jonlem Skrevet 25. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2012 Det der kunne du spart deg, en link hadde holdt. Og når du først var i gang med klippoglim, kunne du jo tatt med de linjene som omtalte selve problemet, nemlig at man er avhengig av fosfor for å lage kunstgjødsel, og at våre reserver av fosfor vil ta slutt en gang i overskuelig framtid. Det er et problem du ikke kommer utenom, og som du ikke makter å presentere en god løsning på. 1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Om man kutter ut (P) i selve sammensettingen i kunstgjødsel så vil man spare (P) og dermed så holder det lengere... Den samme faktoren gjelder f eks olje... Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 25. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2012 Og dermed har du utsatt problemet, ikke løst det. Du vil få et dårligere produkt, og prisen vil stige i takt med at tilgangen blir dårligere. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Man vil nødvendigvis ikke få ett dårligere produkt selv om man kutter ut (P) i kunstgjødsel som f eks fullgjødsel 22-03-10. og kunstgjødsel priser endrer seg og prisene på gjødsel er ustabile men hvis (P) blir kuttet ut av de mest kjente fullgjødseltypene så vil ikke dette ha noen særlig innvirkning på jordbruket bare en rekke diskusjoner rundt hva som vil skje... Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Og dermed har du utsatt problemet, ikke løst det. Du vil få et dårligere produkt, og prisen vil stige i takt med at tilgangen blir dårligere. Hei jon. JEg var i butikken nå i stad, og jeg tenkte faktisk litt på dette med frukt og grønt der jeg stod i grønnsaksavdelingen. Så fikk jeg øyet på det: Økologisk! Hehe Vil det å kjøpe økologiske matvarer tilsi mindre tilsprøytning av gifter? Jeg har liksom alltid hørt at økologisk er så bra og naturlig fordi det er litt separert fra det industrielle maskinmøllene som de fleste matvarer produseres på i dag. Frittgående høner, kuer som eter ordentlig gras og får romse fritt på marken osv.. Ligger det noe i dette? Hilsen Bekymret Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Frittgående er bare noe tull. Forbrukere kjenner ikke hva slags innvirkning det har på dyr osv... Økologiske matvarer kan faktisk være mer giftige enn vandlige matvarer. Når bønder kutter du soppmidler i f eks korn så kan det danne seg mykotoksiner og fusarium sopper som kan danne giftstoffer som kan gjøre mennesker alvorlig syke. Man må tenke på hva plantevern virkelig gjør! Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 27. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2012 (endret) Hei jon. JEg var i butikken nå i stad, og jeg tenkte faktisk litt på dette med frukt og grønt der jeg stod i grønnsaksavdelingen. Så fikk jeg øyet på det: Økologisk! Hehe Vil det å kjøpe økologiske matvarer tilsi mindre tilsprøytning av gifter? Jeg har liksom alltid hørt at økologisk er så bra og naturlig fordi det er litt separert fra det industrielle maskinmøllene som de fleste matvarer produseres på i dag. Frittgående høner, kuer som eter ordentlig gras og får romse fritt på marken osv.. Ligger det noe i dette? Hilsen Bekymret La oss si det slik; Om produsentene av økologiske matvarer følger regelverket, bør du være så og si garantert mot inntak av sprøytemidler og mye annet uhumsk. Det ligger mye i det, men i rettferdighetens navn; heller ikke økologisk er optimalt ennå spesielt med tanke på dyrevelferd. Øko-kyr må fortsatt stå på bås, for eksempel. Men sprøytegift slipper du stort sett unna, det stemmer Les mer her, om du vil. Frittgående er bare noe tull. Forbrukere kjenner ikke hva slags innvirkning det har på dyr osv... Økologiske matvarer kan faktisk være mer giftige enn vandlige matvarer. Når bønder kutter du soppmidler i f eks korn så kan det danne seg mykotoksiner og fusarium sopper som kan danne giftstoffer som kan gjøre mennesker alvorlig syke. Man må tenke på hva plantevern virkelig gjør! For en gangs skyld er vi faktisk litt enige - frittgående hønes er tøys. Økologiske, derimot... Og du, vi har idag kunnskap nok til å hanskes med disse problemene du nevner - UTEN bruk av sprøytemidler, gift og kjemikalier. Visste du det? Forøvrig skulle det være spennende om du kunne vise til noen form for undersøkelser eller liknende som bekrefter (om enn under tvil) påstanden om at økologisk mat kan være mer giftig enn konvensjonelt. Jeg kan ikke si jeg har hørt mye om dette, så inntil videre vil jeg ikke tro problemet er veldig stort. Endret 27. januar 2012 av jonlem Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Frittgående er bare noe tull. Forbrukere kjenner ikke hva slags innvirkning det har på dyr osv... Økologiske matvarer kan faktisk være mer giftige enn vandlige matvarer. Når bønder kutter du soppmidler i f eks korn så kan det danne seg mykotoksiner og fusarium sopper som kan danne giftstoffer som kan gjøre mennesker alvorlig syke. Man må tenke på hva plantevern virkelig gjør! Noen vil hevde at det er større fare for mykotoksiner i økologisk korn, som ikke er sprøyta mot sopp. Flere undersøkelser viser imidlertid at forekomsten av mykotoksiner ikke er større i økologisk dyrka korn enn i konvensjonelt korn kilde: http://www.agropub.no/id/2300.0 Ja for produktene blir jo ikke testet før det blir solgt... Du skryter mye av plantevern men jeg skulle likt å sett en test av langtidspåvirkning av små doser over flere år for å faktisk se hva disse stoffene gjør med folk. Får jeg spørre hva du har i mot økologisk landbruk? det hadde jo ikke kommet inn på markedet om bøndene ikke tjente på det og hvordan tror du landbruket var før de i det hele tatt begynte å utvikle sprøytemidler? Når det kommer til frittgående høns så betyr det bare at du støtter de som ikke pakker hønsa inn i et bur men de som får gå rundt fritt som igjen ikke alltid er bra uansett siden noen har veldig mange høns per m3 hvor økologisk igjen kommer inn med sine regler rundt det igjen. 1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Grunnen til at jeg er imot økologisk jordbruk er den at de har forferdelige regler som er vanskelige å gjennomføre. Bønder tar livet sitt som nevnt tidligere. Det er grunnen Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 ok, så har du noen eksempler på hva som er så vanskelig og forferdelig samtidig bevis på påstanden om at bønder tar livet sitt pga dem? Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Ja jeg hadde selv en kamerat som tok livet sitt på grunn av at avlingene ble ødelagt når han skulle prøve økologisk. I den tiden så vurderte jeg også å drive med økologisk for å få mer penger men når jeg hørte at han hadde tatt livet sitt så gikk tanken bort. Grunnen til at han tok livet sitt var av den grunn av at han ikke hadde nok penger å leve på... Han prøvde dermed å ta opp ett lån men det gikk ikke. Han prøvde men etter hvert så greide han ikke å betale regningene sine å han greide ikke å betale lånet til gården. Når det lå flere regninger og purringer på bordet så tok han liver sitt ved å hoppe ned kornsiloen som var 50 m ned til ett betong gulv. Det var jeg som oppdaget at han var død. Når jeg kom på besøk hos han for å høre hvordan det gikk så fant jeg ikke han. Jeg gikk inn i maskinhallen å tenkte at han kanskje drev å reparerte maskiner men der var han ikke. Jeg gikk inn i under låven og prøvde å se om han drev med noe arbeid der men jeg fant han ikke. Når jeg gikk opp på overlåven så tenkte at han drev med noe korn. Jeg gikk til korn silo A men fant han ikke der. Jeg gikk til kornsilo B og fant han ikke der, men når jeg kom til silo C så så jeg at den var tom for korn. Jeg ropte på han men ingen svarte. Jeg begynte å lure på om han hadde dratt ett sted men bilen hans var der og alle traktorene hans var der. Jeg lette og lette mer men jeg fant han ikke. Til slutt så tok jeg en siste sjekk på overlåven og da lyste jeg med en lommelykt ned i siloen. Der så jeg at det lå noe... Jeg klatret ned med en stige for å sjekke hva det var og når jeg kom ned så fikk jeg ett grusomt syn! Siden dette så har jeg skjønt at økologiske regler er forferdelige og at økologiske avlinger blir tapt. Når økologisk jordbruk er i stand til å ta livet at en sterk men som hadde flere mål med korn så er det utrolig hardt å drive økologisk! Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 28. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2012 BirgerCaC, det er utvilsomt en tragisk historie og jeg tviler ikke ett sekund på at å oppleve noe slikt setter seg godt i sjela, men å bruke dette (sannynligvis ett av svært få tilfeller) som et argument mot satsning på økologisk landbruk i framtida? At det er vanskelig for enkelte idag? Syltynt, spør du meg. Skoleelever har tatt livet av seg etter å ha gjort dårlige eksamener også. Vi har ikke kutta ut skolen av den grunn. Det er som oftest en sammensetning av mange ulike årsaker som gir slike trasige utfall, og sjelden den ene tingen alene. Igjen, jeg har kjøpt økologisk mat direkte fra en rekke bønder, og alle som en har gitt meg inntrykk av det stikk motsatte av at de går med selvmordstanker.. 1 Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 idiotisk. han skulle tatt høyde for at noe kan slå feil med en ny og uprøvd avlsteknikk. darwins vinner igjen. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Ja vi forgifter folk isteden for å satse økologisk.. kanskje på tide å tenke på å bytte yrke. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Hvis alle hadde byttet yrke så ville ikke verden fått mat. Jordbruk med bruk av plantevern har bidratt til en rekke fordeler for bonden og plantevern er ikke så giftig som folk flest tror! Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 å så er vi pån igjen, folk fikk da mat på bordet før plantevern kom inn i bilde og de vil fortsatt tjene på det når det forhåpentligvis forsvinner sakte men sikkert. du kan jo ta å utføre testen for oss alle sammen, spis noe sprøytet du produserer hver dag i en god del år så ser vi om det skulle ha noen bivirkninger etter hvert siden du promoterer det så ekstremt som harmløs. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Jeg har spist sprøytet mat i hele mitt liv og jeg har ikke merket noe. Jeg tviler på at jeg kommer til å merke noe heller... I gamledager så hadde ikke folk tilgang på plantevern men i motsetning så var de fleste bønder og omtrent alle hadde en gård. Dermed så var det flere som dyrket og jorden ble mer utnyttet. I disse tider så bygger staten boliger, industri omme råder og veier på jordbruksareal og mer og mer jordbruksareal blir tatt. I dette samfunnet så har man bruk for plantevern. Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Plantevern brukes fordi plantene er svake mot ting som f.eks bladlus og andre insekter. Om bonden over tid fører videre genene til de sterke plantene, (der insekter dør av å spise de) finner man at de plantene inneholder relativt mye karsinogener (kreftremkallende stoffer). Men det sier seg selv at det er vanskelig å designe et kjemikalie som dreper insekter, men er harmløst i næringskjeden, så spørsmålet er vel: hva er mest skadelig? Heldigvis er det mulig å teste dette, og da slipper hippier og andre med hjernekapasitet på en organisk grønnsak å undres på hvor farlig ''slemme sprøytemidler'' faktisk er. Så, i likehet med bly, asbestos, kvikksølv og e-koli er det ikke bra for deg bare fordi det er naturlig. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Skadedyr midder føres ikke inn i selve planten... Nr sprøytevesken treffer bakken så blir det liggende på jorden, blader osv. Virkemekanismen er den at skadedyrene dør hvis de er i kontakt eller får i seg plantevernmiddelet. Selvfølgelig så vil plantene suge opp plantevern med det er ikke det skadedyrene dør av. Dessuten så er mengdene med plantevern som blir sugd opp meget liten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå