Gå til innhold

Noen maskiningeniører her?


Roger865

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Planlegger å ta y-veien til maskiningeniør.

Jeg lurer på om det er noen maskiningeniører her som kan fortelle litt om hva jobben går ut på, arbeidsoppgaver, lønn osv.

 

Hei.

 

Har samme planene selv til neste høst. Jeg Kan ikke svare direkte på spørsmålet ditt, men er noe info på "HIST" sine sider om maskin ing samt hvilke veier du kan velge på tredje året.

Les litt der hvist du ikke har gjort det allerede. Her

 

Siden du skal gå y-veien, da blir det vell forkurs på deg eller?

Lenke til kommentar

Planlegger å ta y-veien til maskiningeniør.

Jeg lurer på om det er noen maskiningeniører her som kan fortelle litt om hva jobben går ut på, arbeidsoppgaver, lønn osv.

 

Hei.

 

Har samme planene selv til neste høst. Jeg Kan ikke svare direkte på spørsmålet ditt, men er noe info på "HIST" sine sider om maskin ing samt hvilke veier du kan velge på tredje året.

Les litt der hvist du ikke har gjort det allerede. Her

 

Siden du skal gå y-veien, da blir det vell forkurs på deg eller?

Takk for svar :)

Nei, det blir mest sannsynlig fagbrev som indsustrimekaniker, deretter ingeniør.

Får jeg ikke lærlingplass blir det forkurs. :)

Lenke til kommentar

Det som er problemet(eller trenger ikke være noe problem i den forstand) er att skal du ta forkurs så må du ha fagbrev eller 5 års arbeidserfaring får å kunne søke.

 

Kriterier forkurs for ing.utdanning : VG1(vk1 hette det når jeg gikk) og VG2 yrkesfag (eller fagbrev) / VG1, VG2 og VG3 allmennfag/studieforberedende / grunnskole og minst 5 års praksis.

 

Å bare får å få sagt det så gjelder karakterene fra vg1 (VK1) teller å ikke å opp da ikke GK karakterer gjelder.

 

Forørvrig vil få 3 poeng ekstra for fagbrevet å ekstrapoeng for den tiden du har vært i jobb.

 

Så ville gått for fagbrev så forkurs, for lærlingeplass får du helt sikkert.

Bare å sende cv`r til di du kunne å jobbe hos evnt di skolen/lærerne råder deg til.

 

Hvist du ikke har lest, så kan jeg jo nevne att hvist å når du har tatt forkurset å bestått så kriterer du for opptak til f.eks maskiningeniør linja 3årig bachelor.

 

Uansett virker som du har planene klare å det er jo knallers! Stå på.

Endret av Ivan83
Lenke til kommentar

Det som er problemet(eller trenger ikke være noe problem i den forstand) er att skal du ta forkurs så må du ha fagbrev eller 5 års arbeidserfaring får å kunne søke.

 

Kriterier forkurs for ing.utdanning : VG1(vk1 hette det når jeg gikk) og VG2 yrkesfag (eller fagbrev) / VG1, VG2 og VG3 allmennfag/studieforberedende / grunnskole og minst 5 års praksis.

 

Å bare får å få sagt det så gjelder karakterene fra vg1 (VK1) teller å ikke å opp da ikke GK karakterer gjelder.

 

Forørvrig vil få 3 poeng ekstra for fagbrevet å ekstrapoeng for den tiden du har vært i jobb.

 

Så ville gått for fagbrev så forkurs, for lærlingeplass får du helt sikkert.

Bare å sende cv`r til di du kunne å jobbe hos evnt di skolen/lærerne råder deg til.

 

Hvist du ikke har lest, så kan jeg jo nevne att hvist å når du har tatt forkurset å bestått så kriterer du for opptak til f.eks maskiningeniør linja 3årig bachelor.

 

Uansett virker som du har planene klare å det er jo knallers! Stå på.

Nå tror jeg du er litt på bærtur her.

Forkurs kan du søke rett etter 2. året på vgs.

Y-veien er en ny måte å bli ingeniør, nemlig ved å ta fagbrev og deretter søke seg rett inn på ingeniørutdanning, UTEN forkurs.

 

http://www.hit.no/nor/HiT/AA-studere-ved-HiT/Studietilbud/Ingenioer-og-teknologi/Maskinteknisk-design-Y-VEI

 

"HiT tilbyr Y-VEI-studier innenfor alle ingeniørlinjer. Du som har fagbrev i mekaniske fag kan nå bli ingeniør på 3 år.

 

Dette er et faglig og pedagogisk opplegg tilpasset studentens bakgrunn. Det blir kompensert for manglende matematikk, fysikk, norsk og engelsk fordi grunnleggende maskinfagfag og noen valgemner er tatt ut av studiet. I disse emnene blir Y-VEI-studentene integrert med de som har allmennfaglig bakgrunn. "

 

"# Opptakskrav:

 

Relevant fagbrev fra grunnkurs Teknikk og industriell produksjon"

 

 

Forkurs:

http://www.hit.no/nor/HiT/AA-studere-ved-HiT/Studietilbud/Ingenioer-og-teknologi/Forkurs-til-ingenioerutdanning

 

" Opptakskrav:

 

Fullført VG2 (yrkesfaglig), eller minst 5 års arbeidspraksis eller VG3 (allmennfag)"

Lenke til kommentar

Planlegger å ta y-veien til maskiningeniør.

Jeg lurer på om det er noen maskiningeniører her som kan fortelle litt om hva jobben går ut på, arbeidsoppgaver, lønn osv.

 

Jeg er ferdig utdannet i Mekatronikk i fra UiA nå til sommeren, Bachelorgrad. Mekatronikk er litt elektro, mekanikk og maskinfag, styring og hydraulikk.. Blir vel en maskiningeniør med elektro i tillegg kan du si.

 

Markedet i dag holder på å ta av for slik kompetanse. Her på Sørlandet er det store bedrifter som Aker MH, National Oilwell og mange andre som sluker folk med den bakgrunnen.

 

Jeg må jo skryte litt, jeg fikk drømmejobben i går som serviceingeniør innen hydraulikk! Og jeg er ikke ferdig før til Juni! :D

 

Lønnen er svært god, er du nyutdannet med Bachelor kan du forvente en lønn på 400-450 000 spenn. Mulighetene for serviceingeniør jobber svært godt, der er jo lønnen enda bedre pga mye reising osv! Kan absolutt anbefales :)

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

 

Jeg er ferdig utdannet i Mekatronikk i fra UiA nå til sommeren, Bachelorgrad. Mekatronikk er litt elektro, mekanikk og maskinfag, styring og hydraulikk.. Blir vel en maskiningeniør med elektro i tillegg kan du si.

 

Markedet i dag holder på å ta av for slik kompetanse. Her på Sørlandet er det store bedrifter som Aker MH, National Oilwell og mange andre som sluker folk med den bakgrunnen.

 

Jeg må jo skryte litt, jeg fikk drømmejobben i går som serviceingeniør innen hydraulikk! Og jeg er ikke ferdig før til Juni! :D

 

Lønnen er svært god, er du nyutdannet med Bachelor kan du forvente en lønn på 400-450 000 spenn. Mulighetene for serviceingeniør jobber svært godt, der er jo lønnen enda bedre pga mye reising osv! Kan absolutt anbefales :)

Gratulerer med drømmejobben ;)

Høres ut som en spennende jobb, kunne tenkt meg noe av det samme.

Ser stadig det blir utlyst stillinger som serviceingeniør rundtom her, selv bor jeg litt utenfor Skien i Telemark og det virker som det er gode muligheter som ingeniør her også :)

Lenke til kommentar

Tusen takk!

 

Det vil alltid være behov for det også ettersom markedet til de som leverer utstyr til industrien vokser hele tiden.. Verden trenger mer energi framover og det legger press på de som leverer utstyr osv! Gå for det, kan anbefales! :) Til tider har skolen vært kjedelig, men det er mye godt som venter om man holder ut. Ikke alle fag var kjedelig selvfølgelig, men alt er ikke like moro, da må man bare bite tennene sammen og stå på! :D

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

 

Jeg er ferdig utdannet i Mekatronikk i fra UiA nå til sommeren, Bachelorgrad. Mekatronikk er litt elektro, mekanikk og maskinfag, styring og hydraulikk.. Blir vel en maskiningeniør med elektro i tillegg kan du si.

 

Markedet i dag holder på å ta av for slik kompetanse. Her på Sørlandet er det store bedrifter som Aker MH, National Oilwell og mange andre som sluker folk med den bakgrunnen.

 

Jeg må jo skryte litt, jeg fikk drømmejobben i går som serviceingeniør innen hydraulikk! Og jeg er ikke ferdig før til Juni! :D

 

Lønnen er svært god, er du nyutdannet med Bachelor kan du forvente en lønn på 400-450 000 spenn. Mulighetene for serviceingeniør jobber svært godt, der er jo lønnen enda bedre pga mye reising osv! Kan absolutt anbefales :)

 

Hei Hyd og gratulerer med jobb, har noen spørsmål til deg, hvis du kunne ta deg tid?

 

1. Gikk du almenn på VGS eller tok du yrkesfag?

2. Har du et fagbrev fra før av?

3. Tok du forkurs eller TRES?

 

Takk.

Endret av pistasj
Lenke til kommentar

 

Jeg er ferdig utdannet i Mekatronikk i fra UiA nå til sommeren, Bachelorgrad. Mekatronikk er litt elektro, mekanikk og maskinfag, styring og hydraulikk.. Blir vel en maskiningeniør med elektro i tillegg kan du si.

 

Markedet i dag holder på å ta av for slik kompetanse. Her på Sørlandet er det store bedrifter som Aker MH, National Oilwell og mange andre som sluker folk med den bakgrunnen.

 

Jeg må jo skryte litt, jeg fikk drømmejobben i går som serviceingeniør innen hydraulikk! Og jeg er ikke ferdig før til Juni! :D

 

Lønnen er svært god, er du nyutdannet med Bachelor kan du forvente en lønn på 400-450 000 spenn. Mulighetene for serviceingeniør jobber svært godt, der er jo lønnen enda bedre pga mye reising osv! Kan absolutt anbefales :)

 

Hei Hyd og gratulerer med jobb, har noen spørsmål til deg, hvis du kunne ta deg tid?

 

1. Gikk du almenn på VGS eller tok du yrkesfag?

2. Har du et fagbrev fra før av?

3. Tok du forkurs eller TRES?

 

Takk.

 

Heisann Pistasj :)

 

1. Jeg tok GK elektro, VK1 IKT-Driftsfag for så å ta allmenn påbygg. Manglet da realfag fordi det var ikke et tilbud på den skolen jeg tok allmenn påbygg på. Måtte derfor ta et forkurs i matematikk og fysikk på universitet før jeg begynte på ingeniørstudiet.

 

2. Tok aldri fagbrev, gikk kun skolen, de la merke til det på intervju da. De sa det var positivt med den skolegangen selvom jeg ikke tok fagbrevet.

 

3. svarte vel egentlig litt på det. gikk allmenn uten matematikk og fysikk så jeg tok et forkurs i fra januar-juni med bare matematikk og fysikk på universitet. vet ikke om dette er et vanlig tilbud på andre skolen. kjenner dog mange som går TRES, funker det, men der må du jobbe litt hardere for å henge med i starten.

 

Håper det var svar nok! :) Vil uansett anbefale ingeniørutdanning, tror ikke det er mange utdanninger som kan konkurrere med tanke på arbeidsmuligheter senere i livet :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heisann.

 

Kan jeg spørre hvilket selskap du fikk jobb i?

Er selv ferdig som automasjonsingeniør om et år, og lufter tanken om å få jobb

som serviceingeniør.

 

Vet ikke om jeg er kvalifisert, men har fått sommerjobb innen elektro/automasjon.

Hjelper sikkert litt vil jeg tro(Håpe).

 

Er også litt nysgjerrig på hva du skal gjøre som nyutdannet ingeniør?

For min del, så blir det vel litt mer automasjonrettet vil jeg tro.

 

Takk for svar :cool:

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Kan jeg spørre hvilket selskap du fikk jobb i?

Er selv ferdig som automasjonsingeniør om et år, og lufter tanken om å få jobb

som serviceingeniør.

 

Vet ikke om jeg er kvalifisert, men har fått sommerjobb innen elektro/automasjon.

Hjelper sikkert litt vil jeg tro(Håpe).

 

Er også litt nysgjerrig på hva du skal gjøre som nyutdannet ingeniør?

For min del, så blir det vel litt mer automasjonrettet vil jeg tro.

 

Takk for svar :cool:

 

National Oilwell Varco, Kr.sand. Største leverandør av utstyr til oljeindustrien når det kommer til boreutstyr, kraner og lignende. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal drive med enda, får ikke vite noe særlig før jeg er ferdig på skolen til juni. Men er jo hydraulikken på alt dem har av utstyr, kraner, top-drives, vinjser, roughnecks og mye annet. Blir sikkert en del feilsøking, kanskje noe commisioning, opplæring av operatører, fikse utstyr som er ødelagt osv osv.. Men nøyaktig hva det blir er jo noe usikkert. Er så stort selskap med mange retninger. Har hørt jeg skal ut å reise sammen med noen som har litt mer erfaring og bli lært opp på det viset.

 

Gleder meg noe sykt, det er helt sikkert!

 

De har noen jobber ute i kr.sand nå, 5 servicejobber på elektro/automasjon og 5 på hydraulikk om du vil se litt på stillingsbeskrivelsen :)

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...