Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Særemne om Ringenes Herre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg er ikkje heilt sikker på om det er tilfelle eller ikkje, men om hovudmålet ditt er nynorsk, bør du referera til trilogien som "Ringdrotten."

Er vel samme for deg hva han kaller det vel, hva var egentlig poengen med den kommentaren? Nynorskpolitiet? :p

Tja, kanskje litt småleg av meg? Eg tenkte det bare ville sett mykje meir proft og intelligent ut med «Ringdrotten» om hovudmålet er nynorsk. Tittelen "Ringenes herre" kling uansett særs dårleg på nynorsk, men for all del, kall bøkene kva du enn vil! :tease:

Den opphavlege omsetjinga på riksmål (gamalt bokmål) var forresten "Krigen om Ringen", før bøkene seinare vart omsette på nytt til den no meir kjende bokmålsversjonen - Ringenes herre. Så om du verkeleg vil, er jo "Krigen om Ringen" eigentleg òg eit greitt alternativ.

Lenke til kommentar

Jeg hadde særemne om Ringenes Herre for litt over ett år siden. Var veldig usikker på hva jeg skulle skrive om jeg og, men fant ut at jeg skulle prøve å sammenligne Ringenes Herre med feks kristendommen .. Nå vet ikke jeg hvor dypt du er i Ringenes Herre-universet, om du har lest bøkene(+ Silmarillion + Hobbiten ++), eller om det bare er filmene du går etter .. Du kan jo ha om temaet uansett, men det blir bare enda mer tydelig om du har lest Silmarillion og :)

Kan jo nevne noen temaer jeg tok opp, så får du se hva du vil selv ;)

- Likheter/ulikheter når det gjelder skapelsen

- Knytte personligheter i Ringenes Herre mot personligheter i Bibelen.

- Knytte steder i bøkene til steder i Bibelen

Husk at kun fantasien setter grenser, også når det gjelder problemstillinger! :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde særemne om Ringenes Herre for litt over ett år siden. Var veldig usikker på hva jeg skulle skrive om jeg og, men fant ut at jeg skulle prøve å sammenligne Ringenes Herre med feks kristendommen .. Nå vet ikke jeg hvor dypt du er i Ringenes Herre-universet, om du har lest bøkene(+ Silmarillion + Hobbiten ++), eller om det bare er filmene du går etter .. Du kan jo ha om temaet uansett, men det blir bare enda mer tydelig om du har lest Silmarillion og :)

Kan jo nevne noen temaer jeg tok opp, så får du se hva du vil selv ;)

- Likheter/ulikheter når det gjelder skapelsen

- Knytte personligheter i Ringenes Herre mot personligheter i Bibelen.

- Knytte steder i bøkene til steder i Bibelen

Husk at kun fantasien setter grenser, også når det gjelder problemstillinger! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...