Gå til innhold

Hjelp til kjøp hardware til bygge-pc!


Anbefalte innlegg

Hei

 

Da er det på tide at jeg fikser meg en ny pc, denne skal jeg bygge selv. Personlig er jeg ganske nybegynner med dette, men en bekjent skal hjelpe meg med selve byggingen, han har bygd flere maskiner tidligere. Problemet ligger i hardwaren. Kom gjerne med innspill om komponenter ikke skulle være kompatible eller om jeg "må" oppgradere noen steder. (Som sagt er jeg rimelig grønn)

 

Intel Core i7 950 CPU

MSI X58 Pro-E, Socket-1366 hovedkort

Western Digital Caviar Black 500 GB intern hardisk (Har en ekstern 1TB også)

Sapphire Radeon HD 5770 Vapor-X skjermkort

Corsair XMS3 DDR3-1333 intel i7 6 GB (3x2GB) RAM

Samsung DVD±RW burner, SH-S223C

Chieftec Super Series 750W PSU

 

Cooler Master CM 690 Midi Tower Sort kabinett

 

Pris annslått til omtrentlig 8000, noe som ikke burde overstiges med mye.

Endret av kakegutten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis pcen skal spilles på ville jeg heller gått for en i5 og oppgradert skjermkortet for det du sparer. en i7 med det skjermkortet er overkill.

 

Sandy bridge er jo lansert....men det mangles hovedkort for tiden....så den plattformen du satser på her med et x58 kort og "gamle" i`en er vel litt lite fremtidsrettet.

Lenke til kommentar

Hvis pcen skal spilles på ville jeg heller gått for en i5 og oppgradert skjermkortet for det du sparer. en i7 med det skjermkortet er overkill.

Nå er jo det ikke helt dumt å kjøpe en i7, hvis man vil multitaske, eller kjøre antivirusprogram i bakgrunnen, kjøper man en brukt i7 950 er jo ikke det så dårlig kjøp.

Burde være mulig å få tak i til ca 1500 kr, selv om jeg ikke vet hvor.

 

Sandy bridge er jo lansert....men det mangles hovedkort for tiden....så den plattformen du satser på her med et x58 kort og "gamle" i`en er vel litt lite fremtidsrettet.

Ja, desverre MSI P67A-GD80 (B3) er nok den første, og MSI P67A-GD80

Når disse blir tilgjengelig i Norge er usikkert.

 

Men man kan jo vente, å kjøpe ny core i5 2500k som er veldig god i den prisklassen.

Hvis man ikke får tak i en core i7 920 mot 950 brukt.

 

Angående harddisk: Western Digital Caviar Black 500 GB vil jeg si den er litt pinglete.

Gå heller for Hitachi Deskstar 7K1000.B 1TB SATA2

32MB 7200RPM, 0F10383 som er litt raskere og bedre.

 

Husk at Radeon HD 5850 1 GB er et hakk kraftigere, så denne ville jeg heller gått for.

Hvis du har et eldre PCI-E skjermkort fra før av, kan du bruke det til du har spart opp penger til denne.

Siden det er jo dyrt å bytte skjermkort, siden det bare er snakk om 500 kr ekstra, eller kjøp brukt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Angående harddisk: Western Digital Caviar Black 500 GB vil jeg si den er litt pinglete.

Gå heller for Hitachi Deskstar 7K1000.B 1TB SATA2

32MB 7200RPM, 0F10383 som er litt raskere og bedre.

 

Da endrer jeg hardisk ihvertfall...

 

Tror jeg går for i7, og sparer opp til bedre skjermkort. Det viktigste for meg nå er å få selve maskinen på plass, så jeg kan vente med bedre skjermkort.

Lenke til kommentar

Skal du ha maskinen nå, eller er det greit å vente litt? Hvis du venter litt, kan du få en Sandy Bridge (socket 1155)-maskin, som yter like bra eller bedre enn ditt oppsett, og er mye billigere. Hovedkortene til Sandy Brdige ble tilbaketrukket i slutten av januar pga designfeil, så her er et oppsett uten hovedkort (hovedkort vil koste litt over 1000 kr):

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=898548&su=68DFBBFE-982B-45AD-A591-CB8433784249

 

Ellers støtter jeg anbefalingene til andre i tråden. Hvis dette skal være en gamer-PC, er det nok en god idé å gå for et dyrere skjermkort, og kanskje billigere prosessor/hovedkort. Evt kan du vente på Sandy Bridge :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...