Juriloo Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Hei! Skal ha særemne om ringenes herre med 2 andre på gruppe. Problemet er at eg ikkje er heilt sikker på kva problemstilling eg skal gå inn på. Har nokon idéar, men trenger forslag frå dere på forumet! Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Du kan feks skrive om hvordan Ringenes herre har påvirket fantasy sjangeren. Ettersom de strengt tatt revolusjonerte hele sjangeren, og utallige bøker/filmer etc har sin inspirasjon derfra. Lenke til kommentar
sLR Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Du kan skrive om hvorfor Frodo og Sam ikke bare fikk Gandalf til å plystre på de ørnene sine, slik at de kunne fly de største delene av veien. 1 Lenke til kommentar
FuJJi Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Kan jo ta forskjellene mellom bøkene og filma. Men det krever nok mye arbeid Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Forskjellene mellom bøkene og filmene er jo kanskje det som gir minst arbeid, utenom at du må lese boka litt nøyere Lenke til kommentar
Benjamin Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Du kan også sammenligne med mytologiske sagn, feks fra norrøn mytologi, ettersom dette var en stor inspirasjonskilde for Tolkien til disse bøkene. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Skriv om Tolkien som språkviter og alvespråket. Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 (endret) Eg er ikkje heilt sikker på om det er tilfelle eller ikkje, men om hovudmålet ditt er nynorsk, bør du referera til trilogien som "Ringdrotten." Endret 24. februar 2011 av mosleth Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Eg er ikkje heilt sikker på om det er tilfelle eller ikkje, men om hovudmålet ditt er nynorsk, bør du referera til trilogien som "Ringdrotten." Er vel samme for deg hva han kaller det vel, hva var egentlig poengen med den kommentaren? Nynorskpolitiet? Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Eg er ikkje heilt sikker på om det er tilfelle eller ikkje, men om hovudmålet ditt er nynorsk, bør du referera til trilogien som "Ringdrotten." Er vel samme for deg hva han kaller det vel, hva var egentlig poengen med den kommentaren? Nynorskpolitiet? Tja, kanskje litt småleg av meg? Eg tenkte det bare ville sett mykje meir proft og intelligent ut med «Ringdrotten» om hovudmålet er nynorsk. Tittelen "Ringenes herre" kling uansett særs dårleg på nynorsk, men for all del, kall bøkene kva du enn vil! Den opphavlege omsetjinga på riksmål (gamalt bokmål) var forresten "Krigen om Ringen", før bøkene seinare vart omsette på nytt til den no meir kjende bokmålsversjonen - Ringenes herre. Så om du verkeleg vil, er jo "Krigen om Ringen" eigentleg òg eit greitt alternativ. Lenke til kommentar
Crowley_ Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Jeg hadde særemne om Ringenes Herre for litt over ett år siden. Var veldig usikker på hva jeg skulle skrive om jeg og, men fant ut at jeg skulle prøve å sammenligne Ringenes Herre med feks kristendommen .. Nå vet ikke jeg hvor dypt du er i Ringenes Herre-universet, om du har lest bøkene(+ Silmarillion + Hobbiten ++), eller om det bare er filmene du går etter .. Du kan jo ha om temaet uansett, men det blir bare enda mer tydelig om du har lest Silmarillion og Kan jo nevne noen temaer jeg tok opp, så får du se hva du vil selv - Likheter/ulikheter når det gjelder skapelsen - Knytte personligheter i Ringenes Herre mot personligheter i Bibelen. - Knytte steder i bøkene til steder i Bibelen Husk at kun fantasien setter grenser, også når det gjelder problemstillinger! Lenke til kommentar
Crowley_ Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Jeg hadde særemne om Ringenes Herre for litt over ett år siden. Var veldig usikker på hva jeg skulle skrive om jeg og, men fant ut at jeg skulle prøve å sammenligne Ringenes Herre med feks kristendommen .. Nå vet ikke jeg hvor dypt du er i Ringenes Herre-universet, om du har lest bøkene(+ Silmarillion + Hobbiten ++), eller om det bare er filmene du går etter .. Du kan jo ha om temaet uansett, men det blir bare enda mer tydelig om du har lest Silmarillion og Kan jo nevne noen temaer jeg tok opp, så får du se hva du vil selv - Likheter/ulikheter når det gjelder skapelsen - Knytte personligheter i Ringenes Herre mot personligheter i Bibelen. - Knytte steder i bøkene til steder i Bibelen Husk at kun fantasien setter grenser, også når det gjelder problemstillinger! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå