armykanari Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Hei! Min fagprøve nærmer seg, men føler meg ikke helt kompetent til å ta fagprøven pdd. Så derfor har jeg et par spørsmål! - Hva skjer under selve fagprøven, får man store praktisk oppgaver? - Hva blir lagt vekt på? (Har selv hørt at faget virksomhetsstøtte nedprioriteres) - Hvor lenge varer en fagprøve? - hva er typisk for en IKT-Servicefag prøve? Eller rett og slett bare skriv noe som kan hjelpe eller noe som går under et bra tips, som man kan ta med seg under en fagprøve. Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Hei! Min fagprøve nærmer seg, men føler meg ikke helt kompetent til å ta fagprøven pdd. Så derfor har jeg et par spørsmål! - Hva skjer under selve fagprøven, får man store praktisk oppgaver? - Hva blir lagt vekt på? (Har selv hørt at faget virksomhetsstøtte nedprioriteres) - Hvor lenge varer en fagprøve? - hva er typisk for en IKT-Servicefag prøve? Eller rett og slett bare skriv noe som kan hjelpe eller noe som går under et bra tips, som man kan ta med seg under en fagprøve. Tok fagbrev for ca 6mnd siden! Vi skrev ikke oppgavene selv, så var veldig usikker på hva vi kom til å møte. For å svare på dine spm, slik jeg opplevde det: - Det er veldig opp til en selv. Så lenge man har kunnskapen så går det bra! Fikk selv trekk pga. for mye vektlegging av drift og praktisk oppsett - så prøv å balanser! - Teoretiske spm relaterte til oppgaven var veldig vektlagt på min prøve. Fikk mye ang. HMS / Lover & regler. - Fagprøven kunne gå fra 1-4 dager! - Typisk er vel den type oppgave jeg fikk :-) Fikk i oppgave å sette opp en løsning for en liten bedrift, som hadde * anntall brukere (10-20), hvor 4 av dem satt på en annen lokasjon, men skulle kunne jobbe mot serveren på hovedlokasjonen. Dokumentere løsning for hvordan nye PCer skulle settes opp osv. osv. Alt rundt det å drive en slik bedrift fra IKT-perspektiv. Lenke til kommentar
armykanari Skrevet 24. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2011 - Det er veldig opp til en selv. Så lenge man har kunnskapen så går det bra! Fikk selv trekk pga. for mye vektlegging av drift og praktisk oppsett - så prøv å balanser! - Teoretiske spm relaterte til oppgaven var veldig vektlagt på min prøve. Fikk mye ang. HMS / Lover & regler. Fikk i oppgave å sette opp en løsning for en liten bedrift, som hadde * anntall brukere (10-20), hvor 4 av dem satt på en annen lokasjon, men skulle kunne jobbe mot serveren på hovedlokasjonen. Dokumentere løsning for hvordan nye PCer skulle settes opp osv. osv. Alt rundt det å drive en slik bedrift fra IKT-perspektiv. Satt du fysisk opp noen klienter, og en server? og hva var det du gjorde ut av det som var av prasis? (evt. hva som blir for mye av drift og praksis eller for lite?) også lurer jeg felt på hva slags type spm man får når det gjelder HMS, Lover og regler.? Takk for svar! Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 - Det er veldig opp til en selv. Så lenge man har kunnskapen så går det bra! Fikk selv trekk pga. for mye vektlegging av drift og praktisk oppsett - så prøv å balanser! - Teoretiske spm relaterte til oppgaven var veldig vektlagt på min prøve. Fikk mye ang. HMS / Lover & regler. Fikk i oppgave å sette opp en løsning for en liten bedrift, som hadde * anntall brukere (10-20), hvor 4 av dem satt på en annen lokasjon, men skulle kunne jobbe mot serveren på hovedlokasjonen. Dokumentere løsning for hvordan nye PCer skulle settes opp osv. osv. Alt rundt det å drive en slik bedrift fra IKT-perspektiv. Satt du fysisk opp noen klienter, og en server? og hva var det du gjorde ut av det som var av prasis? (evt. hva som blir for mye av drift og praksis eller for lite?) også lurer jeg felt på hva slags type spm man får når det gjelder HMS, Lover og regler.? Takk for svar! Hadde 4 klienter satt opp slik som jeg så for meg at ting ville være "i drift", og fikk i oppgave under "utspørringen" å sette opp en ny - på den måten jeg så for meg at de kunne gjøre det selv. Hadde 2 servere oppe, men forklarte og argumenterte med hvorfor de burde ha flere. De to var en AD/DC med alle rollene som var brukt + en pfSsense brannmur som også kjørte en VPN løsning. Hadde inkludert forskjellige metoder å sette opp en PC (SCCM, Ghost, Acronis) osv. så hele oppsettet ble ganske driftsrettet. Jeg kunne skrevet ned mye mer enn det jeg gjorde, og heller utført mindre praktisk arbeid. Alt jeg hadde dokumentert, fungerte slik det sto at det skulle (noe som ikke var et krav). Pga. dette, brukte jeg jo mye tid på selve oppsett / drift, og det ble ikke så veldig mye til overs til det jeg skulle dekke av teori. Jeg fikk spm. om f.eks hvem har ansvaret for å ivareta HMS når en ansatt har hjemmekontorløsning, litt om datalagring o.l Lenke til kommentar
armykanari Skrevet 24. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2011 Hadde 4 klienter satt opp slik som jeg så for meg at ting ville være "i drift", og fikk i oppgave under "utspørringen" å sette opp en ny - på den måten jeg så for meg at de kunne gjøre det selv. Hadde 2 servere oppe, men forklarte og argumenterte med hvorfor de burde ha flere. De to var en AD/DC med alle rollene som var brukt + en pfSsense brannmur som også kjørte en VPN løsning. Hadde inkludert forskjellige metoder å sette opp en PC (SCCM, Ghost, Acronis) osv. så hele oppsettet ble ganske driftsrettet. Jeg kunne skrevet ned mye mer enn det jeg gjorde, og heller utført mindre praktisk arbeid. Alt jeg hadde dokumentert, fungerte slik det sto at det skulle (noe som ikke var et krav). Pga. dette, brukte jeg jo mye tid på selve oppsett / drift, og det ble ikke så veldig mye til overs til det jeg skulle dekke av teori. Jeg fikk spm. om f.eks hvem har ansvaret for å ivareta HMS når en ansatt har hjemmekontorløsning, litt om datalagring o.l ok;) Nok en gang, Takk for svar! ps. du har forresten 1 ny melding! Lenke til kommentar
tor1986 Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Jeg har også snart fagprøve i dette faget, ca. en måned til.. Jeg er også interessert i tips. Har ikke studert så mye hms og regler på en arbeidsplass, men har jobbet mye med drift og brukerstøtte. Kanskje noen kan legge ut fagprøvene sine her som følger den nye læreplanen? Hva burde jeg tenke på nå den siste tiden? Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Jeg har også snart fagprøve i dette faget, ca. en måned til.. Jeg er også interessert i tips. Har ikke studert så mye hms og regler på en arbeidsplass, men har jobbet mye med drift og brukerstøtte. Kanskje noen kan legge ut fagprøvene sine her som følger den nye læreplanen? Hva burde jeg tenke på nå den siste tiden? Jeg fikk trekk pga. manglende kunnskap om lover/regler (spesielt HMS!). Vil tipse om å oppdatere deg på dette Lenke til kommentar
xstnc Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Men du bestod for det? Fikk bestått uten tvil! Var bare teorien om HMS/lover og regler som sto i veien for "meget".... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå