Gå til innhold

nullsats -> enkeltpersonforetak


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg starter snart mitt enkeltpersonforetak og kan gjøre det momsfri (nullsats pga. alternativ medisin). Hva er fordeler og ulemper med nullsatsen?

Kan noen hjelpe meg?

Jeg fant bare denne teksten men ble ikke klog av det. :blush:

 

Takk for hjelpen!!!

 

 

Fritatt og unntatt merverdiavgift:

 

Noen varer og tjenester er særskilt fritatt for beregning av merverdiavgift ved omsetning, såkalt nullsats. Det gjelder for eksempel omsetning av bøker i siste omsetningsledd, aviser og brukte biler. Omsetningen er likevel omfattet av mva-loven og gir selgeren rett til fradrag for inngående avgift.

 

Noen tjenester er særskilt unntatt fra merverdiavgiftsloven. Viktige unntak er helse- og sosialtjenester (f.eks pass av barn), undervisning og kultur, men det finnes mange grensetilfeller og unntak fra unntakene også. Virksomheter som bare har omsetning som er unntatt fra mva-loven, skal ikke registreres i Merverdiavgiftsregisteret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nullsats på mva er ikke noe du kan bruke (altså, at du har et valg), om det er bestemt at de produktene/tjenestene du driver med skal ha nullsats, så er det sånn.

 

Nullsats på mva betyr at når du kjøper varer for 800kr+mva (1000kr inkl) får du fradrag for den inngående merverdiavgiften, men du skal ikke legge på utgående mva på din omsetning.

Eksempel normal varehandel, 25% mva:

 

Innkjøp:

800 kr ekskl.mva

200 kr mva 25% (inngående)

1000kr inkl. mva

 

Salg:

1000 kr ekskl. mva

250 kr mva 25% (utgående)

1250 kr inkl. mva

 

Mva-regnskapet blir da: 250 kr i utgående avgift minus 200 kr i inngående > 50 kr ekstra som skal betales inn til skatteetaten.

 

Tilsvarende eksempel med nullsats på salg:

Innkjøp:

800 kr ekskl.mva

200 kr mva 25% (inngående)

1000kr inkl. mva

 

Salg:

1000 kr ekskl. mva

0 kr mva, nullsats (utgående)

1000 kr inkl. 0% mva

 

Mva-regnskapet blir da: 0 kr i utgående avgift minus 200 kr i inngående > 200 kr tilgode fra skatteetaten.

 

Dette er veldig forenklede eksempler. I praksis vil det antakelig ikke være 25% inngående på alt du kjøper, kanskje noen av de innkjøpte produktene du benytter også har nullsats (særlig om du driver med rent videresalg av produkter), og kanskje forskjellige satser på det du selger også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...