Gå til innhold

IT-utdanning som privatist/nettstudier

Anbefalte innlegg

Heisann!

Prøver å utvide horisontene og valgene så mye som mulig for studier til høsten, men står litt fast når det kommer til studier som privatist. Føler jeg også trenger å få litt råd på situasjonen min.

Gikk på videregående:

• Elektro
  • Service og Samferdsel
  • IKT-Servicefag
  • (Dette skoleåret)Påbygg til generell studiekompetanse

Har alltid vært en kjempeflink student og kunne fra veldig tidlig alder lese og skrive uten noen problemer og sånn fortsatte det. Gjennom årene har jeg fått masse ros fra lærere og andre jeg har jobbet med for å være en voksen person for min alder og en glup og smart person.

Men i overgangen fra barneskolen til ungdomskolen falt jeg av. Ved å se tilbake på alt jeg gjorde så følte jeg det var for ingenting. Her bruker man store deler av tiden sin på å lære om ting som du ikke hverken kommer til å trenge i arbeidslivet eller som har en moral som gjør en mer opplyst. Det man gjør er å lese seg opp til noe i boka, huske det, skrive det ned på en prøve, få karakter. Kunnskap som ikke blir stimulert går i glemmeboken, og da føles det hele ganske meningsløst.

Sånn føler jeg det er enda. Jeg kunne for det meste alt jeg lærte på IKT-Servicefag-året og følte mye av det vi lærte om var ganske common knowledge.

Jeg er i mine beste år, og her sitter jeg på skolen og tyder dansk-norske tekster og dikt. Det føles så meningsløst, men likevel ønsker jeg en høy utdannelse fordi jeg føler meg trygg på meg selv til å ta gode avgjørelser og samtidig ha bena godt plantet på bakken nok til å ha en høy stilling.

Jeg vil ha utdanning som er målrettet og noe jeg vil lære og kommer til å trenge i arbeidslivet. Jeg vil ikke bruke mer tid og ressurser på studier som ikke har noen mening for meg lenger.

For meg så frister privatist mer enn å studere på en fancy skole. Jeg er bare ute etter utdanningen og er egentlig ganske lei av å flytte rundt på meg hele tiden ettersom jeg har gjort det i store deler av livet. Har så fryktelig lyst til å bare slå meg ned for en gangs skyld.

En annen ting er at det så langt har vært veldig mye dødtid på skolen og effektivitet har ikke alltid vært tilstede for å si det sånn. Mye av tiden kunne jeg heller ha brukt på å studere selv og uten noe problem ha passert i faget.

Har dere noen råd for hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165
Jeg kunne for det meste alt jeg lærte på IKT-Servicefag-året og følte mye av det vi lærte om var ganske common knowledge.

Har gått samme linjen selv og er nå snart ferdig i lære, antall ting jeg lærte på skolen som jeg har hatt bruk for i praksis: 0

Sånn jeg opplever det i IT, er det 3 retninger i forhold til en karriere:

1. Du går IKT-Servicefag og tar fagbrevet. Høres kanskje labert ut og en garanti for minstelønn i it-verden. Men der tar mange feil, av å komme seg tidlig ut i yrket lærer du masse! Og etterhvert som du blir mer trygg på deg selv, eventuelt du finner noe liker mer enn annet (SQL, APP-V, Backup, nettverk), kan du spesialisere deg videre utifra det med å trø på sertifiseringer, kurs og seminarer.

2. Det er mange som jobber i IT, uten noe spesiell it-utdanning. Disse har dog bevist at de har langt over middelshøy kunnskap, og har en stor "lidenskap" for IT.

Disse må som regel bevise hva de kan på kort tid, og bør være tidlig i gang med sertifiseringer.

I min bedrift har vi blant annet en bilmekaniker og en med vanlig elektrikerutdanning, begge er system/senior konsulenter.

3. Den siste er å ta høyere utdanning, enten bachelor eller master grad. Folk med høyere utdanning er populære, spesielt når du har fått noe erfaring på baken.

Men det skal dog sies, at de fleste som har hatt tatt høyere utdanning får seg et sjokk, når de skal ta i bruk sin kunnskap, da mye er sånn som det du lærte på IKT-linja, irrelevant.

Mitt største problem med f.eks. en master grad, er at du sliter mye med det samme som ikt-linja, du lærer mye urellevant og får lite arbeidserfaring.

Et annet problem at mastergraden tar så lang tid, at mye av det du har lært i begynnelsen er utdatert innen du er ferdig.

Det viktigste for min del, er at det firmaet du jobber i, gir deg muligheter og støtter deg opp, slik at du kan utvide horisontene :-)

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...