ullvott90 Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Jeg solgte bilen min den 3.januar i år. I dag fikk jeg årsavgift som må betales av meg siden jeg var eier den 1.januar. Har denne regelen bestandig eksistert, eller er det noe nytt? Suuperkjipt å måtte betale årsavgift for en bil som ikke lenger er min!! Har jeg noen mulighet for å slippe denne regninga? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Ta et kjapt søk på forumet, det var en tilsvarende sak for ikke mange ukene siden og den hadde gode svar. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Ta kontakt med kjøper kanskje? Om årsavgiften ikke blir betalt, så mister jo kjøper skiltene til høsten. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Har denne regelen bestandig eksistert...? Ja. Selger du bil mellom 01/01 og 20/03 må du avtale med kjøper hvem av dere som skal betale årsavgiften. Selv om dere avtaler at kjøper skal betale, så er det deg staten tvangsinndriver kravet fra i siste instans. Det beste er derfor å avtale at du betaler regninga, og legge på prisen tilsvarende. Har jeg noen mulighet for å slippe denne regninga? I utgangspunktet ikke. Ny eier av bilen vil få purringen, om ingen av dere betaler vil 1) bilen bli avskiltet, og 2) Statens innkrevingssentral vil som nevnt ta utlegg i lønna di, eller drive inn kravet på annen måte. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Har jeg noen mulighet for å slippe denne regninga? Mulighet for å slippe unna penger i statskassa? Hva tror du? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Selv om det er deg Staten retter kravet til (som eier pr 1/1), vil normalt alle omregistreringeretter nyttår medføre at ny eier betaler årsavgift samtidig som ha betaler omregistreringsavgift. Kan det være at salgsmelding ikke er levert inn og bilen ikke omregistrert? Lenke til kommentar
ullvott90 Skrevet 24. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2011 Har denne regelen bestandig eksistert...? Ja. Selger du bil mellom 01/01 og 20/03 må du avtale med kjøper hvem av dere som skal betale årsavgiften. Selv om dere avtaler at kjøper skal betale, så er det deg staten tvangsinndriver kravet fra i siste instans. Det beste er derfor å avtale at du betaler regninga, og legge på prisen tilsvarende. Har jeg noen mulighet for å slippe denne regninga? I utgangspunktet ikke. Ny eier av bilen vil få purringen, om ingen av dere betaler vil 1) bilen bli avskiltet, og 2) Statens innkrevingssentral vil som nevnt ta utlegg i lønna di, eller drive inn kravet på annen måte. Er du sikker på at ny eier vil få purring dersom jeg ikke betaler? Jeg fant dette på nett; * Den som var eier pr. 1. januar i avgiftsåret får tilsendt det første kravet om årsavgift. * Ved eierskifte etter 1. januar og fram til 21. mars vil ny eier få tilsendt nytt krav uten tilleggsavgift i begynnelsen av mai. * Ved eierskifte etter 21. mars og hvor årsavgiften ikke er betalt, vil ny eier få nytt krav med tilleggsavgift. Slik jeg fårstår dette; 1) Ja, jeg får tilsendt det første kravet om årsavgift fordi jeg var eier den 1.januar i år. 2) MEN her står det at ved eierskifte etter 1.januar og fram til 21. mars vil NY EIER få tilsendt nytt krav UTEN TILLEGGSAVGIFT i begynnelsen av mai. Siden vi (dessverre) ikke gjorde noen avtale på dette ved kjøp, kan jeg la være å betale regninga, som da medfører at ny eier vil få den samme regninga i slutten av mai? Dette må det vel være verdt å prøve på?!? Lenke til kommentar
ullvott90 Skrevet 24. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2011 Har jeg noen mulighet for å slippe denne regninga? Mulighet for å slippe unna penger i statskassa? Hva tror du? Haha! Nei, jeg tror nok ikke det:) Men kanskje det er en mulighet for at ny kjøper betaler penger i statskassa og ikke jeg :) Lenke til kommentar
ullvott90 Skrevet 24. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2011 Selv om det er deg Staten retter kravet til (som eier pr 1/1), vil normalt alle omregistreringeretter nyttår medføre at ny eier betaler årsavgift samtidig som ha betaler omregistreringsavgift. Kan det være at salgsmelding ikke er levert inn og bilen ikke omregistrert? Joda, salgsmelding er levert inn og bilen er omregistrert. Jeg lurer på om ny eier vil få tilsendt regningen på årsavgift uten purring dersom jeg ikke betaler den...? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 (endret) Har denne regelen bestandig eksistert...? Ja. Selger du bil mellom 01/01 og 20/03 må du avtale med kjøper hvem av dere som skal betale årsavgiften. Selv om dere avtaler at kjøper skal betale, så er det deg staten tvangsinndriver kravet fra i siste instans. Det beste er derfor å avtale at du betaler regninga, og legge på prisen tilsvarende. Har jeg noen mulighet for å slippe denne regninga? I utgangspunktet ikke. Ny eier av bilen vil få purringen, om ingen av dere betaler vil 1) bilen bli avskiltet, og 2) Statens innkrevingssentral vil som nevnt ta utlegg i lønna di, eller drive inn kravet på annen måte. Er du sikker på at ny eier vil få purring dersom jeg ikke betaler? Jeg fant dette på nett; * Den som var eier pr. 1. januar i avgiftsåret får tilsendt det første kravet om årsavgift. * Ved eierskifte etter 1. januar og fram til 21. mars vil ny eier få tilsendt nytt krav uten tilleggsavgift i begynnelsen av mai. * Ved eierskifte etter 21. mars og hvor årsavgiften ikke er betalt, vil ny eier få nytt krav med tilleggsavgift. Slik jeg fårstår dette; 1) Ja, jeg får tilsendt det første kravet om årsavgift fordi jeg var eier den 1.januar i år. 2) MEN her står det at ved eierskifte etter 1.januar og fram til 21. mars vil NY EIER få tilsendt nytt krav UTEN TILLEGGSAVGIFT i begynnelsen av mai. Siden vi (dessverre) ikke gjorde noen avtale på dette ved kjøp, kan jeg la være å betale regninga, som da medfører at ny eier vil få den samme regninga i slutten av mai? Dette må det vel være verdt å prøve på?!? Det er det som står ja, men i tillegg til det er det slik at både tidligere og ny eier er ansvarlig for at den faktisk blir betalt. Dvs. staten bryr seg null om hvem som egentlig skal betale den, de vil om nødvendig kreve den inn fra hvem som helst av dere siden dere står begge like ansvarlig (uten fordeling) dersom den ikke blir betalt. I følge hva som står her skal ny eier få krav om avgift i mai uten tilleggsavgift dersom du ikke betaler (slik du quoter), men det betyr ikke at du blir mindre ansvarlig for at den faktisk blir betalt (Staten får bare èn ekstra garantist for beløpet): http://toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=195017&epslanguage=NO Dette vet sikkert ikke ny eier noe om, så om du lar være å betale, og dere har "avtalt" at ny eier skal betale, så skulle vel saken være grei. Du kan bruke SMS-tjenesten til å sjekke at den faktisk blir betalt (men merk det at det vil ikke stå før betalingsfristen faktisk er utløpt, innen da vil det stå 0). Endret 24. februar 2011 av gxi Lenke til kommentar
ullvott90 Skrevet 24. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2011 Har denne regelen bestandig eksistert...? Ja. Selger du bil mellom 01/01 og 20/03 må du avtale med kjøper hvem av dere som skal betale årsavgiften. Selv om dere avtaler at kjøper skal betale, så er det deg staten tvangsinndriver kravet fra i siste instans. Det beste er derfor å avtale at du betaler regninga, og legge på prisen tilsvarende. Har jeg noen mulighet for å slippe denne regninga? I utgangspunktet ikke. Ny eier av bilen vil få purringen, om ingen av dere betaler vil 1) bilen bli avskiltet, og 2) Statens innkrevingssentral vil som nevnt ta utlegg i lønna di, eller drive inn kravet på annen måte. Er du sikker på at ny eier vil få purring dersom jeg ikke betaler? Jeg fant dette på nett; * Den som var eier pr. 1. januar i avgiftsåret får tilsendt det første kravet om årsavgift. * Ved eierskifte etter 1. januar og fram til 21. mars vil ny eier få tilsendt nytt krav uten tilleggsavgift i begynnelsen av mai. * Ved eierskifte etter 21. mars og hvor årsavgiften ikke er betalt, vil ny eier få nytt krav med tilleggsavgift. Slik jeg fårstår dette; 1) Ja, jeg får tilsendt det første kravet om årsavgift fordi jeg var eier den 1.januar i år. 2) MEN her står det at ved eierskifte etter 1.januar og fram til 21. mars vil NY EIER få tilsendt nytt krav UTEN TILLEGGSAVGIFT i begynnelsen av mai. Siden vi (dessverre) ikke gjorde noen avtale på dette ved kjøp, kan jeg la være å betale regninga, som da medfører at ny eier vil få den samme regninga i slutten av mai? Dette må det vel være verdt å prøve på?!? Det er det som står ja, men i tillegg til det er det slik at både tidligere og ny eier er ansvarlig for at den faktisk blir betalt. Dvs. staten bryr seg null om hvem som egentlig skal betale den, de vil om nødvendig kreve den inn fra hvem som helst av dere siden dere står begge like ansvarlig (uten fordeling) dersom den ikke blir betalt. I følge hva som står her skal ny eier få krav om avgift i mai uten tilleggsavgift dersom du ikke betaler (slik du quoter), men det betyr ikke at du blir mindre ansvarlig for at den faktisk blir betalt (Staten får bare èn ekstra garantist for beløpet): http://toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=195017&epslanguage=NO Dette vet sikkert ikke ny eier noe om, så om du lar være å betale, og dere har "avtalt" at ny eier skal betale, så skulle vel saken være grei. Du kan bruke SMS-tjenesten til å sjekke at den faktisk blir betalt (men merk det at det vil ikke stå før betalingsfristen faktisk er utløpt, innen da vil det stå 0). Forstår at vi begge er ansvarlige for at den blir betalt. Takk for hjelp, iallefall Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 'to like tråder er flettet sammen Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Slikt skal stå spesifisert i kontrakten om hvem som skal betale årsavgiften. Er det ikke spesifisert er det i utganspunktet den bilen står på 01.01 som skal betale denne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå