Gå til innhold

Samsung NX - Erfaringstråd for Samsung Systemkamera

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har egentlig bestemt meg for å kjøpe NX100 nå, men jeg ser også at den lokale sjappa her selger NX5 til samme pris. Er det noen andre forskjeller enn at NX5 har innebygget blitz?

NX5 er større, tyngre og har innebygd søker. Muligens en annen standardzoom.

Lenke til kommentar

Har egentlig bestemt meg for å kjøpe NX100 nå, men jeg ser også at den lokale sjappa her selger NX5 til samme pris. Er det noen andre forskjeller enn at NX5 har innebygget blitz?

Du kan se de tekniske forskjellene her, hovedsakelig så har NX100 bedre skjerm,hdmi,direkte gps-mulighet.

Lenke til kommentar

Skyter i RAW og konverterer dem til Adobe DNG ved import inn til Lightroom. For meg er JPG bortkastet tid. Jeg bruker ikke mye tid på å redigere bildene. Det første jeg gjør er å beskjære/croppe, rette horisonten og justere hvitbalensen. Så går jeg gjennom diverse presets som jeg har lagret/lastet ned fra internetten, finner noe jeg liker og redigerer ut ifra det. Finner jeg ikke en preset jeg liker så justerer jeg eksponering, levels, farger etc. Fix ferdig på 1-2-3 :)

Det hender jeg lager en virtuell kopi og startet helt på nytt hvis bildet er noe bra.

Endret av Kenta F1.8
Lenke til kommentar

Elkjøp Moa (Ålesund) hadde 5 kamera til 1500kr stk som helgetilbud. Var bare tilfeldig at jeg gikk forbi tidlig på fredagen og så plakaten de hadde stående utenfor inngangen.

Var innom en tur på lørdagen for å se om de hadde tilbehør, da var såklart kameraene utsolgt. :)

Jeg har sett litt på et par av de mindre veskene men er litt skeptisk siden de har bare ét stort oppbevaringsrom.

Ser på hjemmesiden til samsung at det finnes 3 originale vesker i forskjellige størrelser.

Er dårlig med tilbehør til disse kameraene i de lokale butikkene her men jeg skal til Oslo i dag/morgen. Er det noen fotobutikk der som er verdt å ta seg en tur innom?

Et annet spørsmål: Hvilket "klasse" minnekort er det lurt å gå for på disse kameraene?

Jeg kjøpte ett Kingston(?) 16 GB klasse 6 SD i går.

I mobiltlf ser jeg at jeg har et 16 GB klasse 2 MicroSD.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Et annet spørsmål: Hvilket "klasse" minnekort er det lurt å gå for på disse kameraene?

Jeg kjøpte ett Kingston(?) 16 GB klasse 6 SD i går.

Klasse 6 er minimum, men burde fungere greit. Personlig kjøper jeg litt raskere kort, først og fremst med tanke på skrivehastighet når jeg bruker RAW (men har ikke testet på NX100).

Lenke til kommentar

45MB/s kort på 16GB bestilt. Kjøpte mitt fra MPX, får litt rabatt :)

Kjøpte Samsung blitsen til 1400kr. også.

Har nettopp kommet hjem fra en fototur i Telemark. Første gang jeg har vært der, var i Porsgrunn. Flere fotomulighheter der enn i Tønsbergområdet. Skal tilbake når snøen er helt borte.

Endret av Kenta F1.8
Lenke til kommentar

Kompis som var på Elkjøp i Ålesund i dag. Etter at jeg har snakket fullt hodet hans om Samsung NX100, så har han det i bakhodet. Viser seg at de har det på tilbud til 1499,-. Han ringer meg og det ender med at han kjøper et til meg og et til seg. :)

Lenke til kommentar

Kompis som var på Elkjøp i Ålesund i dag. Etter at jeg har snakket fullt hodet hans om Samsung NX100, så har han det i bakhodet. Viser seg at de har det på tilbud til 1499,-. Han ringer meg og det ender med at han kjøper et til meg og et til seg. :)

Smart å slå til på slike tilbud.

Lenke til kommentar

Nå begynner vi å bli en 5-6 NX100 eiere. Sånt liker vi :thumbs:

Jeg har fått nytt minnekort, blits og 30mm f/2 til min NX100 idag. Pakkene skal åpnes så fort jeg har fått dusjet av meg all sagspon og betongstøvet.

Jeg har kvittet meg med Panasonic GF1 + 20mm f/1.7. Har SLRMagic 35mm f/1.7 igjen. Snart har jeg null microfourthirds utstyr og er hel masse NX utstyr(og en liten donge med kompaktkameraer :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...