Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] prosessor problemer

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en 2 1/2 år gammel PC med en INTEL Core 2 Quad Q6700 2.67GHz prosessor som virker som om den tar dagen. Maskinen har hovedkortet ASUS P5N32-E.

Prosessoren ble en dag så varm at datamaskinen skrudde seg av. Jeg sjekket med Core Temp og så at PCen raskt hadde en prosessor på over 100 grader! På dette punktet skrur den seg av.

Pcen har kabinettet Antec Nine Hundred så kjøling av hovedkort og andre enheter er grei. Prosessoren er problemet. Jeg byttet ut det gammle skrapet av en intel vifte med CoolIT ECO A.L.C. CPU Kjøler. Dette holdt tydeligvis ikke siden maskinen brukte akkurat like lang tid på å få CPUen så varm at den skrur seg av igjen.

jeg finner dette veldig rart siden jeg har den samme prosessorkjølingen på en Intel I7 960 @ 3,61GHz og den kjører stødig på 40 grader.

Noen som har noen gode forslag til hva jeg skal gjøre nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er neppe prosessoren som er feilen her.

Det høres ut som det er kjøleren som som er feilmontert og har lite eller ingen faktisk kontakt mot overflaten på CPU. Da blir det fort veldig varmt...

Det er forsovidt lett å gjøre feil med slikt. En veldig typisk feil på Intels standardkjølere er at folk ikke trykker inn clipsene som fester ribben til hovedkortet godt nok, og dermed blir den montert skjevt og får veldig dårlig kontakt mot CPU.

Mitt råd er - remonter kjøler, inkludert selve ribben - og påfør ny termisk pasta mens du er i gang. Når du når opp i 100 grader celcius (gitt at dette er en rell temperatur og ikke noen feil data fra sensor) så er det enkelt nok bare dette som kan føre tiltemperaturekstremer av denne grad.

-Stigma

Lenke til kommentar

Stigma : Kan være kjøleren faktisk fungerer akkurat som den skal, men er ikke kraftig nok i forhold til Vcore og totalt Watt produsert av cpu , så her må brukeren sjekke at volten ikke er alt for høy for cpu.

I teorien ja.

I praksis - no way. Jada, en for svak kjøler kunne produsert uakseptabelt høye temperaturer, men ikke nok til å force shutdown. Core2 prosessorer har innebygde throttling mekanismer som reduserer ytelse om varmen går over visse terskler. Shutdown skjer kun dersom varmen fremdeles går oppover etter at aktiviteten er redusert til minimum - og på et slikt nivå kunne du kjølt ned CPUen med nesten hva som helst da den bare produserer en håndfull watt.

For at det skal bli så ille som dette må det altså være noe katastrofalt feil med kjøler - mest typisk at heatsinken er feilmontert eller skjevt posisjonert, eller evt. av viften er totalt død. Til og med en passiv kjøler skulle være nok til å forhindre at shutdown temperaturer ble nådd (gjennom aggresiv throttling).

Det virker jo også om OP har hatt denne på stock kjøler om jeg forstår riktig, og disse vil ikke ha noe problem med å holde en core2 CPU på rimelige temperaturer - selv om vi evt. snakker om overklokking/overvolting vile det aldri nådd forced-shutdown temperaturer.

EDIT: en annen mulighet er selvfølgelig at OP ser feile sensordata. Det kan skje - men det forklarer ikke hvorfor maskinen slår seg av i så fall ved mindre det er et urelatert sekundært problem som samtidig forårsaker dette - men jeg ser det som lite sansynlig.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Stigma : Joda, det er gode muligheter for at det er snakk om feilmontering her, men er det sånn at brukeren går over monteringen av kjøleren og denne er helt 100% riktig så er det mulighet for problemer med innstillingene I bios som kan forårsake det.

Teoretiske muligheter :

*Korrupt Bios som har helt feil innstillinger på volt , hastighet og temperaturstyring.

*Brukeren har gjort feil selv og forandret på verdier i bios som han ikke skulle.

*Feil på sensorer som gjør at pcen slår seg av for å hindre at den ødelegges.

*Mangel på riktig Bios Firmware i forhold til brukt cpu : Oppdater bios med nyeste / riktige firmware.

Lenke til kommentar

Det er på tide med en oppdatering på hvordan maskinen min ligger an.

Jeg startet først med å rote i BIOS for å skru ned volt gitt til CPU. Dette satt temperaturen ned til 70 grader når PCen ikke hadde noe arbeid.

Dette er jo ikke en ønskelig temperatur siden den gikk opp til 80-90 under lite arbeid.

Jeg gikk videre og oppdaterte BIOSen til den nyeste versjonen. Dette satt alle verdier til fabrikkstandard. Når jeg skrudde på PCen og så på varmen var den oppe i 90 under ekstremt lite arbeide igjen.

Dette utelukker vell at det er noe jeg har gjort BIOS som skylder varmen.

Jeg gikk inn i BIOS igjen og skrudde ned volt til CPU enda litt ned i håp om å få en akseptabel temperatur. Til min store overraskelse virker det som om denne handlingen tok dagen for maskinen min.

Den starter ikke lengre opp BIOS til moderkortet eller booter noen som helst enhet.

Jeg sitter nå med to uløste mysterier. Hvordan kunne denne endringen ødelegge BIOS og hvorfor er CPUen min så ekstremt varm.

Noe sier meg at jeg aldri vil finne det ut.

Endret av Plaid
Lenke til kommentar

Nå har vi fått Bios til å funke, takk Komakino.

Men varme problemet er der forsatt. Jeg har tatt fra hverandre PCen og ser på hver enkelt del og renser for støv.

Før jeg setter den sammen igjen er det noen som har noe forslag til hva jeg kan gjøre inne i PCen?

Er det noe forslag sånn ellers?

Lenke til kommentar

ved så høye temperaturer må det nesten være noe veldig galt et sted der inne. Mer enn støv for å si det sånn. Du må nok bare forsikre deg om at kjøleren sitter godt, dvs at den har god kontakt med selve CPU og at vifta går. Og selvfølgelig dæsje på litt pasta.

Evt så kan du prøve med en annen kjøler.

Lenke til kommentar

Takk for all hjelp, jeg har omsider løst problemet som lå i strøm tilførselen i kjøleren som ikke ga nok strøm til enheten. Jeg kunne kanskje ha sluppet å kjøpe en ny en =P

Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...