kesse Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Takker for svar! Det skal ikke være lett å bestemme seg for hvilket kamera man skal velge Jeg bor i Danmark, så jeg kan bestille objektiv fra Tyskland uten å betale mva. Ser at de selger 30mm f/2 i Tyskland til 1500kr, så en Samsung NX100 + 30mm er kanskje en fin kombo? Det følger ikke med noe ekstra utstyr på E-P1 med unntak av "retroveske", liker utseendet til E-P1 bedre, men heller uansett mot Samsungen. Evt så klarer jeg ikke helt å legge fra meg tanken om å kjøpe en vanlig DSLR kamera på bruktmarkedet. Noen som vet hvor lenge tilbudet til Lefdal varer? Ser ikke noe på deres nettsider. Lenke til kommentar
se# Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Nytt NX100 til 1999kr eller et så og si ubrukt E-P1 til 2000kr? Er det store forskjeller i bildekvalitet her? Det er ikke store forskjeller i bildekvalitet. (Litt i favør av samsungen) Men hvilket objektiv følger med E-P1? Følger det med noe ekstrautstyr? Hvis det bare er standard 14-42 og ikke noe ekstra så hadde jeg valgt et splitter nytt NX100 langt fremfor en lite brukt E-P1. NX100 har mye bedre skjerm og bedre utvalg av kompakte objektiver. Jeg synes ikke valget er helt opplagt. Med E-P1 får man stabilisator og utvalg av kompakte objektiver er da minst like bra på MFT. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 28. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2011 (endret) Jeg bor i Danmark, så jeg kan bestille objektiv fra Tyskland uten å betale mva. Ser at de selger 30mm f/2 i Tyskland til 1500kr, så en Samsung NX100 + 30mm er kanskje en fin kombo? Meget fin kombo. Hvor har de 30mm til 1500kr i Tyskland? Har du en link? Jeg synes ikke valget er helt opplagt. Med E-P1 får man stabilisator og utvalg av kompakte objektiver er da minst like bra på MFT. Jeg ville valgt NX100 over E-P1. Jeg begynner virkelig å like utseende og følelsen av å holde NX100. Skulle gjerne hatt noe mer gripevennlig på grepet, det kommer sikkert noe på ebayen etterhvert. E-P1 har dårlig skjerm, har ikke mulighet for søker, den eksterne blitsen suger og er dyr. Men E-P1 ser bedre ut, er bedre bygd og har bildestabilisering. NX100 har 2 billige 'pancake' objektiver på markedet nå; 20mm f/2.8 og 30mm f/2, begge under 3000kr. 16mm f/2.4 kommer ut på sommeren. MFT har Pana 14/2.5 og 20/1.7 + Oly 17/2.8, kun sistenevnte koster under 3000kr. NX100 har to små eksterne blitser på markedet; en til 399kr og en til 1390kr. Sistnevnte kan justeres 0-90grader. Endret 28. februar 2011 av Haandværkaren:-/ Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Synes Håndverker'n har lagt inn godt ord for Samsung her, men er litt overrasket over hvor lite Samsung henter ut av 50% større sensor i forhold til µ4/3. Forskjellen i sensorareal skulle tilsi 2/3 blendertrinn mer lys inn på brikken på samme blendertall, men heller ikke mer. Er teknologien ekvivalent skulle du altså få 2/3 blendertrinn mindre støy. Selv sitter jeg, som skremmende mange andre, på gjerdet og venter på hva Canikon gjør og hva som kommer av adaptere før jeg velger speilløst system... Men - med så lav inngangspris blir Samsung ganske så fristende... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Men - med så lav inngangspris blir Samsung ganske så fristende... Huff ja, men har klart og stålsette meg såpass at ingen handel er inngått, foreløpig Men den nette objektivparken frister. Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Meget fin kombo. Hvor har de 30mm til 1500kr i Tyskland? Har du en link? F.eks http://www.comtech.de/Samsung-EX-S30NB-30mm-Pancake_detail_20432.html?sPartner=5 Skal vaere tilsalgs for 179Euro. Ellers, er www.idealo.de , siden for gode nett tilbud i tyskland. 20mm finner man for ca 250Euro. Lenke til kommentar
kesse Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Men nå er prisen på NX100 gått opp på Lefdal, så da er det bare å glemme det Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Jeg synes ikke valget er helt opplagt. Med E-P1 får man stabilisator og utvalg av kompakte objektiver er da minst like bra på MFT. Jepp, bildestabilisator er et godt poeng og det hadde jeg glemt i farta. Men utvalg av kompakte objektiver? Det kan diskuteres. Panasonic 20mm f/1,7 og 14mm f/2,5 er de eneste klare valgene jeg kommer på. Resten er diskuterbart på både kompakthet og kvalitet. 14-42mm er under tvil kompakt i størrelsen. På grensen til der jakkelommevennligheten slutter. Olympus 17mm f/2,8 har ikke spesielt stor blender og yter heller ikke særlig godt på f/2,8. I praksis er det et "helst-f/4-objektiv". Panasonics 3D-objektiv med fast f/12,5 teller jeg ikke med fordi det blir for sært. Ergo: To bra kompakte objektiv til mFT. Samsung har 30mm f/2, 20mm f/2,8* og jakkelommevennligheten er hakket bedre med 20-50mm-objektivet siden det er 15% kortere enn 14-42 i sammenlagt tilstand. Sommerens 16mm f/2,4 blir også kompakt. Ergo: 3-4 bra kompakte objektiver. *litt liten blender der også, men det er marginalt mer ok pga større sensor. Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 (endret) Slettet: En del av innlegget forsvant da jeg postet, har ikke tid å lage det på nytt nå.... Edit: Og her er sånn ca versjonen som forsvant: Jepp, bildestabilisator er et godt poeng og det hadde jeg glemt i farta. Men utvalg av kompakte objektiver? Det kan diskuteres. Panasonic 20mm f/1,7 og 14mm f/2,5 er de eneste klare valgene jeg kommer på. Jeg er mer enig med Haandværkarens innlegg litt lenger oppe på siden, det vil si Samsung 2, MFT 3, og et til fra Samsung til sommeren: NX100 har 2 billige 'pancake' objektiver på markedet nå; 20mm f/2.8 og 30mm f/2, begge under 3000kr. 16mm f/2.4 kommer ut på sommeren. MFT har Pana 14/2.5 og 20/1.7 + Oly 17/2.8, kun sistenevnte koster under 3000kr. Så kommentarer til Simens innlegg: Å avskrive et Olympus objektiv fordi det har for liten blender (men stabilisator i huset) og ta med et Samsung objektiv med samme blender (og uten stabilisator) virker merkelig. Så sammenligner du Samsungs 2x zoom mot Olympus 3x zoom (igjen uten/med stabilisering) og avskriver Olympusen fordi den er litt større. Du tar dessuten med et ikke tilgjengelig Samsung objektiv og antar det er bra. Jeg kan godt være med på at Oly 17/2.8 ikke et fantastisk objektiv og at Samsung etter hvert begynner å få en interessant serie objektiver, men ut fra objektivutvalg og kompakthet vil nå jeg si at MFT fortsatt ligger bra an, selv om du tar kvalitet med i betraktningen (og det er selvsagt et viktig kriterie, men bare et av mange). I tillegg til de "absolutt kompakte" objektivene har MFT en serie objektiver som er meget kompakte relativt til konkurrentene. Jeg tenker da på de tre Olympuszoomene 14-150, 75-300 og spesielt 9-18mm. Dette er forøvrig ikke ment som noe innlegg mot NX100 som til vel 2000 fortsatt er et bra tilbud, men med dagens objektivutvalg ville jeg valgt MFT hvis kompakt totalsystem er hovedmålet. Endret 28. februar 2011 av se# Lenke til kommentar
# offline Skrevet 28. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2011 Dette er forøvrig ikke ment som noe innlegg mot NX100 som til vel 2000 fortsatt er et bra tilbud, men med dagens objektivutvalg ville jeg valgt MFT hvis kompakt totalsystem er hovedmålet. Jeg har begge Hvis man får tak i Samsung 30mm og kommende 16mm f/2.4 billig fra tyskland/england så er NX-systemet meget billig. En liten Samsung blits med 0-90graders justering koster koster 1400kr. her i Norge. Billig blitsen til Samsung koster 399kr på komplett/MPX. Meget fin kombo. Hvor har de 30mm til 1500kr i Tyskland? Har du en link? F.eks http://www.comtech.de/Samsung-EX-S30NB-30mm-Pancake_detail_20432.html?sPartner=5 Skal vaere tilsalgs for 179Euro. Sender ikke utenfor EU Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Sender ikke utenfor EU Poste Restanse Strømstad? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 28. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2011 Sender ikke utenfor EU Poste Restanse Strømstad? Kesse fortalte meg om dette. http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbrukerrapporten/2004/1095878485.92 Har svensker på jobb. De drar hjem torsdag og kommer tilbake søndag. Billigere å høre med dem. Hvis man ikke tar en harry-handel Lenke til kommentar
# offline Skrevet 28. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2011 (endret) Noen som skal ha en Samsung 30mm f/2? Jeg skal bestille fra Tyskland og det blir sendt til Sverige til en kollega. Han tar den med seg til Norge Pris i Norge 2800kr. Din pris blir 1600kr. + norsk porto.( pakke 160kr. / brev 75kr.) Min pris ble 1556,13 NOK :new_woot: Endret 28. februar 2011 av Haandværkaren:-/ 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Sender ikke utenfor EU Ser ikke problemet.. Lenke til kommentar
kesse Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Siste kamera vs. kamera spørsmål fra meg på en stund her nå..! Samsung NX100 med kitobjektiv + Samsung 30mm f 2.0 Vs Olympus E-PL1 Begge lander på ca 3500kr totalt. Hvilken av disse bør jeg gå for? Mitt bruk er noe som dette: - Ferie/høytid - Søndagsturer/sykkelturer - Festbilder - Portrett av venner og familie - Bilder av bygninger Jeg ønsker ikke å bruke mer tid enn nødvendig på redigering av bilder, og brorparten av bildene vil bli redigert i type Picasa/iphoto. Kun Photoshop når jeg kjeder meg... Jeg vil ta 98% av alle bilder i jpeg. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Samsung NX100 med kitobjektiv + Samsung 30mm f 2.0 Vs Olympus E-PL1 Har du forsøkt å kaste kron/mynt? Jeg tror du vil bli fornøyd med begge. Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Jeg har begge Ja, du har en imponerende omsetning av kameraer, men du mangler en Sony for å få full oversikt. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 (endret) Ja, kjøp en Nex-5 Haandværkaren...så kan jeg kjøpe den brukt om et par måneder. Edit: On topic og sånt: Vurderte NX100 - men tror nok kanskje Nex-systemet er det som etterhvert får de mest interessante objektivene, for min del - når Zeiss kommer med sine. Endret 28. februar 2011 av Ole_Gunnar Lenke til kommentar
# offline Skrevet 28. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2011 Ja, kjøp en Nex-5 Haandværkaren...så kan jeg kjøpe den brukt om et par måneder. Ikke noe for meg. Det blir heller en X100... og kanskje en XZ-1? Edit: On topic og sånt: Vurderte NX100 - men tror nok kanskje Nex-systemet er det som etterhvert får de mest interessante objektivene, for min del - når Zeiss kommer med sine. Den kan skje når Zeiss kommer med god glassa sine til NEX. Men hvor mange er interessert i å kjøpe dyrt Zeiss glass av de som har NEX3 og NEX5? En mer avansert NEX(?) til entusiastene bør komme først. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 28. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2011 (endret) KILDE 399kr. Denne koster 1390kr. Samsung EX1 med blits Den til høyre vurderer jeg å kjøpe. Endret 28. februar 2011 av Haandværkaren:-/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå