen kan ligge mer hos meg enn hos objektivet Endret 24. februar 2011 av marsy Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 (endret) Et fast objektiv alla 50mm,35mm og 30mm krever at brukeren har litt kunnskaper for og få maks utbytte av disse, når du kjøper et objektiv som har blender f/1.4, f/2 og f/2.8 får du veldig lite fokusplan "dof" så man er nødt til og sette fokuset eksakt på riktig plass eller så blir hovedmotivet uskarp. Men er man villig til og lære litt om bruken, samt bruke kun et fokuspunkt så fungerer dette kjempebra. En blits vil gi deg mange muligheter for og ta gode bilder innendørs, hvis du kjøper Canon 430 EX II eller dyrere blits kan du vri blitshodet opp i taket så du slipper og bruke direkte lys på motivet, en annen fordel er at du har et fast hjelpefokusklys istedenfor mange korte blink som den innebygde blitsen gjør for og fokusere. Hvis du går for blits så kjøp original blits, da får du full automatikk og kompatibilitet, tredjeparts blitser fungerer de også men ofte så pleier de og være litt knotete og justere. De store el-kjedene selger 430 EX av den gamle utgaven for samme pris som den nye utgaven, ville absolutt anbefale den nye utgaven av Canon 430 EX II Endret 24. februar 2011 av Nautica Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Jeg bruker mest ca 18mm og ca 50mm i brennvidde - avhengig av situasjon. Ser vel at jeg heller kanskje bør investere i to ulike objektiv enn å satse på ett til alle situasjoner. Kan godt gå opp i pris. Har kun hatt speilrefleksen i et halvt år, så er ikke god nok på manuelle instillinger. men når jeg prøver å ta bilder uten blitz i alt annet enn klart dagslys får jeg støy (må bruke høy iso). Er veldig klar over at feilen kan ligge mer hos meg enn hos objektivet Du kan fikle med lukketiden veit du? Ikke bare ISO du kan stille på... Ikke alltid bra resultat om man kjører med ISO 6400 eller 12800... Lenke til kommentar
to88he Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 (endret) Bildestøy har ingen ting med objektiv å gjøre i det hele tatt. Anbefaler at du skaffer deg en god fotobok. f.eks. "digital fotografi i praksi" av Magnar fjørtoft. Lær deg de forskjellige modusene på kamera. i hovedsak AV,TV og M. Og hvordan lukkertid, blender og ISO henger sammen. Høy ISO verdi er alltid en god oppskrift på mye bildestøy. Blir lukkertiden for lang: kjøp stativ. Endret 24. februar 2011 av to88he Lenke til kommentar
Fotto Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Jeg tror han er klar over det, dog formuleringen var litt uklar. Ett objektiv som gir mindre støy = litt klønete sagt et objektiv som er mer lyssterkt, eller tar jeg helt feil marsy? Lenke til kommentar
marsy Skrevet 27. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2011 Jeg tror han er klar over det, dog formuleringen var litt uklar. Ett objektiv som gir mindre støy = litt klønete sagt et objektiv som er mer lyssterkt, eller tar jeg helt feil marsy? Det er helt riktig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå