Gå til innhold

Samsung NX - Erfaringstråd for Samsung Systemkamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samsung kommer på besøk til oss i morgen, for å hilse på. Noe dere vil vi skal spørre dem om?

 

Hvorfor i helv..te har de ikke integrert muligheten til elektronisk søker på NX200, ville gjerne vite hypotesen for beslutningen.

 

MPX.no kjører et tilbud på Samsung EV-NX100 til 1995 kr.

 

Er litt på utkikk etter nytt kamera, og lurer på om dette er noe å slå til på? Ser at prisen ligger på rundt 3000 andre plasser.

 

Erfaringer? Anbefalinger?

 

Du kan ikke gå feil der, sikler litt selv men er dessverre litt merkelojal, men vi får se hvor lenge det varer :)

Lenke til kommentar

Når kommer 16mm f/2.4 til Norge?

 

Om ca 14 dager, var svaret.

 

Hvorfor i helv..te har de ikke integrert muligheten til elektronisk søker på NX200, ville gjerne vite hypotesen for beslutningen.

 

Plasshensyn, mente de, men de var ikke sikre, siden utviklingsavdelingen ikke har snakket om bakgrunnen for nettopp den avgjørelsen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ja, 18-55mm kan zoome mellom mild vidvinkel (18mm) og mild tele (55mm). Mengden zoom får du ved å dele 55 på 18. Med andre ord 3 ganger zoom.

 

20mm kan ikke zoomes med. Den står fast på 20mm. Det kalles et fastobjektiv. Synsvinkelen til 20mm er inkludert i området 18-55mm så med tanke på vinkel er den overflødig.

 

Likevel har den noen egenskaper som 18-55mm objektivet ikke har og som gjør den verd å vurdere. Den mest åpenbare forskjellen er størrelse. 20-millimeteren er knøttliten i forhold til 18-55mm. Et kamera med 20-millimeteren går mye lettere ned i jakkelomma eller en veske enn et kamera med 18-55-millimeteren. En annen forskjell er blenderåpninga. 20mm har f/2,8 som største blender (laveste tall) mens 18-55mm har f/3,5 som største blender på 18mm og f/5,6 som største blender på 55mm. Når du zoomer det objektivet til 20mm regner jeg med f/3,5 er største blender. Forskjellen mellom f/2,8 og f/3,5 er minimal og ikke noe å bry seg om. f/2,8 er bedre, men bare minimalt. Fastobjektiver som 20-millimeteren er som regel skarpere enn zoom-objektiver som 18-55-millimeteren, men jeg har ikke lest meg opp på tester av akkurat disse to så jeg vet ikke med sikkerhet om det stemmer i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Du kan klare deg med kun 20mm ja, men det koster vanligvis veldig lite ekstra å få med 18-55mm objektivet på kjøpet så det kan jo være greit å ha det i backup i tilfelle du skulle ønske zoom en dag.

 

Jeg tror ikke jeg burde prøve western-duell med Trondster. Han er jo gang på gang raskere enn meg på avtrekkeren. :)

 

=54&sort=popularity&order=desc&detailId[]=725%2837580%29&pg-q=&price_min=&price_max="]Prisliste på ulike Samsung NX-kamera. Er det NX11 på elkjøp du vurderer?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Da kan kanskje NX11 + 20mm være et lurt valg i kombinasjon med å kjøpe det kompakte 20-50mm brukt. By f.eks 500 kr for det.

 

I løssalg er 20mm dyrere og vanskeligere å få tak i.

 

Hvis du går for NX11 + 18-55mm så ville jeg vurdert å kjøpe 30mm f/2 senere i stedet for 20mm f/2,8. Grunn: Litt smalere vinkel (såkalt normalvinkel) og bedre blendertall (f/2,0 i stedet for f/2,8). Det er like kompakt som 20-millimeteren.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har en stund vurdert og kjøpe kompakte NX100, men har ikke fått bestemt meg helt "sitter litt på gjerdet for og se om Canon kommer med noe tilsvarende"

 

Synes Samsung har et spennende konsept med mange gode objektiver.

 

Om du skal gå for et fastobjektiv eller et zoomobjektiv vil jeg si at typen fotografering du vi gjøre er litt avgjørende, har du interessent for å fotografere alt mulig og være litt kreativ, gjerne innehar litt erfaring fra før så er det gøy med fastobjektiv. Er du mer den typen som omtrent bare bruker kamera til fest og andre sammenkomster og litt ferie er nok et zoomobjektiv et bedre valg.

Hvis du senere blir mer interessert vil du nok ha en bedre innblikk i hva du trenger og da vil du sikkert kjøpe flere objektiver.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Jeg er av og til for svak for gode tilbud, etter Elkjøp sin søndagskampanje endte jeg opp med et NX11 med 20mm objektiv til 2499.

Har lenge hatt lyst på 20mm, og nå fikk jeg et ekstra kamera på kjøpet.

Dermed har jeg nå både NX11 og NX100, pluss 20mm, 20-50mm, 50-200mm og den minste blitsen.

Planen er å bruke NX100 med 20mm som lekekamera, og NX11 med zoom-objektiver som turkamera.

 

Er det noen som har noen tanker om kvalitetsforskjeller på 20-50mm vs 18-55mm? Førstnevnte er minst, andre har OIS og litt mer vidvinkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som har noen tanker om kvalitetsforskjeller på 20-50mm vs 18-55mm? Førstnevnte er minst, andre har OIS og litt mer vidvinkel.

 

Jeg tror begge er helt OK standardzoomer. Jeg ville valgt 18-55 for å få stabilisator og litt større zoomområde hvis ikke størrelsen er ekstremt viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...