QUiPS Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Noen som kan forklare meg forskjellen på Asus P8P67-M PRO og Asus P8P67 PRO? https://prisguiden.no/produkt/143413 https://prisguiden.no/produkt/143408 Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 (endret) M-PRO er microATX? Endret 24. februar 2011 av Komakino Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Kan noen helst forklare meg forskjellen på ASUS P8P67 LE og ASUS P8P67? (LE er litt billigere) Bruk sitatknappen (y) LE er vel em light utgave av kortet med færre funksjoner.. Se på bildet som kom etter din post Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Glad jeg ventet en liten stund da Sandy først ble sluppet! Hvorfor det? Har nå gledet meg over mitt Sandy Bridge oppsett i en måneds tid, og får byttet hovedkort når de nye er på lager. Usikker på hvordan det blir her og med ASUS, men MSI planlegger i USA å sende ut nye kort før de gamle er motatt i retur, for å minske "nedetid" for kundene. Lenke til kommentar
QUiPS Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 M-PRO er microATX? er det noen merkbar forskjell mellom de to hovedkortene? Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Tviler.. eneste forskjell jeg ser er at det er atx og matx og at matx har en mindre pciex1 slot og bare 6 sata porter, mens atx kortet har 8 og 2x pciex1 og 2xpci.. atx kortet har også en ekstra esata port.. Tviler på at bios og det er forskjellig.. Lenke til kommentar
BioNor Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Et lite spørsmål ang OEM-Windowslisens. Alle OEM-versjoner av Windows følger vel hovedkortet, så endres dette vil vel lisensen også ryke. Erstatter HK-produsentene disse lisensene også? ...eller er jeg helt på villspor? Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Så mange ganger jeg har reinstallert en windows oem verson, har jeg kunnet brukt samme kode på flere forskjellige maskiner, ikke samtidig såklart... Ifølge MS så skal det bare gå an å installere på en maskin, og ikke en anen maskin i etterkant, grunnet maskinvareid'en låser seg til koden. Om den gjør det, så skal det være så lett som å ringe til MS og si at de må slette den maskinvareid'en, slik at du kan installere på en anen maskin.. Jeg har selv aldri måttet kontakte ms pga det, har hatt windows oem lisensen jeg har nå på flere maskiner. Lenke til kommentar
BioNor Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 (endret) Ok, men i prinsippet, brytes ikke OEM-lisenskravene da? Det er jo greit for deg og meg at man kan kjøre en OEM-lisens på flere maskiner, men vi bryter vel da i praksis lisenskravene som MS har satt gjør vi ikke? Hvis man man tenker i bedriftsammenheng, hvor lisensiering av div produkter er en relativt alvorlig sak og sjelden brytes(tenker ikke på volumlisenser for enterprisekunder, men f.eks bedrifter i SMB-markedet med 100-500 maskiner), burde ikke HK-produsentene(evt Intel) være erstatningspliktig for dette? Endret 25. februar 2011 av BioNor Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Du ahr vel egentlig ikke lov ifølge ms å installere en oem lisens på mer en en maskin. Du kan jo om du bytter maskin for den andre døde, men da har du jo en grunn. Men ikke kjør samme lisenskode på 2 maskiner samtidig! da blir det bråk, og ene maskinen eller begge vil ikke høre på deg lenger når den oppdager det.. hvordan fungerer bedriftlisensene egentlig? på skolen har alle samme kode, mens de kodelappene på maskinene er forskjellige, mens de samme kodene på maskinen, med aktivering som gjennstår på 30 dager, og maskinen blir resatt til et gjennopprettningspunkt ved vær restart.. skulle tro skolen utnyttet lisensene.. om hk produsent elelr intel burde erstatte en oem lisens ved bytte av maskin? nei, tviler.. Lenke til kommentar
BioNor Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 (endret) Jeg jobber med klientutvikling for store kunder hvor vi benytter volumlisenser. Kort forklart så har en kunde f.eks 5000 volumlisenser, dvs kunden har mulighet til å ha 5000 klienter knyttet til samme lisens. Om en maskin retankes så har det lite å si så lenge det totale antallet er mindre eller likt 5000. Er ikke veldig bevandret i dette feltet, men KMS tar seg av mye av stryringen rundt lisenser. Vi har heldigvis egne folk ansatte som tar seg alt som har med lisensiering internt og mot kunder, dvs inngår avtaler mot f.eks MS og andre aktører som leverer lisensiert sw. Det finnes også et eget "tilsyn" som gjennomfører kontroller slik at dette ikke misbrukes. Jeg mottar bare en lisens som legges inn i tankeløsningene for de forskjellige kundene:-) Jeg vet ikke helt om jeg forstod hva skolen din gjorde, men dersom det er slik at alle maskinene bruker samme nøkkel og ingen av disse er aktivert, så høres det ut som at skolen beveger seg veldig på kanten av hva som er lov. Har skolen volumlisenser så skulle det ikke være noe i veien for å aktivere OS'et. De aller fleste maskiner som blir levert fra leverandør som f.eks HP og Dell, blir levert med en OEM-lisens og det er vel opptil bedriften å forhandle ned prisen på volumlisenser dersom OEM allerede er betalt. Hvis jeg bruker et eksempel på hvorfor jeg spør om erstatningsplikt; En bedrift har slått på stortromma og gått til innkjøp av 200 nye maskiner basert på Sandybridge, og siden dette er en liten bedrift så benytter alle maskinene seg av OEM-lisenser. Pga trøbbelet med chipsettet, så må alle HK må byttes ut og siden bedriften ikke vil bryte lisensreglene, så må alle OEM-lisenser kjøpes på nytt siden HK tolkes som klient. Er ikke Intel egentlig erstaningspliktig i dette eksempelet? For volumkunder er det jo av nevnte årsaker ingen problem, men for SMB-markedet så er jo historien en helt annen. Har letet litt etter artikler rundt dette emne uten å finne noe, så mulig det er jeg som misforstår OEM-lisensen eller at dette allerede er et avklart problem:-) Endret 25. februar 2011 av BioNor Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 (endret) Jeg vet ikke helt om jeg forstod hva skolen din gjorde, men dersom det er slik at alle maskinene bruker samme nøkkel og ingen av disse er aktivert, så høres det ut som at skolen beveger seg veldig på kanten av hva som er lov. Har skolen volumlisenser så skulle det ikke være noe i veien for å aktivere OS'et. De aller fleste maskiner som blir levert fra leverandør som f.eks HP og Dell, blir levert med en OEM-lisens og det er vel opptil bedriften å forhandle ned prisen på volumlisenser dersom OEM allerede er betalt. De har reinstallert alle maskinene på skolen. Oem lisens er med fra levrandør, men de bruker ikke de kodene.. De har en anen kode som er lik på alle maskinene. Aktviering gjennstår, men dette finner du bare ut av om du printer ut noen papirer om en eller anen systemlogg sak.. Husker ikke hvordan, en venn av meg som gjorde det for meg. Hvis jeg bruker et eksempel på hvorfor jeg spør om erstatningsplikt;En bedrift har slått på stortromma og gått til innkjøp av 200 nye maskiner basert på Sandybridge, og siden dette er en liten bedrift så benytter alle maskinene seg av OEM-lisenser. Pga trøbbelet med chipsettet, så må alle HK må byttes ut og siden bedriften ikke vil bryte lisensreglene, så må alle OEM-lisenser kjøpes på nytt siden HK tolkes som klient. Er ikke Intel egentlig erstaningspliktig i dette eksempelet? Skulle vel tro det, men de kontakter sikkert ms, som kontakter dere, eller så ber de dere kontakte ms for å ordne i det. Tviler på at de betaler for nye lisenser, for det er jo bare å ringe til ms og få tømt maskinvare id'en som er registrert på den lisensen.. For volumkunder er det jo av nevnte årsaker ingen problem, men for SMB-markedet så er jo historien en helt annen. Har letet litt etter artikler rundt dette emne uten å finne noe, så mulig det er jeg som misforstår OEM-lisensen eller at dette allerede er et avklart problem:-) Oem lisens skal egentlig låse seg til det hovedkortet, eller maskinvare id'n til det hovedkortet. Har da aldri hatt noen problemer med å bytte om på lisensene mine jeg.. Endret 25. februar 2011 av Crazyjoey Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå