Gå til innhold

Samsung NX - Erfaringstråd for Samsung Systemkamera


Anbefalte innlegg

Har tråden gått helt i dvale etter at Kenta solgte NX-en sin?

 

Her kommer i hvert fall noen små friske pust som jeg håper skaper litt glød igjen.

 

1. EXCLUSIVE: Samsung goes medium format! Canon and Nikon should be worried!

36 x 36 mm format.

 

2. Samsung NX20, NX200 and 85mm f/1.4 to be released in July (BH has the lens for $999)

Link

 

3. Are those the very first pictures taken with the Samsung 85mm f/1.4 lens?

Link

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tråden gått helt i dvale etter at Kenta solgte NX-en sin?

 

Neida. Vi aer bare ute og tar bilder, isteden for å skrive her ;~)

Eller, rett og slett, de fleste som kjøpte de til nå, er ikke her på forumet. ser mange kamera modell-spesifikke tråder er ganske stille.

 

1: 36x36mm? Tror jeg ikke noe på. Mye ønsketenkning fra internett-fotografer. Formatet ville ikke vært stort nok, til å tilby virkelig fordel over FX.

 

2: 85mm F1.4 ser min mening for stor ut for NXx00 serien.

Gi meg heller en 60 til 70mm F2.

Mer spent på Makroen som kommer. Hvis den er liten nok.

 

3: Vi får se. Kommer nå snart. :)

Lenke til kommentar

1. Hvorfor skal det gi noen fordel over fullformat? Det er jo APS-C de har nå. Det er jo ikke unaturlig å lage en modell et trinn lengre opp i prisklassene. Hvis de har noe optikk for fullformat så kan det muligens brukes hvis de godtar at hjørnene blir en smule dårligere eller hvis de benytter multi-aspect ratio. F.eks ved å gi oss valg mellom 24x36, 30x30 og 36x24, noe som gir samme bildesirkel. 16:9 er også en mulighet. Men ja, jeg er skeptisk til det ryktet jeg også.

 

2. Ja, størrelsen til 85/1,4 er på ingen måte min smak heller når det kommer til særlig NX100/NX200. Men det treffer vel noen likevel. 60 eller 70mm f/2 ville også blitt litt stort. Jeg vil gjette på omtrent samme størrelse som 18-55 kitzoomen. Jeg synes egentlig utvalget av kompakte objektiv er svært godt. Skulle jeg ønsket noe mer måtte det blitt 50 mm f/2,4, 10 mm f/2,8 rettegnende vidvinkel og en 6mm fisheye eller hva de nå klarer å få til kompakt nok.

 

3. Jepp, det blir spennende.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

1. Hvorfor skal det gi noen fordel over fullformat? Det er jo APS-C de har nå. Det er jo ikke unaturlig å lage en modell et trinn lengre opp i prisklassene. Hvis de har noe optikk for fullformat så kan det muligens brukes hvis de godtar at hjørnene blir en smule dårligere eller hvis de benytter multi-aspect ratio. F.eks ved å gi oss valg mellom 24x36, 30x30 og 36x24, noe som gir samme bildesirkel. 16:9 er også en mulighet. Men ja, jeg er skeptisk til det ryktet jeg også.

Med tanke på at de trenger en helt ny serie med objektiver, grunnet ny register avstand, finnes det ingen legacy objektiver som kan benyttes uten adapter. Det samsung har utenom NX, er Pentax K mount. Ser man på hva Schneider har, er det optik som klarer mye større sensor en 36x36. Dog vet jeg ikke hvilken registeravstand de har.

 

Ser det ikke umulig at Samsung gjør noe større en APS-C, men tror at det blir da mer tradisjonell mellomformat.

 

 

2. Ja, størrelsen til 85/1,4 er på ingen måte min smak heller når det kommer til særlig NX100/NX200. Men det treffer vel noen likevel. 60 eller 70mm f/2 ville også blitt litt stort. Jeg vil gjette på omtrent samme størrelse som 18-55 kitzoomen. Jeg synes egentlig utvalget av kompakte objektiv er svært godt. Skulle jeg ønsket noe mer måtte det blitt 50 mm f/2,4, 10 mm f/2,8 rettegnende vidvinkel og en 6mm fisheye eller hva de nå klarer å få til kompakt nok.

 

Kan hende du har rett. En liten 70mm F2, hadde allikevel vært kult.

Gjør 50mm til 2, og jeg er interessert.

10mm f2.8, tror jeg blir også stort, men hadde også vært interessant.

Lenke til kommentar

Jeg var på ferie i USA i to uker og tok med meg min NX100-kit som eneste kamera.

 

Jeg kjøpte inn 30mm pancake samt en 50-200mm zoom.

 

NX100 med 30mm montert er en veldig kompakt og bra kombinasjon og jeg angrer ikke et sekund på at jeg gikk for den løsningen fremfor et avansert kompaktkamera, ala Canon G12.

 

Så lenge man har på seg en ytterjakke så går kameraet i lomma, hvis ikke så går det i veska til kjerringa. Greie bilder blir det og. Det er tydeligvis fotografen som er flaskehalsen nå.

 

Det ble selvfølgelig kjøpt inn en del annet snæx på B&H - som blitz, stativ, kompaktkameraer (til familie) m.m. :)

Endret av ryback
Lenke til kommentar
2. Ja, størrelsen til 85/1,4 er på ingen måte min smak heller når det kommer til særlig NX100/NX200. Men det treffer vel noen likevel. 60 eller 70mm f/2 ville også blitt litt stort. Jeg vil gjette på omtrent samme størrelse som 18-55 kitzoomen. Jeg synes egentlig utvalget av kompakte objektiv er svært godt. Skulle jeg ønsket noe mer måtte det blitt 50 mm f/2,4, 10 mm f/2,8 rettegnende vidvinkel og en 6mm fisheye eller hva de nå klarer å få til kompakt nok.
Kan hende du har rett. En liten 70mm F2, hadde allikevel vært kult. Gjør 50mm til 2, og jeg er interessert.

 

Ved nærmere ettertanke trekker jeg trekke kommentaren min om at 70mm f/2 må bli for stort. Pentax har jo en 77mm f/1,8 som er ganske kompakt og en gamel Fujinon 50mm f/2 er heller ikke særlig stor.

 

Men jeg må innrømme jeg er svak for Pentax 70mm f/2,4.

 

10mm f2.8, tror jeg blir også stort, men hadde også vært interessant.

Blenderåpningen er det egentlig ikke så nøye med på vidvinkel. Det kunne godt vært 10mm f/5,6 for min del. Jeg tenkte mer på at kort registeravstand gir mulighet for en god del vidvinkel uten bruk av (plasskrevende) retrofokus. Samsung 16mm f/2,8 er et eksempel, men jeg skulle gjerne hatt noe ennå videre.

Lenke til kommentar

@Ryback: Enig der. NX100 med 30mm er relativt lomme vennlig, og veldig fint med på tur.

 

 

Men jeg må innrømme jeg er svak for Pentax 70mm f/2,4.

 

En slik en, for NX, med ok fokus hastighet, er hva jeg ville ønske meg.

Stabilisering er ikke nødvendig.

 

Blenderåpningen er det egentlig ikke så nøye med på vidvinkel. Det kunne godt vært 10mm f/5,6 for min del. Jeg tenkte mer på at kort registeravstand gir mulighet for en god del vidvinkel uten bruk av (plasskrevende) retrofokus. Samsung 16mm f/2,8 er et eksempel, men jeg skulle gjerne hatt noe ennå videre.

 

20mm f2.8, fant jeg for lik 30mm. 16mm blir mer sannsynlig kjøpt inn, når prisen har sunket noe. I forhold til hva jeg har prøvd ut med Nikon DX og Sigma 10-20mm, hadde kanskje 14mm vært bedre. Men, man kan ikke få alt. ;~)

Lenke til kommentar
Stabilisering er ikke nødvendig.

Jeg hadde nok klart meg uten, men det er bare et pluss om man hadde fått med det også. Det virker som det er vanskelig å implementere stabilisator i små lyssterke objetiver. Jeg tror det er på grunn av plassmangel i de små objektivene at det ikke lar seg gjøre. Men det kunne vært kjekt å ha sensorstabilisering. Det opptar som kjent ikke noe av volumet i objektivet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kan noen være så snill å fortelle meg litt om forskjellen mellom 20mm og 30mm objektiv og hvorfor velge det ene fremfor det andre?

I hvilke situasjoner lønner det seg å ha et slikt objektiv?

 

Har bare objektivet som fulgte med NX100 men planen er å skaffe meg 20/30mm og en blits av et slag.

 

Hilsen evneveik nybegynner. :innocent:

Lenke til kommentar

20mm og 30mm er brennviddene på de to objektivene. Forskjellen mellom de to brennviddene kan du teste ut ved å sette zoom-objektivet ditt først på 20mm og deretter på 30mm. Se på forskjellen i hvor mye som kommer med på bildet, og se om du foretrekker det ene fremfor det andre. 30mm-en er mer lysterk (f/2) enn 20mm-en (f/2.8).

Lenke til kommentar

20-millimeteren har også i-Fn, en funksjon som gjør at man kan gjøre en del kamerainnstillinger (blender, lukkertid etc) ved å vri på i-Fn ringen på objektivet og bytte hva man skal justere med i-Fn-knappen på objektivet. Jeg hører mange si det er en lite brukt gimmick.

 

Uansett, finn ut hva du liker best av 20 og 30 mm. 20 mm gir videre synsvinkel enn 30 mm. Hvis det er hipp som happ for deg, vil jeg anbefale den med størst blenderåpning (f/2).

Lenke til kommentar

Jeg gikk for 30mm pga større blender. i-Fn er en funksjon jeg knapt bruker på de objektivene jeg har som har denne funksjonen. Det er nok bare en vanesak. Jeg stiller som regel kun lukker og blender og da er det faktisk enklere å gjøre det på gamlemåten ettersom man har ett hjul til hver.

 

Hvis du er opptatt av lommevennlighet så kan jeg opplyse om at 20 og 30mm er like store. Jeg kunne ihvertfall ikke se forskjell på de da jeg stod i et samsung showroom med to NX100 med de to objektivene montert.

 

Jeg har en Samsung ED-SEF20A blitz og synes den fungerer fint til mitt enkle bruk. Jeg bruker den stort sett innendørs om kvelden i lystig lag og da tilter jeg den rett opp. Det lyser opp motivet uten at de får et blekt "blitz-tryne".

 

Jeg testet den i helgen på sjøen. Jeg skulle ta bilde av muttern som stod ved roret på skuta med solnedgangen i bakgrunnen. Da måtte den peke rett mot henne og da ble det "blitz-tryne" med en gang. Hvis jeg hadde hatt en reflektor eller noe så hadde det sikkert blitt bra bilder den kvelden og, men vi var til sjøs for å seile ikke for å ta fotos.

 

Det som jeg savner litt på blitsen er mulighet for å vri den rundt på sin egen akse. Da kunne jeg pekt blitsen mot seilet og brukt den som reflektor.

 

Min neste blits skal ha mulighet til å peke litt overalt, ikke bare opp eller frem.

Endret av ryback
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det gjør ikke lysten mindre, men 20 Mp blir vel i overkant av det fornuftige på en såpass liten sensor.

Husk, det er APS-C her, og ikke 43. ;~)

 

Men, vell, om man trenger 20mp for slikt et kamera?

14 som jeg har pä NX 100 er nok for meg.

Hadde heller önsket et "prins av mörket" utgave.

Lenke til kommentar
Det gjør ikke lysten mindre, men 20 Mp blir vel i overkant av det fornuftige på en såpass liten sensor.

micro Four thirds er oppe på 16 Mp nå. Skulle Samsung hatt like stor pikseltetthet ville de hatt 27 Mp.

 

Pikseltettheten er egentlig ikke noen nevneverdig ulempe for lysopptakseffektiviteten, selv på kompaktkameraer. Det er pikselantallet som er en ulempe, da i forhold til plass på minnekort, batteribruk med mer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...