Gå til innhold

Nå får du enda mer gift i påskeappelsinen din..

jonlem

Anbefalte innlegg

Norge og Mattilsynet slår et slag for forbrukeren og går inn for å heve grenseverdiene for en lang rekke sprøytemidler i matvarer. Siden de ikke har store planer om å fortelle forbrukerne dette, prøver vi å hjelpe til.

Oikos har i det siste prøvd å fortelle oss at EU nå går inn for å heve grenseverdiene for sprøytemiddelrester i mat, og Norge dilter etter på sedvanlig vis. Øyensynlig gjøres dette av to årsaker; for statistikkpynting og etter press fra personer og organisasjoner med økonomiske interesser i økt bruk av sprøytegift.

Ingen har vurdert hvordan denne kjemikaliecoctailen virker på mennesker, og norske helsemyndigheter har ikke vurdert virkningene på lang sikt. Såvidt vi vet vurderes disse stoffene kun enkeltvis og hver for seg – det vil si at coctaileffekten er det ingen som har oversikt over!

Overfor Oikos har heller ikke Mattilsynet vært i stand til å gi en oversikt over alle endringene, den har Oikos måttet grave fram selv.

Oversikten fra Oikos og Ren Mat kan du laste ned her.

Hva skal man tro da, er det kanskje på tide å gå fullstendig over til kun økologisk mat? Kan vi egentlig være sikre på at dette er trygt lenger? Dette er jo utvilsomt et skritt bort fra tryggere mat, bedre helse og bedre miljøvern.

Les mer om dette hos Oikos og Grønn Hverdag – og vær så snill, tenk etter om du virkelig tror dette er veien å gå for trygg, sunn og god mat produsert med minimalt negativ effekt på naturen og naturens svært verdifulle mangfold.

Følgende advarsler er forøvrig vanlig å se når man leser om de forskjellige giftene som er i bruk;

•  
  • Mulig fare for kreft.
  • Mulig fare for fosterskade.
  • Kan skade barn som får morsmelk.
  • Giftig for vannlevende organismer.
  • Kan forårsake grunnvannsforurensning.
  • Giftig for fugl.
  • Giftig for meitemark.
  • Meget giftig for bier og andre insekter.

Vil vi spise slikt da?

(Fra Origo.no og induplo.net)

• Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener at alt burde være økologisk slik at vi kan oppleve litt matmangel og lære oss å forstå de fattige barna i afrika.

På en mer seriøs note, tror jeg folk flest ikke gidder å bry seg om det er litt ''unaturlige'' kjemikalier i maten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Jeg er bonde selv og driver og produserer en rekke matvarer med sprøytemidler.

Jeg mener at dere ikke burde uttale dere om forskjellige giftstoffer i sprøytende matvarer. Det er strenge regler for bruk av plantevernmidler og andre preparater som brukes i forbindelse med grønnsaker.

Plantevernmidler som f eks Biscaya Od 250 er meget sikre i bruk.

De har en sikkerhetsavstand (avstand fra sprøytemiddelet og vann og\eller bekker samt avløp og drikke vann. Plantevernmidlene har også en behandlings dato som vil si at det en viss grense fra da sprøytemiddelet blir ut sprøytet på åkeren og til matvaren høstes.

Norge har ett strengt regelverk når det gjelder bruk av plantevernmidler og Mattilsynet er stadig på besøk og hakker etter feil vi bønder gjør med plantevernmidler. Det blir omtrent ingen gift igjen på matvarene som er og få i butikken og den mulige lille såkalte gift mengden i matvaren er så liten at den ikke skal ha noen betydning.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Vel, Birger..

For det første - ALLE både burde og kan uttale seg om slikt. Det er ikke noe som heter meningsforbud her. Men for all del, man bør kunne avkreve meningsytrende en viss kunnskap om det de snakker om, det har du rett i. Allikevel skal man ikke trenge å være grønnsaksbonde for å kunne ha meninger om dette.

Men ok, Biscaya Od 250. Jeg regner med du har sett gjennom sikkerhetsdatabladet for denne giften. Jeg tillater meg å sitere noen linjer;

2. Fareidentifikasjon

Farebeskrivelse Helse:

Farlig ved svelging. Irriterer øynene og huden. Mulig fare for kreft.

Sikkerhet:

Ikke brannfarlig.

Miljø:

Meget giftig for vannlevende organismer; kan forårsake uønskede langtidsvirkninger i vannmiljøet.

8. Eksponeringskontroll / Personlig verneutstyr

Her anbefales man å bruke omtrent alle former for vern - hansker, støvler, maske, briller og heldekkende drakt.

12. Miljøopplysninger

Mobilitet

Blandbar med vann.

Andre skadevirkninger / annen informasjon

Meget giftig for vannlevende organismer; kan forårsake uønskede

langtidsvirkninger i vannmiljøet.

Må ikke brukes nærmere vannførende grøfter, bekker dammer eller større vannforekomster enn 5 meter.

Kan forårsake grunnvannsforurensing.

Giftig for bier og andre insekter.

Giftig for fugl.

Faresymboler

helseskadelig.gifmiljoskadelig.gif

16. Andre opplysninger

Liste over relevante R-setninger (i seksjon 2 og 3).

R20/22 Farlig ved innånding og svelging.

R22 Farlig ved svelging.

R36/38 Irriterer øynene og huden.

R40 Mulig fare for kreft

R41 Fare for alvorlig øyeskade.

R50 Meget giftig for vannlevende organismer.

R50/53 Meget giftig for vannlevende organismer, kan forårsake uønskede langtidsvirkninger i vannmiljøet.

R52/53 Skadelig for vannlevende organismer: kan forårsake uønskede

langtidsvirkninger i vannmiljøet.

BirgerCAC, du kan si hva du vil og mene hva du vil om hvordan vår matproduksjon bør foregå, men jeg vil ikke ha denne dritten i hverken meg eller i miljøet rundt meg!

Du mener regelverket strengt, jeg mener det er altfor slapt. Ja, du blir nok kontrollert i tide og utide og myndighetene følger med og du føler deg sikkert både overvåket og trakassert på riktig gode dager - men jeg vil fortsatt påstå at så lenge du har lov til å tilsette dokumentert helse- og miljøskadelig gift i maten min er regelverket for slapt.

Sikkerhetsavstanden du nevner viser seg å være 5 meter. Det er i praksis ingen ting. Tidsfristen du snakker om, "siste sjanse" for å sprøyte grønnsakene, er for enkelte sorter bare noen dager. Jeg har ikke forsket på dette, men det er nok for meg til å anta at jeg vil kunne finne rester av også dette stoffet i hodekålen min. Ikke nødvendigvis veldig mye nei, men det er der. Undersøkelser påviser stadig rester av sprøytemidler i frukt og grønt, og vi vet ikke særlig mye om langtidsvirkningene av den coctailen av gift og søppel vi får i oss via sprøytemidler og kunstgjødsel.

Det er for meg en vesentlig forskjell på å si at "det har ingen betydning" (påstand, bør dokumenteres) og det du sier - "det skal ikke ha noen betydning" (gjetning, antagelse). Den første påstanden, om godt dokumentert, kunne jeg tatt seriøst. Den siste er bare tøys og bør ikke tas seriøst under noen omstendighet.

EDIT

Et direkte spørsmål - hva legger du egentlig i det at dette sprøytemiddelet regnes som meget sikker i bruk?

EDIT 2

Og mens jeg er i gang, så kom jeg over noe spennende. Man kan jo selvfølgelig diskutere hvorvidt dette er skadelig for oss eller ikke, men stoffene er der i alle fall.

Jeg siterer fra denne artikkelen;

Urin fra 23 skoleelever i Seattle ble undersøkt for innhold av to insektmidler ved skifte til økologisk kosthold. Urinen ble undersøkt i 15 dager. Mengden av de to midlene malathion og klorpyrifos sank til ikke målbare konsentrasjoner straks kostholdet ble økologisk.

Etter at barna vendte tilbake til vanlig kosthold økte konsentrasjonen av midlene med opptil fem ganger. Forskerne konkluderte med at eksponering til midlene hovedsakelig skyldes maten de spiser, og at økologisk mat beskytter mot en slik påvirkning.

Urin fra 100 personer i Sverige ble i 2004 undersøkt for 6 sprøytemidler. Alle midlene ble påvist, 4 av dem er ikke tillatt brukt i Sverige. Et av midlene (2,4-D) ble forbudt i 1990, men ble likevel påvist hos 77 av personene.

Endret av jonlem
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis du er så dum og drikker plantevern ja men bønder holder seg til behandlingsfrist og andre generelle regler! Når man følger disse så er kjemikalie nivået i grønnsaken på ett så lavt nivå at det ikke kan måles. Jeg har selv målt grønnsaker som har blitt sprøytet med f eks Biscaya Od og gift nivået var på 0,0001 hvis jeg ikke husker feil.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Kroppen tåler faktisk litt dritt, og å sammenligne sikkerhetsblad for den konsentrerte drikken og eventuell svelging, med mikroskopiske mengder som blir igjen i matvarene mange måneder senere, blir idiotisk.

Det er også farlig å svelge kvikksølv, men man finner likevel små mengder i alt fra vaksiner til de fleste matvarer. De fleste av oss drikker også alkohol som er direkte giftig og et langt større problem enn plantesprøytemidler.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Hvis du er så dum og drikker plantevern ja men bønder holder seg til behandlingsfrist og andre generelle regler! Når man følger disse så er kjemikalie nivået i grønnsaken på ett så lavt nivå at det ikke kan måles. Jeg har selv målt grønnsaker som har blitt sprøytet med f eks Biscaya Od og gift nivået var på 0,0001 hvis jeg ikke husker feil.

Du motsier deg selv. Du har tidligere etablert det faktum at det er rester av sprøytemidler i maten. Da er det målbart.

Og giftnivå ... 0,0001 hva da? Kameleoner?

Nei, vi snakker ikke om store mengder. Men det er allikevel snakk om stoffer med kjente skadevirkninger for både mennesker og miljø. Det er dokumentert at det er skadelig, og det er dokumentert at vi finner rester av disse stoffene i maten.

Det det er snakk om her, er hvor store mengder vi skal godta av slike rester. At myndighetene nå vil heve grenseverdiene (for at statistikken skal se bedre ut?) for hva som er akseptabelt er intet mindre enn bekymringsfullt all den tid man vet ganske lite om langtidsvirkninger av den svært sammensatte miksen av sprøytemidler vi pakker i oss gjennom maten.

ChrisReeve - å se over databladet til stoffene man bruker i matproduksjonen er langt fra idioti. Det er høyst relevant. På en vanlig norsk arbeidsplass (også for bønder, regner jeg med) er man påkrevd å ha disse tilgjengelig for alle stoffer og kjemikalier man omgås med. Kanskje skulle det være på sin plass å henge opp slike i matbutikkene også?

Det er nok riktig, kroppen tåler nok litt. Men vet vi hvor mye den tåler?

Slik det fremstår for meg, er grenseverdiene fastsatt mer med politiske og økonomiske motiver enn faktisk viten om hva som er forsvarlige mengder.

Det er en lang rekke problemstillinger knyttet til bruk av sprøytemidler;

- Coctaileffekten. Den vet vi ikke mye om.

- Følgestoffer. En ting er selve virkestoffet man vil bruke, en annen ting er følgestoffene som tilsettes for å optimalisere effekten av virkestoffene. Disse er det lite kontroll på.

- Grenseverdiene er satt ut fra politiske og økonomiske interesser, og ut fra hvor mye som kreves for å oppnå ønsket effekt. Det i seg selv burde være problematisk.

- Grenseverdiene er ofte veldig forvirrende. Ofte forskjeller på grenseverdier for samme stoff, samme grønnsak, men fra forskjellige opprinnelsesland. Eller det kan være forskjellige grenser for forskjellige grønnsaker som det ikke finnes logiske forklaringer på. Det bekrefter den bekymringsverdige tanken med at disse verdiene er politisk og økonomisk motiverte.

- Nedre grense for giftighet er svært vanskelig å sette. Hvordan gjøres dette? Informasjonen er mangelfull eller veldig lite tilgjengelig. Bekymringsverdig.

- Hvor gode er metodene for å måle sprøytemiddelrester i maten? Enkelte forsøk har vist at de enkelt og greit ikke alltid holder mål.

Og så videre... Eller om dere har informasjon som kan berolige oss her, så er den selvfølgelig velkommen. Men slik det fremstår for meg nå, så har vi rett og slett for dårlig viten om hva vi driver med når det gjelder dette. Det er et sjansespill. Vi vet at mange av disse stoffene er regelrett livsfarlige, men vi vet ikke hvor store mengder som skal til. Så vi har mer eller mindre gjettet oss frem til noen grenseverdier. Det er jo lovende.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du går bare ut i fra at det er noen tegn og at sikkerhetsavstanden høres liten ut men har du satt deg inn i hvordan plantevern brukes og hvordan påvirkning virkestoffet kan medføre med en kropp? Jeg snakker av vitenskap og det er vitenskaplig bevist at plantevern ikke gjør utslag på menneskekropp! Selve problemet med plantevern er at bønder bryter reglene og der gjør Mattilsynet en strålende jobb!

Du trenger ikke og uttale deg om preparater som høres så farlig og skadelig ut men som du ikke har satt deg inn i. Plantevern brukes meget sikkert med en optimal, miljøvennlig og prima dosering pr daa. Er du klar over at f eks 30 ml plantevern blandes med 40 l vann pr daa? Dette er en så liten dosering at dyrene og ugresset så vidt blir drept! Norge har ett veldig sikkert regelverk når det gjelder bruk av plantevern! Bønder slutter stadig vekk på grunn av regelverket!

Hvis det er noen hypokondere som tror de kan bli syke av preparater som dreper noen små skadedyr som forlanger ett strengere regelverk så stopper snart jordbruket i Norge. Det er meget vanskelig og drive økologisk og som sagt så slutter bønder på grunn av regelverket. Hvis det blir strengere regler nå så slutter snart alle bøndene het til lands!

Stopp og utnevne en masse tull om Norges strenge regelverk uten å hvite hva dere snakker om! Norge har ett av verdens strengeste regelverk og sjansen for at du skal bli forgiftet av og spise frokosten din er 0% garantert! STOPP!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Satt meg inn i? Tja, jeg har da lest et og annet om temaet.

Hvorfor skulle jeg stoppe? Fordi du skriver med store bokstaver? Prøv heller å overbevise meg om at jeg tar feil på et skikkelig vis, istedenfor å kaste ut gjetninger og tomme påstander.

Det stemmer bare delvis at "plantevern ikke gjør utslag på menneskekropp". Man har relativt grei oversikt over korttidsvirkninger av de enkelte stoffene ja, men langtidsvirkningene av den store miksen av forskjellige kjemikalier (i Norge snakker vi om rundt 120 forskjellige midler om jeg husker riktig) har vi veldig dårlig oversikt over. Det er dette som bekymrer meg, ikke hvorvidt ett enkelt stoff er i stand til å ta livet av deg gjennom ei jordbær. Jeg vet enkeltkonsentrasjonene er lave, jeg vet du blander ut før du sprøyter, men jeg vet også at du ikke helt vet hva du snakker om.

Du sier du "snakker av vitenskap", men påstår tilsynelatende uten å nøle at du kan garantere meg null skadevirkninger av dette. Det er ikke vitenskap, det er ville gjetninger.

Før det kommer så langt, så skal jeg selvfølgelig innrømme at det vil være vanskelig for meg å dokumentere grundig alle mine utsagn lengre opp her. Men jeg mener det er en liten forskjell her. Jeg mener bevisbyrden bør ligge hos de som godkjenner bruken av disse stoffene, og de som bruker dem. Det må være opp til dere å overbevise meg om at poteten min like gjerne kan komme fra konvensjonelt landbruk, som fra økologisk, at senvirkningene av kjemicoctailen er ufarlig og ingenting å bekymre seg over.

Inntil grenseverdiene utelukkende settes av fagfolk som tar hensyn til folk og miljø og ingenting annet, og inntil noen har gjort grundige, sporbare og gjennomsiktige undersøkelser av mulige langtidsvirkninger av giftmiksen (altså ikke bare enkeltstoffer) på både miljø og folkehelse, akter jeg å ta mine forhåndsregler - for min egen helses skyld, og for samfunnets skyld. Inntil da akter jeg også å fortsette å jobbe for å fremme økologisk jordbruk og det faktum at vi enkelt og greit vet altfor lite om sprøytemidlene vi bruker til å kunne kalle det trygt og sikkert.

Og om økologisk er for vanskelig for deg, er det bare å finne noe annet å drive med. Utnyttelse av naturen på naturens egne premisser, det skulle være en selvfølge.

Endret av jonlem
  • Liker 2
Lenke til kommentar

huff og huff, for å starte et sted, burde det være mer økologisk? helt klart! hvorfor? fordi det er bra for miljøet og de som spiser det.

Birger, vi kan være enige om at økologisk er bedre? og at spørsmålet ikke ligger i om det er bedre, men hvor mye/lite bedre det er.

Litt sprøyting, under kontrolerte former, har jeg ikke noe problem med. problemet er ikke sprøyte midler i norsk produserte råvarer. problemet med sprøytemidler er hos u-land, hvor man bruker mye og ikke tar hensynn til det vannet som lokalbefolkningen skal drikke av, MEN det er en helt annen debat

Når det kommer til det du spiser, skal du ikke være redd for sprøytemidlene, det du skal være redd for er den maten du kjøper som er bearbeida! den fylles opp med kunstige soffer. og fler av dem er bevist farlige for mennesker, men ikke farlige nok, så man lar profitten gå forran

• Liker 1
Lenke til kommentar

Satt meg inn i? Tja, jeg har da lest et og annet om temaet.

Hvorfor skulle jeg stoppe? Fordi du skriver med store bokstaver? Prøv heller å overbevise meg om at jeg tar feil på et skikkelig vis, istedenfor å kaste ut gjetninger og tomme påstander.

Det stemmer bare delvis at "plantevern ikke gjør utslag på menneskekropp". Man har relativt grei oversikt over korttidsvirkninger av de enkelte stoffene ja, men langtidsvirkningene av den store miksen av forskjellige kjemikalier (i Norge snakker vi om rundt 120 forskjellige midler om jeg husker riktig) har vi veldig dårlig oversikt over. Det er dette som bekymrer meg, ikke hvorvidt ett enkelt stoff er i stand til å ta livet av deg gjennom ei jordbær. Jeg vet enkeltkonsentrasjonene er lave, jeg vet du blander ut før du sprøyter, men jeg vet også at du ikke helt vet hva du snakker om.

Du sier du "snakker av vitenskap", men påstår tilsynelatende uten å nøle at du kan garantere meg null skadevirkninger av dette. Det er ikke vitenskap, det er ville gjetninger.

Før det kommer så langt, så skal jeg selvfølgelig innrømme at det vil være vanskelig for meg å dokumentere grundig alle mine utsagn lengre opp her. Men jeg mener det er en liten forskjell her. Jeg mener bevisbyrden bør ligge hos de som godkjenner bruken av disse stoffene, og de som bruker dem. Det må være opp til dere å overbevise meg om at poteten min like gjerne kan komme fra konvensjonelt landbruk, som fra økologisk, at senvirkningene av kjemicoctailen er ufarlig og ingenting å bekymre seg over.

Inntil grenseverdiene utelukkende settes av fagfolk som tar hensyn til folk og miljø og ingenting annet, og inntil noen har gjort grundige, sporbare og gjennomsiktige undersøkelser av mulige langtidsvirkninger av giftmiksen (altså ikke bare enkeltstoffer) på både miljø og folkehelse, akter jeg å ta mine forhåndsregler - for min egen helses skyld, og for samfunnets skyld. Inntil da akter jeg også å fortsette å jobbe for å fremme økologisk jordbruk og det faktum at vi enkelt og greit vet altfor lite om sprøytemidlene vi bruker til å kunne kalle det trygt og sikkert.

Og om økologisk er for vanskelig for deg, er det bare å finne noe annet å drive med. Utnyttelse av naturen på naturens egne premisser, det skulle være en selvfølge.

Jeg og de fleste bønder har problemer med og drive økologisk! Jeg skjenner også mange bønder som driver økologisk som har tenkt til å slutte. Grunnen til at det omtrent ikke finnes økologiske matvarer i butikkhyllene er at det omtrent er umulig og drive økologisk.

Norge har som sagt tidligere ett av verdens strengeste regelverk og bønder i Norge pines på grunn av regelverket! Doseringen av kjemikalier som befinner seg i grønnsaker og f eks korn er så liten at den ikke har noen betydning for kroppen. Hvis man tenker på naturen så er det en litt annen sak men når det gjelder kroppen så er det umulig å bli forgiftet eller noen annen form for forgiftning. ,

Hvis miljø gale personer nå hevder at regelverket ikke er strengt nok nå så så streiker bøndene. I stede for å angripe plantevern så kan dere miljøgale legge til rette for en bedre lønn i det økologiske jordbruket! Dere må finne løsninger i stede for å klage på at Norske bønder sprøyter for mye!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Miljøgale ja. Gjentakelser. Veldig spennende, BirgerCac. Dette er ingen diskusjon.

FYI, jeg er helt for en generelt større anerkjennelse i samfunent, til den viktige jobben bøndene gjør. Hvis nødvendig også gjennom økte matpriser. Ja, faktisk, det synes jeg dere fortjener.

Mitt forslag til deg er at om du synes det er for vanskelig å drive konvensjonelt pga altfor strengt regelverk mht plantevernmidler, så skulle du prøve økologisk. Der er noen utfordringer ja, men jeg tror ikke det alene skyldes at det er veldig vanskelig å drive økologisk. Forbrukerne må ta en del av skylda, absolutt. De er noen tomsinger som til syvende og sist bryr seg mest om pris - dessverre. Men allikevel, umulig å drive økologisk? Jeg kjøper en del av maten vår direkte fra et par bønder i området (både grønnsaker og kjøtt/egg), og har ikke inntrykk av annet enn at de går så det griner..

Du vet, vi miljøgale er i vår fulle rett til å klage og syte så mye vi orker - selv om vi sier ting du er uenig i! Og gudene skal vite at her finnes løsninger, ikke bare klaging. Men skal det skje noe som helst, må også bøndene være med på "leken", og ikke bare forlange alt servert på sølvfat så snart noen foreslår endringer her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er omtrent umulig og drive økologisk.

Jeg la om drifta til økologisk i en sesong på grunn av at det var høyere betaling for økologiske matvarer. Jeg fant ut at det ikke gikk og avlingene gikk ned ca 200 kg pr dekar. Kvaliteten ble mye dårligere og jeg slet spesielt med soppsykdommer.

Det å drive økologisk er meget vanskelig og de som holder ut sliter! Jeg skjenner en som hadde selvmords planer på grunn av de dårlige avlingene og dermed så hadde han ikke penger til å leve mente han! Neste gang dere kjøper økologiske varer så bør dere tenke på at det er noen som har slitt livet sitt for å få til matvarer uten sprøytemidler og gjødsel.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...