St Thicket Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 I går tok mitt kjære EOS 350D kveld etter nærmere 6 års tjeneste. Det har levd et aktivt liv, og vært på mange reiser, men nå var det slutt. Hendelsesforløpet var som følger: Jeg tok 3-4 seriebilder med den integrerte blitsen. Plutselig begynte bildetelleren i displayet å blinke. Samtidig blinket det 1"6 øverst til venstre. Etter å ha ventet et minutt ble jeg lei og prøvde å slå av kameraet. Noe det ikke ville. Da tok jeg ut batteriet og satte det inn igjen. Da var kameraet dødt. Prøvde med reservebatteriet, fikk liv en stund, men så gjentok hendelsesforløpet seg igjen. Har ikke fått liv i det siden da... *snufs* Er det noen som har peiling på hva det kan være for noe? Jeg har vurdert om det er verdt å åpne kameraet og sjekke om strømforsyningen er defekt... Det kan tyde på det. Selv om jeg har kompetansen som skal til for å fikse det, tror jeg det blir mye famling i blinde. Uansett... det kan være greit å vurdere et nytt kamera. Hva gir mye for pengene for tiden? Jeg har et 28-125mm Sigma objektiv, og et 50mm Canon objektiv, så jeg tror ikke kits er nødvendig for meg, med mindre man får et veldig godt objektiv til nesten ingen penger. Hva tror dere? Er det noen supre tilbud for tiden? Jeg har sett litt på 500D og 550D, og ser at de er temmelig like hva gjelde spesifikasjonene. Er det noen store ytelsesforskjeller? Hva med praktiske forskjeller? Ellers er jeg åpne for alternativer fra Canon! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 (endret) Hva med praktiske forskjeller? Litt bedre video-del på 550D, ellers er de veldig like på fotodelen. Du kan jo prøve og erstatte backup-batteriet, ligger i samme rom som hovedbatteriet, eller la kameraet stå uten begge batteri noen timer. Hvor mange bilder har du tatt, lukker/speilmekanismen klarer rundt 50.000 bilder, ved bruk av hyppig serie-fotografering kan dette tallet synke betraktelig. Er det noen irring rundt elektriske kontaktene batteri/kamera og objektiv/kamera. Er batteriet "friskt", kanskje erstatte det eller låne/teste et annet. Lade-syklusen er som normalt, batteriet er ikke ferdig oppladet etter et par minutter eller noe sånt. Reparasjon er nok ikke lønnsomt, enhver kamera over 450D er en oppgradering, bruker du kun autofunksjonene eller er du litt mer avansert når det gjelder fotograferingen, hvis så så kan et 40D,50D eller 60D kunne gi deg flere eksterne knapper/brytere for og forenkle fotograferingen. Endret 24. februar 2011 av Nautica Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 24. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2011 Takk for svar. Orginalbatteriet er helt OK. Reservebatteriet er uorginalt, og lader ikke særlig lenge, og lyset er ikke grønt når det er ferdig ladet. Det tar heller ikke mange bilder før det er tomt. Da kameraet sluttet å virke brukte jeg det orginale batteriet, og det er jo helt OK Kameraet har tatt ca 25.000 bilder. Jeg er ikke en spesielt avansert fotograf, og bruker derfor mye automatikk. Tror ikke proffkameraene er noe for meg da. Jeg finner ingen irr noen steder. Kameraet har vært mye skånet for vær og vind, men i helgen var det utsatt for 5 minusgrader, så det kan jo da være noe fuktskader inni... hmmm. mvh Helge Lenke til kommentar
egilh Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Takk for svar. Orginalbatteriet er helt OK. Reservebatteriet er uorginalt, og lader ikke særlig lenge, og lyset er ikke grønt når det er ferdig ladet. Det tar heller ikke mange bilder før det er tomt. Da kameraet sluttet å virke brukte jeg det orginale batteriet, og det er jo helt OK Kameraet har tatt ca 25.000 bilder. Jeg er ikke en spesielt avansert fotograf, og bruker derfor mye automatikk. Tror ikke proffkameraene er noe for meg da. Jeg finner ingen irr noen steder. Kameraet har vært mye skånet for vær og vind, men i helgen var det utsatt for 5 minusgrader, så det kan jo da være noe fuktskader inni... hmmm. mvh Helge Jeg hadde selv mitt 350D ute i langt under -15, noe det tålte fint, og med mindre det blir vått er ikke -5 noe ett 350D ikke skulle tåle. Det burde dog akklimatiseres hvis det er ute i kaldt ruskevær. Du burde absolutt se deg om etter ett brukt 50D f.eks. hvis det er interresant, kjempekamera som går til en god pris på bruktmarkedet. Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 24. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2011 Du burde absolutt se deg om etter ett brukt 50D f.eks. hvis det er interresant, kjempekamera som går til en god pris på bruktmarkedet. Er det ingen ulemper med å kjøpe brukt? Jeg tenker at siden dette er "portable" enheter, så kan de jo ha vært utsatt for temmelig mye. Tenker da på fallskader, fukt eller annet mislighold som vil begrense levetiden. Jeg er selv veldig forsiktig med mine ting. Jeg klarer for eksempel nesten aldri å ødelegge mobilen min, mens andre jeg kjenner bytter hver niende måned... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Hvis du får tak på et pent brukt er det ingen problemer og kjøpe brukt, men tror det beste er å kjøpe en nytt 550D/500D da det burde gjøre jobben greit nok. Nå som 600D snart er i butikkhyllene er det ofte gode priser på 500D og 550D så du kan gjøre et kjempekjøp hvis du ikke har det travelt. Følger du litt med her på forumet pleier det som regel og bli nevnt når det er gode tilbud å finne. Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 24. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2011 Ok, tror jeg skal holde utikk etter et nytt Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Stikker du innom chatte-tråden en gang i døgnet så pleier ofte tilbud bli nevnt der Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Ok, tror jeg skal holde utikk etter et nytt Det er en god plan. Etter 6 år, så er det på tide å oppgradere. Og hvis du bytter hus kun hvert sjette år, så kan du spandere på deg nytt. Jeg kjøpte min 350D (med Sigma 18-125mm!) for snart 6 år siden. Men jeg har kjøpt en del kameraer siden den tid - delvis fordi jeg har byttet systemer et par ganger. Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 27. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2011 Jeg åpnet kameraet nå netopp. Jeg mistenkte at strømforsyningen var defekt, så jeg konsentrerte meg om området rundt batteriet. Da jeg kikket nærmere så jeg noe merkelig som hadde kilt seg fast mellom skjermingen og PCBen til strømforsyningen. EN SKRUE!!! Da jeg kikket nærmere så jeg at en skrue manglet i venste hjørne. Altså på motsatt side av batteriet. Skruen har altså flyttet seg rundt inni der... Så nå har jeg et 6 år gammelt fullt fungerbart kamera. Det er det som er forbannelsen til en serviceelektroniker som meg Tror jeg skal kjøpe et nytt til sommeren uansett... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Du får ikke mange kronene for det gamle, men du kan jo gi det i gave til noen du kjenner som har en gryende fotointeresse. 350D tar fortsatt glimrende bilder, bare med litt flere begrensninger enn med nyere kamera. Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 27. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2011 Jeg har en sønn på 5 som er svært interessert i foto. Han arvet mitt gamle ixus 330, og tar faktisk mye kule bilder. Tipper han vil sette pris på et speilrefleks når han blir litt eldre. Har også vurdert om jeg skal bygge meg en time-lapse rigg og benytte kameraet der... får se hva det blir til. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Jeg har en sønn på 5 som er svært interessert i foto. Han arvet mitt gamle ixus 330, og tar faktisk mye kule bilder. Tipper han vil sette pris på et speilrefleks når han blir litt eldre. Har også vurdert om jeg skal bygge meg en time-lapse rigg og benytte kameraet der... får se hva det blir til. Eller et diy ir-kamera Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå