Gå til innhold

Eit lite spørsmål om dybdeskarphet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gitt samme sensorstørrelse - ja :)

Nå er faktisk dybdeskarpheten det samme uansett sensorstørrelse. Så lenge du har samme brennvidde, blender og avstand til motivet, så er dybdeskarpheten det samme.

edit: Men nå er det jo slik at vi bruker forskjellige brennvidder avhengig av sensorstørrelse, hvis vi har samme avstand til motiv. Eller så endrer vi avstanden mellom oss og motivet (for å få samme utsnitt). Da vil dybdeskarpheten endre seg; enten fordi vi endre avstand eller brennvidde.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Gitt samme sensorstørrelse - ja :)

Nå er faktisk dybdeskarpheten det samme uansett sensorstørrelse. Så lenge du har samme brennvidde, blender og avstand til motivet, så er dybdeskarpheten det samme.

edit: Men nå er det jo slik at vi bruker forskjellige brennvidder avhengig av sensorstørrelse, hvis vi har samme avstand til motiv. Eller så endrer vi avstanden mellom oss og motivet (for å få samme utsnitt). Da vil dybdeskarpheten endre seg; enten fordi vi endre avstand eller brennvidde.

La oss si at du setter en 50mm f 1,4 på et crop-kamera og en på FF, og da går noen meter frem med FF-kameraet for å få samme utsnitt. da mener jeg at DOF på FF blir noe mindre enn på crop. Er rimelig sikker på dette... :)

Lenke til kommentar

Nok en av disse diskusjonene. Både tomsi42 og Ghazaa har rett, de bare ser det fra ulike ståsteder.

Svaret på ditt spørsmål;

dybdeskarpheten ved ei bestemt brennvidde og ein bestemt blendaropning lik, uansett objektivkonstruksjon

er "Ja".

50mm f/2 er 50mm f/2 uansett. Men husk at dybdeskarphet endrer seg når man fokuserer, og det er derfor Ghazaa mener at dybdeskarphet på FF blir smalere på FF enn på Crop.

... og merk også at området som er ute av fokus kan se ulik ut på ulike objektiver grunnet den optiske konstrusjonen til objektivet, samt hvordan formen til blenderåpningen er.

Lenke til kommentar

La oss si at du setter en 50mm f 1,4 på et crop-kamera og en på FF, og da går noen meter frem med FF-kameraet for å få samme utsnitt. da mener jeg at DOF på FF blir noe mindre enn på crop. Er rimelig sikker på dette... :)

Men, er det ikke akkurat det jeg sier i mitt innlegg?

Eller så endrer vi avstanden mellom oss og motivet (for å få samme utsnitt). Da vil dybdeskarpheten endre seg; enten fordi vi endre avstand eller brennvidde.
Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Men endrer du jo samtidig fokusavstanden!

Og den eneste måten du kan få samme utsnitt er hvis du fotograferer normalt på et todimensjonalt motiv.
Lenke til kommentar

Og den eneste måten du kan få samme utsnitt er hvis du fotograferer normalt på et todimensjonalt motiv.

Ja, i fokusplanet blir det det eksakt samme*) utsnittet - og som du indikerer - komposisjonen på det foran og bak blir klart endret.

*) Litt avhengig av hvorvidt fokusplanet er plant på de forskjellige fokusavstandene, da. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Takk for alle svar! "Ja" var svaret eg fekk og svaret eg venta å få.

Eit objektiv dannar eit rundt bilde i sensorplanet. Kor stor del av denne sirkelen sensoren dekkar kan umulig ha noko med dybdeskarpheten å gjere. Men den kan nok opplevast forskjellig på det ferdige bildet, alt etter sensorstørrelse. Mao om ein skulle ta bilde av same motivet og få same utsnitt med forskjellige sensorstørrelser.

Eit 35 mm objektiv er normal på eit crop-kamera, svak vidvinkel på FF, mens på eit kompaktkamera ville du få ein kraftig tele. Tar ein eit bilde av eit gitt motiv på same avstand med dei tre alternativa vil altså dybdeskarpheten bli den same.

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at noen objektiver forandrer brennvidde og/eller effektiv blenderåpning med forskjellige fokusavstander, så svaret er vel strengt tatt "ja, men..."

Det er dog stort sett bare en aktuell problemstilling når du jobber rundt nærgrensen til objektivet.

Lenke til kommentar

Men, er det ikke akkurat det jeg sier i mitt innlegg?

Eller så endrer vi avstanden mellom oss og motivet (for å få samme utsnitt). Da vil dybdeskarpheten endre seg; enten fordi vi endre avstand eller brennvidde.

Var litt usikker, så måtte bare se om vi var enige! :thumbup:

Endret av Ghazaa
Lenke til kommentar

Var litt usikker, så måtte bare se om vi var enige! :thumbup:

Og det er vi :fun:

Videre er det vel sånn at gitt samme størrelse på lysåpningen og samme fokusavstand, så er tykkelsen på fokusplanet den samme uavhengig av brennvidde? Dvs at en 50mm 1.4 og 100mm 2.8 vil ha like tykt fokusplan så lenge fokusavstanden er den samme?

Det er mulig det stemmer, mener å ha hørt noe om akkurat det. Men det er andre her på forumet som vet mer om den saken og kan utbrodere litt, tenker jeg.

Lenke til kommentar

Videre er det vel sånn at gitt samme størrelse på lysåpningen og samme fokusavstand, så er tykkelsen på fokusplanet den samme uavhengig av brennvidde? Dvs at en 50mm 1.4 og 100mm 2.8 vil ha like tykt fokusplan så lenge fokusavstanden er den samme?

Og bare for å være vanskelig så er tykkelsen på fokusplan null. I prinsippet gjør man punkter utenfor fokusplan mer tydlige ved å blende ned, men de kommer aldri "innenfor" fokusplan.

I stedet for tykkelse på fokusplan er det bedre å si skarphetsdybde (DoF) som jo er en enighet om at punkter utenfor fokusplan er "tilstrekkelig" skarpe.

Edit:

Er dybdeskarpheten ved ei bestemt brennvidde og ein bestemt blendaropning lik, uansett objektivkonstruksjon?

Ja, men...

Konstruksjon av objektiv gjør at punkter utenfor fokusplan tegnes litt forskjellig, og det har noe å si hvilke "typer punkter vi snakker om", ref diskusjoner om Bokeh. Siden skarphetsdybde er avhengig av hvordann denne defineres (hva vi er enige om er "skarpt nok") så kan dette ende opp litt forskjellig?

Vanskelig nok nå :roll:

Endret av telealf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...